Interview met onze projectmedewerker blended learning

De optimale cocktail voor onderwijs: Blended Learning

Sinds 1 september 2022 is Jolanda Broex aangesteld als projectmedewerker blended learning bij het Teaching and Learning Centre FGw. Maar wat is blended learning nu eigenlijk en wat betekent dit voor jou als docent of voor het vak dat je geeft? Hieronder geeft ze in zeven vragen antwoord op een aantal vragen over dit onderwerp.

Wat betekent de term blended learning?

Jolanda: Eigenlijk is blended learning niet anders dan een optimale afstemming tussen de verschillende activiteiten in het aanbod aan de student. In de praktijk betekent dit dat er een mix is van online en offline (face-to-face) activiteiten in het onderwijs. Docenten zetten technologische ontwikkelingen en activerende strategieën in om de leerervaring van studenten te verrijken. Belangrijk te weten is dat de inzet van technologie juist een aanvulling van de leerervaring is en niet een vervanging.

Was er niet al blended learning bij geesteswetenschappen?

Jolanda: Tussen 20216 en 2019 heeft de faculteit gewerkt aan het opstellen en uitvoeren van een facultaire strategie voor de implementatie van activerende werkvormen en blended learning. Veel docenten maakten toen al kennis met blended learning. Door activerende werkvormen in te zetten met als doel studenten actief te betrekken werd onderwijs herontworpen. In de corona tijd was er vooral aandacht voor het geven van online onderwijs en het inzetten van tools om dit zo goed mogelijk vorm te geven. Nu het onderwijs weer op locatie plaatsvindt, is er reden om het beste van beide werelden te combineren.

Wat zijn de voordelen van blended learning?

Jolanda: Er zijn voordelen voor zowel docenten als studenten. Het onderwijs biedt de studenten meer flexibiliteit doordat ze in hun eigen tempo leren en in hun eigen tijd de colleges voorbereiden. Wanneer je bijvoorbeeld een quiz of tool inzet om de student vragen te stellen over deze opdracht levert dit jou als docent input op in het college en ontstaat er meer interactie tussen de docent en student. Door digitale middelen in te zetten verrijk je je onderwijs. Deze voordelen zorgen voor meer gemotiveerde studenten die actiever in jouw colleges zullen meedoen.

Is het voor elke docent geschikt?

Jolanda: Jazeker! Veel docenten worden opgeslokt het onderwijs en het onderzoek en de verdeling van de taken en voelen veel werkdruk. We werken daarom vooral vanuit de vraag van de docent die bij ons komt. Waar sta je, wat doe je al, wat spreekt je aan, en waar zou jij je in willen ontwikkelen? Wil je een kleine verandering of je hele module veranderen? Binnen een vak, of binnen een module is het voor iedereen mogelijk om na te denken over het inzetten van activerende didactiek. Ook uit onderzoek blijkt dat studenten meer betrokken raken bij het onderwijs; ze krijgen meer verantwoordelijkheid voor hun eigen leren en je betrekt ze actief bij hun leerproces. In een tool als FeedbackFruits kun je studenten thuis aan het werk zetten zowel op individuele als samenwerkende activiteiten.

Wat voor projecten doe je binnen jouw functie?

Jolanda: Docenten en vakcoördinatoren komen met verschillende vragen. Bijvoorbeeld om een kennisclip op te nemen. Andere vragen zijn hoe studenten elkaar feedback kunnen geven op gemaakt werk, of hoe verschillende tools zoals FeedbackFruits werken.  Ook zijn er projecten waarbij de vraag is om het curriculum te herzien of mee te denken over hoe verschillende modules geïntegreerd kunnen worden. Dit zijn wat kleinere projecten om in het onderwijs meer aandacht te geven voor blended learning, die veel impact kunnen hebben. Belangrijk is om te weten dat blended learning geen doel op zich is maar een doorgaand proces

Kan je een concreet voorbeeld geven?

Jolanda: Onlangs kregen we een vraag van een vakcoördinator van academische vaardigheden. De coördinator wilde een forum voor studenten waar ze elkaars werk kunnen bespreken. Uiteindelijk hebben we in een sessie met docenten de leerdoelen herzien, besproken hoe ze feedback op essays of verslagen kunnen inzetten binnen en buiten de contacturen en is er een beoordelingsformulier voor het eindproduct gecreëerd.

Wat wil je tot slot nog meegeven?

Jolanda: Blended leren is niet iets wat je ineens doet of hebt. Het is een doorlopend proces waarbij je activerende werkvormen inzet gericht op interactie tussen jou als docent en de studenten, tussen de studenten onderling én tussen de student en de leerinhoud. Het uitproberen van nieuwe dingen kost tijd, maar onze ervaring is dat het veranderen of herontwerpen veel oplevert en uiteindelijk veel tijdswinst en onderwijsplezier oplevert. Wil je meer weten over blended learning, kom vooral eens langs, of mail ons! Neem contact op via TLC-FGw@uva.nl of

plan direct een afspraak in