Waarom podcasts & audio in je onderwijs een goed idee zijn

inspiratie
online onderwijs

Podcasts zijn populairder dan ooit. Een podcast is een audiobestand dat je in je eigen tijd kunt beluisteren. Het kan bestaan uit gesproken monoloog of dialoog, (omgevings)geluiden of muziek. De afgelopen jaren is dit middel –ook in het onderwijs– steeds populairder geworden. Ben je benieuwd hoe je audio in jouw onderwijs kunt integreren? In dit artikel lees je hoe je gepubliceerde podcasts kunt gebruiken, audiofragmenten kunt opnemen en studenten zelf een podcast kunt laten maken.

Waarom audio in je onderwijs?

Zoals hierboven beschreven bieden podcasts veel kansen voor het onderwijs. Het woord ‘podcast’ draagt echter ook veel associaties met zich mee. Men denkt aan kostbare technische middelen, een tijdsintensieve productie, een dialoog tussen twee mensen. Om deze vaak veeleisende associaties te ontwijken, die de lat hoog leggen, spreken we liever over audiofragmenten. Een audiofragment kan kort zijn, waarin jij alleen aan het woord bent of met een ander doel.

Een van de grootste voordelen van audiofragmenten voor studenten is de flexibiliteit: studenten kunnen de geluidsbestanden gemakkelijk luisteren via hun telefoon, of het nu onderweg is of bijvoorbeeld tijdens het koken of sporten. Daarbij is luisteren laagdrempeliger dan het bekijken van een video of het lezen van een artikel: het kan immers worden gecombineerd met een andere activiteit. Ook kunnen deze fragmenten bijdragen aan inclusief onderwijs; er zijn studenten die moeite hebben met het lezen van artikelen door bijvoorbeeld dyslexie. Tot slot verhoogt een audiofragment van jou de teacher presence in de online omgeving, wat een positief effect op de studentbetrokkenheid heeft.

 

Gepubliceerde podcasts

Er worden wekelijks veel nieuwe podcasts uitgebracht en ze blijven vaak langere tijd online. Dus het verdient aanbeveling om te onderzoeken of er relevante podcasts voor jouw onderwijs bestaan voordat je tijd gaat investeren in het opnemen van je eigen podcast. Bedenk hierbij altijd eerst wat het doel van deze vorm is: waarom wil je dat ze naar een podcast luisteren? Zo kun je ook gerichter op zoek gaan naar geschikte podcasts.

Adviezen voor vinden van interessante podcasts
Het is belangrijk dat studenten vrije toegang hebben tot de podcast die je opgeeft; soms zijn podcasts achter een betaalmuur (zoals bij Spotify) gratis en zonder reclame te beluisteren op de website van de makers. In ieder vakgebied zijn vele interessante en relevante podcasts beschikbaar.

Tip: Op Twitter brengen onderzoekers eigengemaakte podcasts onder de aandacht. Ook bevelen zij podcastseries van collega’s aan die zij interessant vinden.

Integreren in onderwijs
In podcasts wordt vaak veel informatie versterkt. Daarom helpt het studenten om hen een richting  te geven. Zo kun je de studenten verschillende luistervragen meegeven die ze ter voorbereiding van een werkcollege moeten beantwoorden. Je kunt ook een opdracht verbinden aan de podcast, bijvoorbeeld het schrijven van een essay waarin de studenten de informatie moeten weerleggen of onderbouwen met behulp van literatuur uit de cursus.

 

Zelf audiofragmenten opnemen

Je kunt als docent ook zelf audio opnemen voor jouw onderwijs. Het opnemen van een audio is gemakkelijker dan een video; je kunt van tevoren een script uitschrijven en daarbij hoef je tijdens de opnames enkel te focussen op je stem. Daarnaast kost het opnemen van een audiofragment over het algemeen minder tijd dan videoproductie.

Als colleges
Een van de meest voorkomende vormen van audiofragmenten in het HO is het opnemen van hoorcolleges. Het grootste voordeel hiervan is het gemak waarmee afwezige studenten het onderwijs kunnen inhalen door het terugluisteren van een college. In vergelijking met video-opnames van colleges bieden podcasts de studenten en docent meer privacy (enkel stemgeluiden). Daarbij hoef je als docent tijdens de opnames niet bezig te zijn met het beeld en vragen zoals: ben ik de hele tijd in beeld of is de Powerpoint goed zichtbaar? Het is wel van belang om een audio-opname te maken die echt goed verstaanbaar is. Nadeel is dat het voor luisteraars een erg lange podcast is.

Ter introductie van een gastspreker, college, vak of activiteit
Met een audiofragment kun je gemakkelijk een gastspreker, college of vak introduceren. Met een fragment van enkele minuten kun je de studenten gemakkelijk wat context bieden.

Ter afsluiting van een college of activiteit
Na afloop van een activiteit kun je ook kort een fragment delen waarin je bijvoorbeeld de belangrijkste punten uit het college of de activiteit herhaalt.

