Activerend digitaal leren bij Islam and Modern Media

In het kort

In dit project werd er door studenten kennisgemaakt met het nieuwe digitale onderzoeksgebied, en -materialen. Hierdoor werd ook de studentenparticipatie vergroot en verbeterd.

Hoe integreer je de ABC-methode in het geven van onderwijs? Hoe laat je studenten kennis maken met nieuwe digitale onderzoeksmethodes?

Over dit project

Docent – Richard van Leeuwen
– Sakina Loukili
Opleidingen – MA Islam in de Moderne Wereld
– MA Midden Oosten Studies
Cursus – Islam and Modern Media
DAtum September 2018 – Augustus 2019
Werkvormen – Peerfeedback
– Video-essays
– Kennisclips (Flipping the Classroom)
Tools – MyMediaSite
– Canvas Pages

Het vak Islam and Modern Media werd voor het eerst gegeven in het academisch jaar 2018-2019 en bood daarom een uitstekende gelegenheid om het vak vanaf de start te integreren met inzichten en praktijken vanuit Blended Learning. Zoals de titel van het vak suggereert, is een van de belangrijkste hoofddoelen van het vak om studenten kennis te laten maken met een onderzoeksveld in opkomst: religie en digitalisering/digitale media. Zo kon het vak enerzijds dienen als een impuls om (meer) gebruik te maken van Blended Learning onderwijstools bij de opleiding en anderzijds als een pilot om te engageren met een relatief nieuw onderzoeksgebied. Om het vak te ontwerpen is gebruik gemaakt van de ABC-methode, een methodiek ontwikkeld door University College London.

Bij dit vak is gebruik gemaakt van:

• Peerfeedback: het implementeren van peer feedback ging samen met een sterke nadruk op het gebruik van digitale media: studenten werden gevraagd om een presentatie te geven waarin zij bijvoorbeeld websites en Facebook-pagina’s opnamen, maar ook de voorgeschreven literatuur voor de colleges.
  • Video-essays
  • Interactieve kennisclips
  • Thematic media files (Canvas Pages), studenten plaatsten (visuele) bronnen in de mediafile met betrekking tot hun gekozen onderwerp. De informatie presenteerden ze.

Resultaten

Deze vorm van onderwijs bood veel ruimte aan medestudenten feedback te geven onder begeleiding van de docenten. Voor de laatste drie tools is tot nu voornamelijk geïnvesteerd in kennis verzamelen (bijvoorbeeld gesprekken met docenten die vergelijkbare vakken hebben opgezet) en het behapbaar maken voor studenten, waardoor er nu weinig resultaten zijn om te kunnen evalueren. Het doel is daarom om deze tools mee te nemen voor het volgende semester waarin het vak zal plaatsvinden.

Meer informatie

Onderstaand bestand (pdf) bevat de projectaanvraag van Richard van Leeuwen en Sakina Loukili:

Zelf aan de slag?

Neem contact met ons op via tlc-fgw@uva.nl.