TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Een team van enthousiaste onderzoekers is bezig met vijf verschillende onderzoeksprojecten, gerelateerd aan docentontwikkeling en onderwijsinnovatie. Alle projecten zijn relevant voor de onderwijspraktijk en het onderwijsbeleid van de UvA: ze geven inzicht in de impact van initiatieven op het gebied van docentontwikkeling en onderwijsinnovatie. Daarnaast leveren ze nieuwe wetenschappelijke kennis op, die op korte én langere termijn bijdraagt aan evidence-informed onderwijs op de UvA.
We stellen alle projecten graag aan je voor. Lees hieronder per project wat er wordt onderzocht en waarom het onderzoek belangrijk is voor de UvA.
Ga direct naar
Bij dit onderzoek zijn betrokken:
Jet Bierman, Els Kuiper, Monique Volman (POW) en Frank Cornelissen (POW)
Op de meeste universiteiten is een ontwikkeling aan de gang van traditioneel leren, waarin de docent een centrale rol speelt, naar actief leren dat meer studentgericht is. Deze ontwikkeling is in lijn met wetenschappelijke literatuur waaruit blijkt dat studenten beter leren als ze een actieve rol hebben in hun onderwijs. Daarom ontwikkelen veel universiteiten onderwijsruimtes waarin de inrichting en technologie de participatie en samenwerking van studenten stimuleren. Uit onderzoek weten we dat dergelijke onderwijsruimtes kunnen bijdragen aan actief leren, maar er is nog weinig bekend over de manier waarop ze dat doen. Dit onderzoek gaat hier dieper op in, en betrekt daar ook bij hoe informele ruimtes op de campus gebruikt worden en kunnen bijdragen aan actief leren.
Dit onderzoeksproject biedt inzicht in het gebruik van onderwijsruimtes die zijn ontworpen om actief leren te faciliteren. De ervaringen van docenten en studenten kunnen helpen om de complexe relaties tussen didactiek, onderwijsruimte en technologie beter te begrijpen. Zo wordt ook duidelijk welke factoren in deze ruimtes actief leren ondersteunen of juist in de weg staan. Deze bevindingen kunnen beleidsmakers, managers en docenten die actief leren willen faciliteren en stimuleren, ondersteunen bij de keuzes die zij maken bij het ontwerp en de inrichting van onderwijsruimtes.
Bij dit onderzoek zijn betrokken:
Lotte Schreuders, Natalie Pareja Roblin (POW), Bieke Schreurs (POW) en Frank Cornelissen (POW)
Digitale technologie ontwikkelt zich in een hoog tempo, wat docenten confronteert met zowel mogelijkheden als uitdagingen bij het gebruik van technologie in hun onderwijs. Dit onderzoeksproject richt zich op het pedagogisch redeneren van docenten bij het integreren van technologie in hun onderwijs: de denkprocessen die ten grondslag liggen aan de beslissingen die docenten nemen. Door te kijken naar de samenhang tussen het pedagogisch redeneren van docenten en hun technologie-integratie, ontstaat inzicht in factoren die een rol spelen in het complexe en dynamische proces van technologie-integratie in het hoger onderwijs.
Dit onderzoeksproject biedt inzicht in de wijze waarop docenten beslissingen nemen over het technologiegebruik in hun eigen onderwijspraktijk. Die kennis kan door docenten gebruikt worden bij het reflecteren op beslissingen die ze nemen bij technologie-integratie. Maar ook docentopleiders, beleidsmakers en andere stakeholders betrokken bij technologiegebruik van docenten in het hoger onderwijs kunnen de onderzoeksresultaten gebruiken, bijvoorbeeld voor professionalisering van docenten.