Voor instructie & begeleiding
Via een audiofragment kun je de student uitleg over een opdracht of tentamen geven. Ook kun je via audio sturing of begeleiding geven: bijvoorbeeld aanstippen waar studenten rekening mee moeten houden of het beoordelingsformulier toelichten.

Als vervanging van/aanvulling op college of literatuur
Hiernaast kun je ook fragmenten opnemen waarin je de studenten aanvullende informatie verstrekt, over literatuur of eigen onderzoek. Deze kunnen worden ingezet in plaats van knowledge clips. Je geeft de studenten de opdracht om de podcasts in hun eigen tijd te luisteren, zo heb je in de colleges meer tijd voor discussies.

Voor feedback
Ook kun je feedback voor studenten in een audiofragment verwerken. Bedenk voor jezelf wel eerst welke voordelen het voor de studenten heeft om naar de feedback te luisteren in plaats van deze te lezen. Je kunt in een podcast algemene feedback verwerken die voor de hele groep studenten relevant is, bepaalde punten die je in veel opdrachten hebt teruggezien zoals een te langdradige discussie of een onduidelijke opbouw van alinea’s. Je kunt daarnaast ook specifieke feedback per essay of groepsopdracht inspreken. Studenten vinden het prettig om zo feedback te ontvangen, ze begrijpen de nuances beter.

 

Audiofragmenten als opdracht voor studenten

Tot slot kun je de studenten de opdracht geven om zelf een audiofragment op te nemen. Dit is een vorm van student generated content, een betekenisvolle manier om studenten eigenaarschap in jouw onderwijs te geven. In deze opdracht kun je verschillende leerdoelen verwerken. Ten eerste is het maken van een fragment een interessante vaardigheid: hoe breng je een boodschap of verhaal pakkend over? Zo kun je vaardigheden als storytelling je hele loopbaan inzetten. Ten tweede kun je veel verschillende leerdoelen in de opdrachten centraal stellen: het koppelen van actuele vraagstukken aan literatuur, uitleggen of vergelijken van verschillende theorieën, onderbouwen van eigen meningen met literatuur etc.

Elize Mazadiego en Sruti Bala Hebben in hun MA vak studenten de opdracht gegeven om een podcast op te nemen. Ze waren erg onder de indruk van de kwaliteit van de podcasts en de positieve ervaringen van de studenten. Lees hier over hun ervaringen en adviezen aan jou als docent en bekijk de opdracht die zij aan de studenten hebben gegeven.

 

Tips voor het opnemen van audio

Script voorbereiden
Voordat je een fragment opneemt is het belangrijk om een script te schrijven. Dit hoeft geen tekst te zijn die je woord voor woord hebt uitgeschreven, maar je moet wel een duidelijk verhaal in gedachten hebben. Het kan helpen om podcasts die je graag luistert eens te analyseren: hoe introduceren zij het verhaal? Je kunt over de volgende vragen nadenken bij het schrijven van het script:

  • Wat is het doel van de podcast? Wat wil je dat de studenten leren?
  • Welke onderwerpen wil je terug laten komen?
  • Welke vormen zijn passend? Je kunt zelf informatie geven, iemand interviewen, gebruikmaken van omgevingsgeluiden voor het neerzetten van een sfeer of story telling inzetten.
  • Wat vind je een passende lengte om het doel/de doelen te behalen? Een introductie van een gastspreker kan in een paar minuten terwijl uitleg over een theorie sneller 10-20 minuten in beslag neemt. We raden aan de fragmenten kort te houden zodat het beluisteren geen al te grote drempel voor de student vormt.

Opnemen met Kaltura via je laptop
Met behulp van Kaltura kun je eenvoudig video- en audio-opnames maken en deze uploaden in Canvas. Deze tool is beschikbaar voor zowel docenten als studenten.

Je kunt gebruikmaken van de ingebouwde microfoon of voor een aparte microfoon kiezen die je op de laptop aansluit.

Via deze pagina kun je een duidelijk stappenplan vinden waarmee je een recording kunt maken: Kaltura Capture – Kaltura (videoplatform) – Extranet – Universiteit van Amsterdam (uva.nl). Je kiest er dan voor om video- en screenrecording uit te zetten, dan wordt alleen de audio opgenomen.

Heb je vragen over het gebruik van Kaltura dan kun je terecht bij video.uva.nl.

Opnemen met een smartphone
Met je smartphone kun je eenvoudig geluidsbestanden maken. Ook op een specifieke locatie. De geluidsbestanden kun je na afloop importeren in Kaltura of je kunt gebruik maken van een meer geavanceerd programma zoals Audacity (gratis / open source). Over deze tool is online veel informatie te vinden. Te lastig of weinig tijd? Dan raden we aan Kaltura te gebruiken.

                                                    

Bronnen: