Impact Learning in de cursus Placemaking: estafette voor stadsmakers

18 docenten namen deel aan de eerste lichting van het Research Fellows Programma, waarin docenten onderzoek doen naar hun onderwijspraktijk. De eerste lichting liep van september 2021 tot juli 2023 en was verdeeld in 4 thema’s: Online en blended onderwijs, (Formatieve) beoordeling en feedback, Didactiek binnen specifieke disciplines en Pedagogische benaderingen. 

Rosanne van Wieringen (IIS, voorheen FMG) onderzocht als onderzoeksfellow Impact Learning binnen het thema Pedagogische benaderingen. Zij onderzocht dit binnen het UvA brede onderwijsinitiatief Placemaking: estafette voor stadsmakers. Hierbinnen werken studenten van verschillende disciplines in co-creatie met lokale partijen om de campusgebieden van de Universiteit van Amsterdam (UvA) te verbeteren.

Het docententeam van Placemaking won de Nederlandse Onderwijspremie 2023; een bedrag van maar liefst 1,2 miljoen euro, waarmee zij hun project verder kunnen ontwikkelen. 

Lees Rosanne haar verhaal en ervaringen als onderzoeksfellow hieronder en bekijk ook de eerste resultaten van haar onderzoek.

Meer over het Education Research Fellows Programma

 

Transformatieve competenties ontwikkelen 

“Van universiteiten wordt verwacht dat zij een nieuwe generatie academische professionals opleiden die op maatschappelijke uitdagingen kunnen inspelen. Daarom is het belangrijk dat studenten transformatieve competenties ontwikkelen door het ervaren van transformatieve praktijken ingebouwd in de curricula. Transformatief leren, over het proces van het actief veranderen van een wereldbeeld, wordt daarom meer en meer geïntroduceerd in de academische wereld. Placemaking voorziet in onderwijs waarin studenten een transformatieve praktijk ervaren.” Bij transformatief leren gaat het om een andere vorm van leren: anders naar een situatie leren kijken, een ander perspectief leren innemen, een andere frame ontwikkelen. Transformatief onderwijs is praktisch, experimenteel, co-creatief, gepersonaliseerd, gaat over interdisciplinair leren, waarbij studenten meerdere perspectieven op eenzelfde onderwerp bestuderen.” 

Studentenperspectief transformatief leren  

“Het doel van dit onderzoek is het begrijpen van wat transformatief leren volgens studenten inhoudt. Daarom richt dit onderwijsonderzoek zich op het perspectief van studenten over wat zij ervaren als belangrijke competenties om transformatieve beoefenaars te worden. De belangrijkste inzichten van het onderzoek zijn dat studenten tijdens het doen van Placemaking inderdaad competenties verwierven en verbeterden om transformaties te kunnen vormgeven. Denk aan competenties als co-creëren, samenwerken met verschillende belanghebbenden, creatief denken en handelen, probleem- en conflictoplossend vermogen en doorzettingsvermogen. Studenten gaven ook te kennen dat ze zich niet volledig bekwaam voelden in het handelen en oplossen van uitdagingen door één enkele ervaring. Daarom zou dit soort onderwijs vaker weerspiegeld moeten worden in het academisch curriculum. In meer abstracte zin gaf dit onderzoek inzicht in het belang van het articuleren van en reflecteren op wat en hoe studenten leren. Het bevragen van wat ze leren is van wederzijdse toegevoegde waarde. Het maakte de leerervaring van studenten zinvoller en creëerde bewustwording in hun competenties enerzijds. En het gaf de docent inzicht in wat goed gaat en wat beter benadrukt kan worden anderzijds.” 

Tweejarig onderzoekstraject voor docenten 

“In de facultaire nieuwsbrief (van FMG) stond een oproep om als docent deel te nemen aan het fellowtraject. Met mijn toenmalige leidinggevende, opleidingsdirecteur Michaela Hordijk van Interdisciplinaire sociale wetenschappen, hebben we een voorstel van onderzoek bedacht en dat voorgelegd. Op die manier kon ik voorgedragen worden vanuit FMG. Na een intake met de begeleiders van het traject kon ik starten aan het tweejarige onderzoekstraject. De kick-off van deze eerste lichting fellows startte in juni 2021. Vanaf het studiejaar 21/22 ging de officiële tijd van het traject lopen. Tijdens de maandelijkse bijeenkomst met de projectleiders/ begeleiders van TLC en de andere onderzoeksfellows, was het prettig om ervaringen uit te wisselen en een beeld te krijgen waar andere staan en wat anderen doen. Er was ruimte om te reflecteren en elkaar van feedback te voorzien. Mijn begeleider vanuit het TLC was Natalie Pareja Roblin. Zij was altijd beschikbaar voor een voortgangsgesprek en joeg me op de juiste momenten aan om werk te verzetten. De expertise die alle begeleiders hebben in het doen van onderwijsonderzoek is inspirerend. Want het is echt een andere tak van onderzoek doen.” 

Het is waardevol en relevant om onderzoek te doen naar het onderwijs dat we geven 

“De onderzoekscyclus is doorlopen en de looptijd van 2 jaar zit erop. In juni 2023 presenteerde ik de resultaten van het onderzoek samen met de andere fellows. Iedereen presenteerde de resultaten in een poster. Daarin staat alles in een notendop en het is denk ik ook prima leesbaar voor een leek. Het onderzoeksartikel dat ik over het onderzoek en de interessante uitkomsten wil schrijven, is nagenoeg af. Wat het traject me heeft geleerd is dat het waardevol en relevant is om onderzoek te doen naar het onderwijs dat we geven. Het geeft inzicht in wat we waarom doen en hoe we dat onderwijs kunnen verbeteren door het meer aan te laten sluiten bij de leefwereld van de studenten. Voor mij is de meerwaarde van dit traject dat er tijd geboden wordt om op onderzoeksmatige manier te reflecteren op onderwijs. En daar gedragen onderbouwd onderwijsinnovaties in aan te kunnen brengen. De waarde van onderwijs is daarmee belangrijker gemaakt dan het vooralsnog was aan de UvA. Het traject geeft blijk aan het belang van onderwijs in een onderzoeksgedreven onderwijsinstelling. De waarde van Placemaking-onderwijs heeft zich bewezen, want het heeft de Nederlandse Onderwijs Premie 2023 gewonnen! Een geweldige eer! De jury sprak zich met name lovend uit over de manier waarop er met Placemaking op verschillende manieren maatschappelijke en persoonlijke impact wordt gemaakt. Dat we die impact maken met het Placemaking-onderwijs hebben we deels kunnen aantonen door het doen van dit onderwijsonderzoekstraject!”  

Tips van Rosanne voor toekomstige research fellows

 Richt je onderzoek op een onderwijsvraagstuk waar je in je dagelijks werk mee te maken hebt zodat het aansluit bij je onderwijs en de (door)ontwikkeling daarvan.

Waar ik tegenaan ben gelopen is het bewaken van de tijd die ervoor nodig is om gedegen onderzoek te doen naar een onderwijspraktijk. Het doen van dit onderzoek raakte vaak ondergesneeuwd door de dagelijkse (onderwijs)taken. Mijn tip voor toekomstige research fellows is dan ook om een dagdeel in de week te blokken waarop je met het onderzoek aan de slag gaat.

Ook helpt het om een fellow te vinden die soortgelijk onderzoek doet of iemand vanuit de opleiding of faculteit die zich voor kan doen kan als critical friend. Dit helpt in het scherp blijven en aan de gang blijven.” 

Meer over het Education Research Fellows Programma