Bij dit onderzoek zijn betrokken:
Nynke van Ketel-de Wit (POW), Natalie Pareja Roblin (POW), Bieke Schreurs (POW) en Frank Cornelissen (POW)
Universiteiten hebben innovaties nodig om de kwaliteit van hun onderwijs te behouden en te versterken. Eén manier om dit te bereiken, is door het stimuleren van kleinschalige bottom-up innovaties, bijvoorbeeld via onderwijssubsidies die worden aangeboden door UvA Teaching & Learning Centres van de Universiteit van Amsterdam. Om de impact van dergelijke kleinschalige innovaties te vergroten is het belangrijk dat deze opschalen, zodat een groter aantal docenten ervan kan profiteren. Dit onderzoeksproject heeft als doel inzicht te geven in de factoren en processen die bijdragen aan het succesvol opschalen van bottom-up innovaties in het hoger onderwijs. Dit wordt bereikt door het perspectief van meerdere stakeholders mee te nemen, zoals de innovator, de collega’s van de innovator, opleidingsdirecteuren en onderwijskundig beleidsmedewerkers.
De resultaten van dit onderzoek kunnen inzicht geven in concrete strategieën voor het stimuleren van het opschalen van bottom-up-innovaties in het hoger onderwijs. Daarnaast kan kennis over de rol van innovators en hun sociale netwerken worden gebruikt om die netwerken gericht te gebruiken voor kennisdeling, wat kan bijdragen aan het verspreiden van onderwijsinnovaties.
Bij dit onderzoek zijn betrokken:
Marije Eradus, Natalie Pareja Roblin (POW), Loes de Jong (POW) en Monique Volman (POW)
Startende docenten in het hoger onderwijs ervaren allerlei uitdagingen en voeren vaak taken uit die nieuw zijn voor hen, zonder enige vorm van voorbereiding op of opleiding in lesgeven. De beginperiode kan daarom als onzeker en stressvol worden ervaren, maar biedt tegelijkertijd ook leermogelijkheden. Eerder onderzoek in het basis- en voortgezet onderwijs laat zien dat (startende) docenten diverse spanningen ervaren. Toch is onderzoek naar spanningen van docenten in het hoger onderwijs schaars en is er weinig bekend over wat en hoe docenten leren van spanningen. Dit onderzoeksproject richt zich daarom op de spanningen van startende docenten en de rol die deze spanningen spelen in hun professionele leren.
De resultaten van dit onderzoeksproject zijn relevant voor beleidsmakers en UvA Teaching & Learning Centres (TLC’s) die zich bezighouden met de ondersteuning en professionele ontwikkeling van startende docenten op de universiteit. Specifiek dragen inzichten uit dit onderzoek bij aan het beter afstemmen van professionele leeractiviteiten op de behoeften en zorgen van startende docenten.
Bij dit onderzoek zijn betrokken:
Svenne Groeneweg, Natalie Pareja Roblin (POW), Daphne van Weijen (POW) en Monique Volman (POW)
Door middel van Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) onderzoeken docenten in het hoger onderwijs hun eigen onderwijspraktijk op een systematische manier. Het doel van SoTL is om een beter inzicht te krijgen in het eigen handelen als docent en het leerproces van studenten, om op die manier het doceren en leren te verbeteren. In toenemende mate wordt SoTL gezien als een veelbelovende vorm van professionalisering, maar er is behoefte aan meer empirische kennis over de werkelijke impact van SoTL. Binnen het kader van dit onderzoeksproject bestuderen we daarom de impact van SoTL-praktijken vanuit verschillende perspectieven, waaronder het perspectief van docenten die zich bezighouden met SoTL en het perspectief van hun directe sociale netwerken.
Inzichten die voortkomen uit dit onderzoeksproject dragen bij aan verbeteringen van bestaande SoTL-initiatieven van de UvA, zoals het Education Research Fellows Programma. Ook kunnen zij richting geven aan toekomstige beleidsvorming binnen de UvA om SoTL verder te ondersteunen en stimuleren.
De Onderwijs Research Dagen 2024 vonden afgelopen juli plaats in Tilburg, met als thema: Onderwijs van Waarde(n). TLC-beleidsonderzoekers Nynke, Lotte, Jet, Marije en Svenne waren aanwezig en vertellen je er graag meer over!
Honderden academici van over de hele wereld kwamen bijeen om het te hebben over Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). UvA TLC-onderzoekster Svenne Groeneweg hostte hier samen met drie andere panelleden van verschillende hogeronderwijsinstellingen een sessie over de verschillende SoTL-programma’s.