• Contact
Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

  • Contact
Faculteiten
Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
Centraal
  • Docentontwikkeling
    • Cursussen
    • Programma's
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
      • Actief leren
        • Activerend leren: Good Practices
      • Blended learning
      • Motivatie
      • Toetsing
        • Inspiratie bij toetsing
      • Timesavers
      • Onderwijs & GenAI
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Studio's
    • UvA AI Chat
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Cursussen
  • Programma's
  • E-learnings
  • Beurzen
  • Programma's voor opleidingen
    • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Studio's
  • UvA AI Chat
  • Actuele thema's
    • Blended onderwijs
    • Online onderwijs
  • Research Fellows Programma
  • Beleids- en praktijkgericht
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Evenementen
  • Onderwijsthema's
    • Onderwijsontwerp
    • Actief leren
      • Activerend leren: Good Practices
    • Blended learning
    • Motivatie
    • Toetsing
      • Inspiratie bij toetsing
    • Timesavers
    • Onderwijs & GenAI
  • Open leermaterialen
  • Special Interest Groups
  • Teacher Stories
  • Geen categorieën
  • Inspiratie bij toetsing
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Activerend leren: Good Practices
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Onderwijsontwerp
  • Actief leren
    • Activerend leren: Good Practices
  • Blended learning
  • Motivatie
  • Toetsing
    • Inspiratie bij toetsing
  • Timesavers
  • Onderwijs & GenAI
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Blended onderwijs
  • Online onderwijs
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Populaire onderwerpen

    Cursussen

    Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

    Inspiratie van collega-docenten

    Lees Teacher Stories van collega-docenten.

    Onderwijsinnovatie en beurzen

    Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

    Centraal

    TLC-Centraal

    ACTA

    Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

    EB

    Economie & Bedrijfskunde

    FdG

    Faculteit der Geneeskunde

    FdR

    Faculteit der Rechtsgeleerdheid

    FGw

    Faculteit der Geesteswetenschappen

    FMG

    Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

    FNWI

    Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

    Centraal
  • Docentontwikkeling
    • Cursussen
    • Programma's
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
      • Actief leren
        • Activerend leren: Good Practices
      • Blended learning
      • Motivatie
      • Toetsing
        • Inspiratie bij toetsing
      • Timesavers
      • Onderwijs & GenAI
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Studio's
    • UvA AI Chat
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Menu

    Teacher Stories

    Teacher Stories zijn inspirerende verhalen van UvA-docenten. In deze verhalen over verschillende thema’s komt behalve het docentenperspectief, ook het studentenperspectief aan bod. Verbreed je kennis en laat je inspireren door collega-docenten!

    Wil jij ook een verhaal delen als Teacher Story? Laat het ons weten via communicatie-tlc@uva.nl.

    Filter op thema:
    Onderwijs en AI Toetsing Feedback Diversiteit en inclusie Activerend leren | Active Learning Blended learning Onderwijsontwerp Overig Motivatie
    Teacher Stories

    Interview | Verantwoorde inzet van AI in het onderwijs: kansen en uitdagingen

    Hoe AI-expert Luuk Terbeek werkt aan betrouwbare AI-tools en het verbeteren van AI-literacy in het hoger onderwijs.

    Lees meer
    Teacher Stories

    Het gebruik van podcasts als reflectievorm

    Teacher Stories

    Minder tijd kwijt aan feedback en nakijken

    Teacher Story: Efficiënter nakijken via verbeterde feedback. Jacqueline Borsje, Hoofddocent Religiewetenschappen zocht bij TLC FGw naar oplossingen voor nakijkwerk.

    Lees meer
    Teacher Stories

    FRIS-project: neurodivergente studenten betrekken

    Autistische stemmen ontbreken zowel in onderzoek als in (onderzoeksgericht) onderwijs. Dit vond UvA-docent dr. Ileana Grama opvallend en daarom bedacht zij om een cursus te ontwikkelen over onderzoek naar neurodiversiteit. Dit werd Neurodiversiteit: Participatieve Actie in Onderzoek en Onderwijs.

