• Contact
Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

  • Contact
Faculteiten
Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
FGw
  • Docentontwikkeling
    • Workshops
    • Programma's
    • Nieuwe docenten
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
    • Webinars
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
      • Grassroots-beurs
    • Projecten
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Workshops
  • Programma's
  • Nieuwe docenten
  • E-learnings
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Evenementen
  • Onderwijsthema's
    • Onderwijsontwerp
  • Open leermaterialen
  • Special Interest Groups
  • Teacher Stories
  • Webinars
  • Beurzen
    • Grassroots-beurs
  • Projecten
  • Programma's voor opleidingen
    • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Studio's
  • Geen categorieën
  • Actuele thema's
    • Blended onderwijs
    • Online onderwijs
  • Research Fellows Programma
  • Beleids- en praktijkgericht
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Onderwijsontwerp
  • Geen categorieën
  • Grassroots-beurs
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Blended onderwijs
  • Online onderwijs
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Populaire onderwerpen

    Cursussen

    Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

    Inspiratie van collega-docenten

    Lees Teacher Stories van collega-docenten.

    Onderwijsinnovatie en beurzen

    Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

    Centraal

    TLC-Centraal

    ACTA

    Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

    EB

    Economie & Bedrijfskunde

    FdG

    Faculteit der Geneeskunde

    FdR

    Faculteit der Rechtsgeleerdheid

    FGw

    Faculteit der Geesteswetenschappen

    FMG

    Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

    FNWI

    Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

    FGw
  • Docentontwikkeling
    • Workshops
    • Programma's
    • Nieuwe docenten
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
    • Webinars
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
      • Grassroots-beurs
    • Projecten
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Menu

    Blended learning

    Blended learning

    Hoe combineren we de kracht van fysiek onderwijs met de voordelen van online onderwijs? Leer meer over het thema Blended learning en verrijk de leerervaring van je studenten. Zo bevorder je de interactie tussen studenten en de leerstof, tussen studenten en jou als docent, en tussen studenten onderling. Op deze pagina lees je meer over wat blended learning is en hoe je dit toepast in jouw onderwijs. Bekijk praktijkvoorbeelden van collega’s. En profiteer van het ontwikkelingsaanbod, waaronder de e-learning en cursus Blended learning.

    WAT

    Wat is blended learning?

    HOE

    Blended learning implementeren

    Teacher Stories

    FGw
    Blended Learning innovatieproject Arabische Taal en Cultuur

    Het doel was om nieuwe lesmaterialen te ontwikkelen die beter aansluiten op de lesmethode. Hiervoor zijn video’s opgenomen en Canvas Quizzes ontworpen.

    Lees meer
    FGw
    Blended Learning innovatie project Engelse Taal en Cultuur

    Het doel van dit project was om studiemateriaal, in de vorm van kennisclips, te ontwikkelen. De studenten bekijken voorafgaand aan een college een kennisclip over een specifiek onderwerp, waarna het college start met een aantal oefeningen over de stof die in de kennisclip behandeld is.

    Lees meer
    Programming with Python

    Martijn Stegeman en Ivo van Vulpen over de cursus ‘Inleiding tot wetenschappelijk programmeren’ voor elke bètastudent.

    Lees het verhaal (English)
    Maike Steen – Blended learning in het vak “Inleiding Strafrecht”

    Duidelijke structuur, afwisselende werkvormen en heldere communicatie maakten het blended learning vak Inleiding strafrecht een succes.

    Lees het verhaal
    Interactive teaching for large groups

    Erwin van Vliet over flipped-class pedagogie in combinatie met peer instruction via een online stemsysteem tijdens de les.

    Lees het verhaal (English)
    Teacher Story: Dr. Annemarie Zand Scholte

    Flipped classroom werkt alleen als je studenten stimuleert om video te bekijken en de colleges echt interactief maakt.

    Lees het verhaal
    Virtual Reality als middel om onderwijskwaliteit te verbeteren

    Het 4D Research Lab (4DRL) gaat Virtual Reality (VR)-technologie inzetten om studenten kennis te laten maken met beperkt toegankelijke archeologische sites, laboratoria, museumopstellingen en historische plaatsen.

    Lees het verhaal
    Docenten enthousiast over het herontwerpen van hun vak bij project ‘Virtual Past Places, reinventing the classroom’

    Jitte Waagen is tijdens de coronapandemie in het 4D Research Lab gaan experimenteren met een Virtual Reality (VR) technologie.

    Lees het verhaal
    Explaining math in videos

    Jaap de Jonge over korte uitlegteksten voor studenten, die elk over een deel van de inhoud van een college gaan.

    Lees het verhaal (English)
    Hoe laat je studenten zelf een podcast maken?

    Elize Mazediego en Sruti Bala gaven hun studenten de opdracht om podcasts te maken en waren onder de indruk van de kwaliteit van deze opnames.

    Lees het verhaal
    Waarom podcasts & audio in je onderwijs een goed idee zijn

    In dit artikel lees je hoe je gepubliceerde podcasts kunt integreren in jouw onderwijs, podcasts kunt opnemen en studenten zelf een podcast kunt laten maken.

    Lees het verhaal
    Online education: Tools voor activerend leren met Esther Quaedackers

    Geactiveerd leren in plaats van enkel luisteren. Docent Esther Quadackers laat zien welke hulpmiddelen docenten kunnen gebruiken om leren actiever te maken.

    Lees het verhaal
    De kracht van feedback geven

    Bij een vak rond Games wilden wij interactie en technologie een prominente rol geven. Maar hoe ontwikkel je een interactieve werkgroep voor 75 studenten? Een blended learning experiment met fysieke bijeenkomsten gecombineerd met digitale, interactieve media, door middel van het platform Pitch2Peer.

