TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Teacher Stories zijn inspirerende verhalen van UvA-docenten. In deze verhalen over verschillende thema’s komt behalve het docentenperspectief, ook het studentenperspectief aan bod. Verbreed je kennis en laat je inspireren door collega-docenten!
Wil jij ook een verhaal delen als Teacher Story? Laat het ons weten via communicatie-tlc@uva.nl.
Hoe AI-expert Luuk Terbeek werkt aan betrouwbare AI-tools en het verbeteren van AI-literacy in het hoger onderwijs.
Teacher Story: Efficiënter nakijken via verbeterde feedback. Jacqueline Borsje, Hoofddocent Religiewetenschappen zocht bij TLC FGw naar oplossingen voor nakijkwerk.
Autistische stemmen ontbreken zowel in onderzoek als in (onderzoeksgericht) onderwijs. Dit vond UvA-docent dr. Ileana Grama opvallend en daarom bedacht zij om een cursus te ontwikkelen over onderzoek naar neurodiversiteit. Dit werd Neurodiversiteit: Participatieve Actie in Onderzoek en Onderwijs.
Ideeën en ontwikkelingen van AI in het onderwijs worden gedeeld tijdens evenement AI: Experiences and Conversations 19 nov 2024.
Vertaal de duurzaamheidsambities van de opleiding naar inspirerende en concrete leerdoelen, leerlijnen, werkvormen en toetsing.
De Onderwijs Research Dagen 2024 vonden afgelopen juli plaats in Tilburg, met als thema: Onderwijs van Waarde(n). TLC-beleidsonderzoekers Nynke, Lotte, Jet, Marije en Svenne waren aanwezig en vertellen je er graag meer over!
Docent Byron Adams deelt zijn ervaringen met het gebruik van de Zichtbare leerlijnentool in zijn onderwijs.
In het academisch jaar 2023-2024 werd de Toetsing Track (BKE) voor het eerst aangeboden, wat BKO+-docenten een unieke kans bood om zich verder te verdiepen in de competentie Toetsen waarvoor ze tijdens het BKO-traject de basis hadden gelegd. Door middel van interactieve workshops, zelfstudie en samenwerkingsprojecten werden deelnemers aangemoedigd hun huidige benadering van toetsing kritisch te analyseren en om concrete en toepasbare verbeteringen voor te stellen. Dit droeg bij aan inzicht in hoe de kwaliteit van toetsing wordt vastgesteld, binnen de richtlijnen en het beleid van de UvA.
Hoe kunnen we AI inzetten om ons onderwijs te verrijken? Welke kansen biedt het en welke bezwaren moeten we in overweging nemen? En hoe kunnen we onze studenten voorbereiden op een wereld waarin AI een alledaags hulpmiddel is? Binnen de universiteit lopen er veel initiatieven en pilots om AI tools op ethisch verantwoorde wijze te gebruiken. Om AI goed in te zetten is AI-geletterdheid erg belangrijk. Dit is het vermogen om AI-toepassingen te begrijpen en te gebruiken. Om deze AI geletterdheid van docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbestuurders te verhogen wordt de AI Maturity in Education Scan (AIMES) momenteel ontwikkeld. Een gezamenlijk initiatief van de UvA en VU dat loopt sinds januari 2024. We spreken initiator en projectleider Luuk Terbeek over AIMES.
Lex Kaper volgde vanwege zijn rol als vicedecaan onderwijs (FNWI) het Leergang Onderwijskundig Leiderschap (LOL) traject. In die rol zag hij toe op de implementatie van de aanbevelingen van het visie document De kracht van FNWI in het onderwijs. Hij zette het LOL-traject in als ondersteuning en sparring partner voor de implementatie van een onderdeel daarvan: de inbedding van docenten.
Opleidingsdirecteur Leonie Schmidt en leerlijncoördinator Balázs Boross vertellen over hun ervaringen met het Zichtbare Leerlijnen Programma.