TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
In september 2021 is het UvA TLC-netwerk gestart met het interfacultaire ‘Education Research Fellows Programme’. Het programma ondersteunt UvA-docenten bij het doen van onderzoek naar de eigen onderwijspraktijk en draagt zo bij aan de Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) aan de UvA. Het doel hiervan: meer inzicht krijgen in het leerproces van studenten en het verbeteren van het onderwijs.
Activiteiten en begeleiding vanuit het programma
UvA-docenten die deelnemen aan dit programma zetten 2 jaar lang 1 dag per week hun eigen SoTL-project op en voeren die vervolgens uit. Daarnaast biedt het Education Research Fellows Programme maandelijkse bijeenkomsten in de vorm van gastcolleges of werksessies. De fellows krijgen ook individuele ondersteuning door een mentor met kennis en ervaring in het doen van onderwijsonderzoek. Hun (voorlopige) resultaten worden gedeeld in een symposium dat het programma jaarlijks organiseert.
18 docenten namen deel aan de eerste lichting van het programma, die liep van september 2021 t/m juli 2023. 14 docenten nemen deel aan de tweede lichting van het programma en zijn in september 2023 begonnen.
Doelen van het Research Fellows Programma
18 docenten namen tussen september 2021 en juli 2023 deel aan de eerste lichting van het programma. Lees meer over hun onderzoeken en resultaten.
De tweede lichting fellows is in september 2023 van start gegaan. In onderstaand overzicht lees je welke fellows met hun onderzoek zijn begonnen. Meer informatie hierover volgt in het derde kwartaal van 2023.
Naam | Faculteit |
Alana Helberg-Proctor | FMG |
Inge van der Welle | FMG |
Mona Hegazy | FGw |
Gerda van Roozendaal | IIS |
Maurits de Klepper | AUC |
Rene Glastra van Loon | TLC |
Nicos Starreveld | FNWI |
Carlos Serrano | ACTA |
Dora Achourioti | AUC |
Ellen de Jong | FEB |
Sandra Cornelisse | FNWI |
Dominic Teodorescu | FMG |
Regina Nockerts | FMG |
Wendy Homan | FdG |
Honderden academici van over de hele wereld kwamen bijeen om het te hebben over Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). UvA TLC-onderzoekster Svenne Groeneweg hostte hier samen met drie andere panelleden van verschillende hogeronderwijsinstellingen een sessie over de verschillende SoTL-programma’s.
Onderzoeksfellow Joost van Kordelaar (FMG, voorheen FNWI) onderzocht rubrics als beoordelingsinstrument binnen het thema (Formatieve) beoordeling en feedback. De psychometrische eigenschappen van rubrics en de beoordelaarstevredenheid vormden de kern van zijn project. Hij ontwikkelde een dashboard waarmee beoordelaars psychometrische eigenschappen, zoals validiteit en betrouwbaarheid, van hun rubrics kunnen analyseren. Daarnaast onderzocht hij de beoordelaarstevredenheid over rubrics met een vragenlijstonderzoek.
Rosanne van Wieringen (IIS, voorheen FMG) is 1 van de onderzoeksfellows die haar eigen onderwijspraktijk onderzocht met als doel: meer inzicht krijgen in het leerproces en verbeterd onderwijs. Rosanne deed onderzoek naar Impact Learning en wat transformatief leren volgens Placemaking studenten inhoudt.
18 docenten namen deel aan de eerste lichting van het Education Research Fellows Programma, die liep van september 2021 tot juli 2023. De eerste resultaten van de projecten zijn inmiddels bekend.
Met dit programma stimuleert TLC docenten om onderwijsonderzoek te doen als middel voor onderwijsinnovatie en professionele ontwikkeling van docenten.
Geactiveerd leren in plaats van enkel luisteren. Docent Esther Quadackers laat zien welke hulpmiddelen docenten kunnen gebruiken om leren actiever te maken.