    Lees het verhaal
    Perusall: Elke student voorbereid op elk college

    In 2019, werd de Grassroots aanvraag van Universitair Docent Erwin van Vliet gehonoreerd om het sociale leerplatform Perusall verder te ontwikkelen. Inmiddels zijn er meer dan 250 UvA-cursussen die gebruik maken van deze tool, en dat aantal blijft nog groeien.

    Lees het verhaal
    eJournal

    Robert van Wijk over eJournal; een tool die gekoppeld is aan Canvas en een eenvoudig te beheren beoordelingssysteem biedt.

    Lees het verhaal (English)
    E-learning for applied mathematics

    Interview met Leo Dorst over e-learning voor toegepaste wiskunde.

    Lees het verhaal (English)
    Preparing for lab with a digital manual

    Richard de Boer over LabBuddy, waarmee je een digitale labhandleiding kunt maken.

    Lees het verhaal (English)
    Interview with Giorgia Romagnoli

    In het licht van Active Learning als filosofie om participatie en betrokkenheid te vergroten, hebben we Giorgia Romagnoli gevraagd naar de tools en onderwijsaanpak die ze gebruikt in haar cursus Microeconomics 2 van de BSc E&BE.

    Lees het verhaal (English)
    Educational Practices Wooclap

    Tjibbe Bosman over het gebruik van Wooclap binnen het onderwijs.

    Bekijk de video (English)
    Voting in the classroom

    Marthe Schut over het gebruik van een online stemhulpmiddel tijdens de oefensessies van ‘Basiskennis Wiskunde in de Psychobiologie’.

    Lees het verhaal (English)
    Teacher Story: Sanjay Bisseur

    Dr. Sanjay Bisseur over zijn proefproject “Visuele Interactieve Feedback Online”. De data van de interactieve vragensessies zijn gebruikt om korte kennisclips met extra uitleg te maken.

    Lees het verhaal (English)

    Ontwikkelingsaanbod

    E-learning Blended learning

    Deze e-learning is ontwikkeld voor diegenen die meer willen leren over blended leren en dit ook zelf willen gaan toepassen in de onderwijspraktijk. Je leert wat blended onderwijs precies is, wat de voordelen zijn en hoe je jouw vak of onderwijsprogramma blended kunt ontwerpen.

    Volg ook de cursus Blended learning om de inzichten uit de e-learning in praktijk te brengen.

    E-learning Blended learning (via Canvas)
    Cursus Blended learning

    Tijdens de corona crisis hebben we allemaal, gewild of ongewild, veel ervaring op gedaan met online onderwijs. Daarbij hebben we ook de voor- en nadelen van online onderwijs ondervonden. Hoe kun je een blended vak ontwerpen? Daar ga je in deze cursus mee aan de slag. Samen met mededocenten leer je hoe je blended onderwijs kunt vormgeven en kunt werken met een actieve en betrokken groep studenten.  

    Cursus Blended learning
    Cursus Flipped classroom

    In deze cursus leer je over de flipped classroom instructieaanpak. Je krijgt inspiratie voor actieve leeractiviteiten die je in je cursus zou kunnen gebruiken en je krijgt de kans om een (her)ontwerp voor te stellen voor een cursus waarin je lesgeeft. Het kost je ongeveer twee uur om deze cursus te volgen.

    Cursus Flipped classroom

    Hieronder vind je artikelen uit het TLC-netwerk over Blended learning. Bekijk ook de andere onderwijsthema’s.

    Blended learning

    Podcasting in het hoger onderwijs

    Podcasts hebben in het afgelopen decennium de harten van vele luisteraars veroverd, waaronder die van studenten: ruim 70% van de 18- tot 35-jarigen beluistert regelmatig podcasts. Podcasts zijn niet alleen leuk om naar te luisteren, maar kunnen ook een waardevolle toevoeging zijn aan het leerproces. Ben je benieuwd welke meerwaarde podcasts kunnen hebben voor jouw onderwijs? In dit artikel worden twee onderwijstoepassingen van podcasts beschreven: als leermateriaal en als toetsvorm.  

    Lees meer
    Blended learning

    Kennisclipstudio

    In het Bushuis bevindt zich de FGw Kennisclipstudio. In dit artikel lees je meer over het opnemen van een kennisclip in de studio.

    Lees meer
    Blended learning

    Blended learning implementeren in jouw onderwijs

    Blended learning

    Wat is blended learning?

    Blended learning

    Hoe ontwerp je effectieve Powerpoint-slides?

    Hoe zorg je ervoor dat de slides je verhaal zo goed mogelijk ondersteunen?

    Lees meer
    Blended learning

    Docenten enthousiast over het herontwerpen van hun vak bij project ‘Virtual Past Places, reinventing the classroom’

    Jitte Waagen is tijdens de coronapandemie in het 4D Research Lab gaan experimenteren met een Virtual Reality (VR) technologie.

    Lees meer
    Blended learning

    Interview met onze projectmedewerker blended learning

    De optimale cocktail voor onderwijs: Blended Learning. Jolanda Broex is projectmedewerker blended learning bij het Teaching and Learning Centre FGw.

    Lees meer
    Blended learning

    Neem ik mijn hoorcolleges op of niet?

    Dit artikel gaat in op de voor- en nadelen van het opnemen van colleges vanuit het perspectief van docenten en studenten.

    Lees meer

    TLC
    Door docenten.
    Voor docenten.

    Ga naar
    Faculteiten
    Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
    Pagina's
    Cursussen Onderwijsbeurzen Teacher stories Onderzoek en kennisdeling
    Extern
    Universiteit van Amsterdam
    Webdesign bureau Antum