TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
De Onderwijs Research Dagen (ORD) 2024 vonden afgelopen juli plaats in Tilburg, met als thema: Onderwijs van Waarde(n). TLC-beleidsonderzoekers Nynke, Lotte, Jet, Marije en Svenne waren aanwezig en vertellen je er graag meer over!
Tijdens de ORD komen onderwijsonderzoekers, docenten en beleidsmakers uit Nederland en Vlaanderen bijeen om inzichten over de waarde van onderwijs te delen. Hierbij komt een terugkerend thema naar voren, namelijk: de noodzaak om te investeren in innovatie, onze docenten en onderwijsinstellingen.
Nynke focust zich op innovaties die bijdragen aan vernieuwing van het onderwijs. Haar vraag: Welke strategieën kunnen we inzetten om bottom-up innovaties in het hoger onderwijs op te schalen?
Voor de ORD heeft Nynke een casusbeschrijving gemaakt over een bottom-up innovatie aan de universiteit. Opvallend hierbij was dat ‘innovators’ voortdurend commitment bleken te vragen aan personen met veel zeggenschap (zoals onderwijsdirecteuren, seniordocenten en vakcoördinatoren). Doordat innovators deze personen betrekken bij het innovatieproces kan de innovatie sneller worden verspreid en verduurzaamd. Dit zette Nynke aan het denken: Wie betrek ik als ik een goed idee heb en dit verder wil brengen?
Lotte houdt zich bezig met het pedagogisch redeneren van docenten omtrent technologie-integratie. Haar vraag: Wat is pedagogisch redeneren precies? En hoe wordt het gemeten?
Lotte sprak tijdens de ORD meerdere collega-onderzoekers. Zo stelde één van hen dat pedagogisch redeneren ten grondslag moet liggen aan de opleiding voor docenten. Want: dit zou betekenen dat docenten meer bewuste, weloverwogen beslissingen nemen over hun onderwijspraktijk. Daartegenover stelde een ander: vindt er altijd pedagogisch redeneren plaats, of is dat slechts één van de wegen om bij een beslissing te komen? Het inzicht van Lotte: pedagogisch redeneren kan belangrijk zijn voor de praktijk, maar om daarachter te komen moeten we eerst weten wat het betekent en hoe we het kunnen meten.
Jet is vooral geïnteresseerd in de vraag: Op welke manier gebruiken docenten en studenten onderwijsruimtes die actief leren faciliteren?
Jet heeft tijdens de ORD een posterpresentatie gegeven over haar onderzoek. Daarnaast is zij met collega-onderzoekers in gesprek gegaan over o.a. de selectieprocedure, verschillende onderwijsinstellingen en het informele studielandschap. Voor haar is de ORD een moment waarin je kan mijmeren én waar je met gelijkgestemden in gesprek kan gaan over het mooiste thema dat er is: onderwijs!
Marije houdt zich bezig met de vraag: Welke spanningen ervaren startende docenten op de universiteit en wat en hoe leren ze daarvan?
Ook Marije heeft haar onderzoek en eerste bevindingen gepresenteerd. Wat viel haar op? Startende docenten kunnen verschillende soorten spanningen ervaren, die met soortgelijke thema’s te maken kunnen hebben (zoals een gebrek aan kennis en vaardigheden). Hierna ging Marije in gesprek met collega-onderzoekers. Uit de gesprekken bleek o.a. dat ook op andere universiteiten aandacht is voor de doelgroep startende docenten.
Svenne onderzoekt de vraag: Welke waarde kennen docenten toe aan hun deelname aan het Education Research Fellows programma?
Svenne houdt zich bezig met het Education Research Fellows programma, waarin UvA-docenten de kans krijgen om praktijkgericht onderzoek te doen naar hun eigen onderwijs. Zo kunnen zij kwesties onderzoeken als: Wat maakt dat een bepaalde lesmethode goed werkt? Of: Hoe kan AI bijdragen aan mijn onderwijs? Op deze manier krijgen docenten meer inzicht in de mechanismes achter het student-leren en kunnen zij hun onderwijs verbeteren. Maar hoe ervaren docenten dit programma? Volgens Svenne is de waarde die docenten hier aan toekennen namelijk dé drijvende kracht voor verdere verspreiding en verduurzaming van hun inspanningen. Zo ontdekte zij dat docenten verschillende drijfveren kunnen hebben. Waar de één meer waarde hecht aan het verkrijgen van nieuwe inzichten, spreekt de ander van persoonlijke groei. Ook het versterken of uitbreiden van sociale netwerken, doorontwikkeling van het onderwijs, en verhoogd werkplezier worden veel genoemd. Dit betekent dat onderwijsinstellingen kunnen inspelen op verschillende drijfveren bij docenten. Ook kunnen zij rekenen op verschillende types opbrengst als zij docenten stimuleren onderzoek te doen naar hun eigen onderwijs.
Wil je meer weten over de lopende onderzoeksprojecten van TLC?
Lees meer over onderzoek door TLC