TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
In het academisch jaar 2023-2024 werd de Toetsing Track (BKE) voor het eerst aangeboden, wat BKO+-docenten een unieke kans bood om zich verder te verdiepen in de competentie Toetsen waarvoor ze tijdens het BKO-traject de basis hadden gelegd. Door middel van interactieve workshops, zelfstudie en samenwerkingsprojecten werden deelnemers aangemoedigd hun huidige benadering van toetsing kritisch te analyseren en om concrete en toepasbare verbeteringen voor te stellen. Dit droeg bij aan inzicht in hoe de kwaliteit van toetsing wordt vastgesteld, binnen de richtlijnen en het beleid van de UvA.
Deze Teacher Story geeft een beeld van de ervaringen van enkele deelnemers van het traject, met name Natalie Cappaert, Kees Haasnoot en Roel van Engelen, en de impact van de Toetsing Track op hun onderwijspraktijk.
Meer over de Toetsing Track (BKE)
“Een praktische, hands-on benadering om toetsen te verbeteren die je echt aan het denken zet over je onderwijspraktijken.” – Kees Haasnoot
Gedurende een periode van 8 maanden namen 10 docenten van verschillende faculteiten binnen de UvA deel aan de Toetsing Track. Dit traject bestaat uit vijf interactieve workshops onder leiding van Ingrid Pancras en Hannah Kousbroek (toetsdeskundigen van TLC), zelfstudie (literatuur en opdrachten) en werkplekleren, waarin de deelnemers de plaats van hun vak binnen het toetsbeleid en curriculum van hun eigen opleiding onderzochten, werkten aan hun eigen toetsing en collega-docenten raadpleegden voor input en feedback.
De Toetsing Track legt de nadruk op praktische toepassing, door deelnemers hun eigen toets te laten analyseren en verbetersuggesties te doen. Door de zeven fasen van de toetscyclus te volgen, reflecteren de deelnemers op hun toetsing en ontwikkelen zij concrete suggesties voor verbetering. Deze praktische, hands-on benadering stelt deelnemers niet alleen in staat om hun huidige aanpak te heroverwegen, maar ook om effectieve veranderingen door te voeren. Kees Haasnoot merkt op: “We werden gestimuleerd om onze eigen toetsen mee te nemen en aan concrete verbeteringen te werken.” |
“Deze track stimuleerde me om na te denken over mijn toetsingsstrategieën, ervoor te zorgen dat ze goed zijn afgestemd op mijn leerdoelen en onderwijsactiviteiten.” – Natalie Cappaert
Door het evalueren van een van hun eigen toetsen, stimuleert deze track deelnemers om bewust na te denken over hun toetsingsmethoden en ervoor te zorgen dat er constructieve afstemming is met de leerdoelen en het onderwijs zelf. Een voordeel van dit reflectieve proces wordt benadrukt door Kees Haasnoot. Hij legt uit dat het bewust werken aan zijn toetsingsmethoden hem de mogelijkheid gaf om zijn aanpak grondig te evalueren en waardevolle inzichten te krijgen in verbeterpunten die zijn onderwijs naar een hoger niveau kunnen tillen.
Natalie Cappaert zegt: “Reflecteren op mijn huidige toetsingsmethoden en (opnieuw) het belang inzien van constructieve afstemming was ongelooflijk waardevol voor het verbeteren van zowel mijn toetsen als mijn onderwijstechnieken.” Zij legt uit dat toetsen goed moeten afstemmen op je leerdoelen en leeractiviteiten. Beide deelnemers geven aan dat de inzichten die ze uit deze track hebben opgedaan hen hebben aangezet tot het heroverwegen van niet alleen hun toetsen, maar ook het onderwijs dat in hun cursussen wordt gegeven. |
“Werken met collega’s van verschillende faculteiten zorgde voor verschillende perspectieven op toetsingsuitdagingen en oplossingen. Het was ontzettend waardevol om van elkaar te leren.”
– Natalie Cappaert
De Toetsing Track aan de UvA staat ook in het teken van samenwerkend leren, waarbij deelnemers uit verschillende faculteiten inzichten delen en samen een opleidings- of zelfs faculteitsoverstijgend vraagstuk over toetsing aanpakken. Natalie Cappaert vindt het “ontzettend waardevol om van elkaar te leren” en benadrukt de verschillende perspectieven die worden opgedaan. Deze uitwisseling van ideeën zorgt ervoor dat deelnemers bewust worden van de overeenkomsten en verschillen in toetsingsmethoden tussen de faculteiten. Roel van Engelen voegt er ook aan toe: “De groepsopdrachten stelden ons in staat om onze expertise samen te brengen en innovatieve benaderingen voor toetsing te ontwikkelen. Deze collectieve inspanning verbreedt niet alleen het begrip, maar brengt ook nieuwe ideeën voort over hoe de inzichten in hun eigen faculteit of vakgebied kunnen worden geïmplementeerd.” |
“Het delen van ervaringen en het bespreken van ideeën met collega’s zorgde voor nieuwe inzichten. Het benadrukte de overeenkomsten en verschillen in toetsingspraktijken tussen faculteiten.”
– Kees Haasnoot
Naast het delen van hun ervaringen met de track, geven de deelnemers ook aanbevelingen over wie deze track zou moeten volgen. Roel van Engelen geeft aan dat de track zeer nuttig is voor iedereen die betrokken is bij toetsing. Hij benadrukt het belang van gestructureerd nadenken over de toetsingscyclus en hoe dit het onderwijs beïnvloedt. Kees Haasnoot zegt dat “het cruciaal is voor iedereen die verantwoordelijk is voor toetsing om deze training te volgen, vooral degenen die cursussen coördineren en optreden als examinatoren.”
Heb jij jouw BKO afgerond en wil je je verder verdiepen? Meld je dan aan voor deze track (of de track Meesterschap in Onderwijsontwerp)!