    Lees meer
    Teacher Stories

    Terugblik: Ervaringen met en gesprekken over AI-gebruik op de UvA

    Ideeën en ontwikkelingen van AI in het onderwijs worden gedeeld tijdens evenement AI: Experiences and Conversations 19 nov 2024.

    Lees meer
    Teacher Stories

    ZLP-verdiepingstraject Duurzaamheid

    Vertaal de duurzaamheidsambities van de opleiding naar inspirerende en concrete leerdoelen, leerlijnen, werkvormen en toetsing.

    Lees meer
    Teacher Stories

    Terugblik: Onderwijs Research Dagen 2024

    De Onderwijs Research Dagen 2024 vonden afgelopen juli plaats in Tilburg, met als thema: Onderwijs van Waarde(n). TLC-beleidsonderzoekers Nynke, Lotte, Jet, Marije en Svenne waren aanwezig en vertellen je er graag meer over!

    Lees meer
    Teacher Stories
    Byron Adams

    Byron Adams deelt ervaringen met het gebruik van de Zichtbare leerlijnentool

    Docent Byron Adams deelt zijn ervaringen met het gebruik van de Zichtbare leerlijnentool in zijn onderwijs.

    Lees meer
    Teacher Stories

    Toetsing Track (BKE): inzichten van deelnemers

    In het academisch jaar 2023-2024 werd de Toetsing Track (BKE) voor het eerst aangeboden, wat BKO+-docenten een unieke kans bood om zich verder te verdiepen in de competentie Toetsen waarvoor ze tijdens het BKO-traject de basis hadden gelegd. Door middel van interactieve workshops, zelfstudie en samenwerkingsprojecten werden deelnemers aangemoedigd hun huidige benadering van toetsing kritisch te analyseren en om concrete en toepasbare verbeteringen voor te stellen. Dit droeg bij aan inzicht in hoe de kwaliteit van toetsing wordt vastgesteld, binnen de richtlijnen en het beleid van de UvA.

    Lees meer
    Teacher Stories

    Hulp bij AI-geletterdheid met de AI Maturity in Education Scan (AIMES)

    Hoe kunnen we AI inzetten om ons onderwijs te verrijken? Welke kansen biedt het en welke bezwaren moeten we in overweging nemen? En hoe kunnen we onze studenten voorbereiden op een wereld waarin AI een alledaags hulpmiddel is? Binnen de universiteit lopen er veel initiatieven en pilots om AI tools op ethisch verantwoorde wijze te gebruiken. Om AI goed in te zetten is AI-geletterdheid erg belangrijk. Dit is het vermogen om AI-toepassingen te begrijpen en te gebruiken. Om deze AI geletterdheid van docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbestuurders te verhogen wordt de AI Maturity in Education Scan (AIMES) momenteel ontwikkeld. Een gezamenlijk initiatief van de UvA en VU dat loopt sinds januari 2024. We spreken initiator en projectleider Luuk Terbeek over AIMES.

    Lees meer
    Teacher Stories

    Leergang Onderwijskundig Leiderschap (LOL): Lex Kaper

    Lex Kaper volgde vanwege zijn rol als vicedecaan onderwijs (FNWI) het Leergang Onderwijskundig Leiderschap (LOL) traject. In die rol zag hij toe op de implementatie van de aanbevelingen van het visie document  De kracht van FNWI in het onderwijs. Hij zette het LOL-traject in als ondersteuning en sparring partner voor de implementatie van een onderdeel daarvan: de inbedding van docenten.

    Lees meer
    Teacher Stories

    Zichtbare Leerlijnen Programma: bacheloropleiding Media & Cultuur deelt praktijkervaringen

    Opleidingsdirecteur Leonie Schmidt en leerlijncoördinator Balázs Boross vertellen over hun ervaringen met het Zichtbare Leerlijnen Programma.

    Lees meer
    1 2 3 … 5

    TLC
    Door docenten.
    Voor docenten.

    Ga naar
    Faculteiten
    Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
    Pagina's
    Cursussen Onderwijsbeurzen Teacher stories Onderzoek en kennisdeling
    Extern
    Universiteit van Amsterdam
    Webdesign bureau Antum