Terugblik Inspiratiesessie podcasts en audio in je onderwijs

inspiratie
asynchroon onderwijs

“Studenten waarderen het erg om onderzoekers te horen waarvan ze artikelen lezen.”

– Mark Deuze

 

Het inzetten van audio in je onderwijs biedt veel mogelijkheden: als alternatief voor een hoorcollege, verdieping op literatuur, opdracht voor studenten om zelf te produceren en nog veel meer. In een inspiratiesessie op 27 mei deelden Matthijs Lok en Mark Deuze hun ervaringen en tips bij het maken van een podcast. Wil je zelf aan de slag met podcasts? Onderaan dit verslag vind je links naar meer informatie.

 

Waarom podcasts en audio in je onderwijs?

Het inzetten van audio in je onderwijs kan vele voordelen hebben. Met een audiofragment in plaats van een synchroon college bied je studenten meer flexibiliteit: de student kan een podcast beluisteren tijdens het wandelen of koken. Daarbij is een audiofragment eenvoudiger te produceren dan een video en hoef je je niet bezig te houden met hoe je er op beeld uitziet. Daarbij is het opnemen en bewerken ook gemakkelijker. Zelf aan de slag? Onderaan dit artikel lees je meer over Kaltura en opnames via Zoom. Wil je eerst meer lezen over toepassingen in het onderwijs, ga dan naar het artikel Waarom podcasts in je onderwijs een goed idee zijn.

 

Mark Deuze – met een podcast op zoek naar de persoon achter het onderzoek

Mark Deuze is hoogleraar bij Mediastudies en begon met het maken van Deuzevlogs omdat hij door corona de ontmoetingen met collega-onderzoekers op bijvoorbeeld congressen miste. Hij belt via zoom met collega-onderzoekers van over de hele wereld en plaatst de video-opnames ervan op het internet. Deze vlogs worden goed bekeken, maar er ontstond ook een vraag om de gesprekken als podcast te publiceren. Sinds kort publiceert hij zowel een vlogversie als een podcastversie van zijn gesprekken.

In de gesprekken stelt Mark het onderzoek van zijn gast centraal. Zo komt het perspectief bij de onderzoeker en haar of zijn ontwikkeling zelf te liggen. Dat is een heel spannend perspectief, want  hoe vaak komt het immers voor dat je al het werk van één onderzoeker achter elkaar leest? Hierdoor vallen hem andere dingen op zoals de stijl, invalshoek en eigen persoonlijkheid van de onderzoeker. Daarbij wil hij graag zijn kijkers en luisteraars laten zien wie de persoon achter dit onderzoek is.

Mark neemt de afleveringen niet specifiek op voor zijn studenten, maar juist voor een breder publiek. Mensen van over de hele wereld bekijken en luisteren zijn afleveringen, meer mensen (300 tot 500) bekijken echter de vlogs. Studenten ontvangen via Canvas een link naar nieuwe afleveringen. Ter verdieping zet Mark specifiek voor hen enkele relevante links in de cursushandleiding van de vakken die hij verzorgt. Studenten zijn hier heel enthousiast over. Ze vinden het interessant een onderzoeker te horen spreken van wie ze de artikelen hebben gelezen.

Tips

Mark kan het iedereen aanraden om podcasts te maken en geeft enkele tips.

  • Het is belangrijk dat je met plezier werkt aan het maken van de podcasts, anders houd je het niet vol.
  • Er is geen perfecte lengte voor een podcast, als je alleen zelf spreekt raadt Mark aan om niet langer dan ca. 20 minuten te praten. Een dialoog is een stuk interessanter om naar te luisteren en kan dus langer duren, wel 1,5 uur.
  • Meestal is gesprek van een uur net genoeg om vijf vragen te stellen, bereid er dus niet te veel voor.
  • Deel de vragen met de geïnterviewde niet te lang van tevoren, anders zal deze persoon zich te veel voorbereiden wat het gesprek minder spontaan maakt.
  • Verbind een concrete opdracht aan de podcast als je wilt dat studenten deze luisteren. Als je alleen de link deelt zullen ze de podcast niet luisteren.
  • Wil je een podcast maken van een zoomgesprek? Maak een opname in Zoom en exporteer het geluid met de gratis VLC-software. Zie de handleiding onderaan de pagina.

 

Matthijs Lok – met een podcast op zoek naar de historische wortels en kronkels van actuele kwesties

Matthijs Lok is UD bij Europese studies en maakt met een groep collega-onderzoekers van de UvA en UU de podcastserie ‘Blik achteruit’. De podcast is Nederlandstalig en richt zich op historisch wetenschappelijk onderzoek in relatie tot actuele onderwerpen en stelt vragen aan de orde zoals: Welk verleden ligt ten grondslag aan hedendaagse problemen? Kunnen historische patronen ons helpen het heden te begrijpen? Zijn er parallellen aan te wijzen tussen toen en nu? Wat zijn de keerpunten in de geschiedenis die ons gebracht hebben waar we nu zijn? En welke paden zijn niet ingeslagen? De makers richten zich op een doelgroep die belangstelling voor geschiedenis en de actualiteit heeft en niet bang is voor een beetje inhoud, het zogenaamde “Volkskrant-publiek”.

In de podcast gaan Matthijs en collega’s in gesprek met gasten. De interviewers werken in duo’s. Dat levert interessante dynamiek tussen de interviewers onderling op en kan het gesprek echt verrijken. Matthijs en zijn team kiezen samen de geïnterviewden uit en proberen een balans te vinden in de achtergronden van verschillende gasten. Daarbij geven ze graag het podium aan jonge onderzoekers, oftewel: de aankomende garde. Zelf vindt Matthijs het prettig om voor afgaand aan het gesprek een script uit te werken. Dit geeft hem de perfecte voorbereiding om tijdens het gesprek zelf af en toe ook het script los te laten.

‘Blik Achteruit’ wordt beluisterd door zo’n 3000 mensen en Matthijs krijgt zeer veel enthousiaste reacties, zowel via zijn eigen onderzoeksnetwerk en LinkedIn, als langs de lijn op het sportveld van zijn kinderen.

Tips

Matthijs werkt samen met professionele ondersteuners van de Universiteit Utrecht. Bij het opnemen en editen van het gesprek, dat overigens maar heel licht gebeurt, is hij niet zelf betrokken. Toch heeft hij tips voor docenten die zelf aan de slag willen gaan met het maken van een podcast op basis van zijn ervaringen van de afgelopen maanden.

  • Start met de persoon achter het onderzoek in plaats van het onderzoek zelf. Het helpt om de tijd te nemen om de gast te leren kennen en hun drijfveren naar boven te halen.
  • Gebruik taal die voor iedereen goed te begrijpen is, ook luisteraars buiten de wetenschap.
  • Als je een bekende gast weet te interviewen ontvang je meer luisteraars. Wel ontstaat dan de kans dat zij op het laatste moment afzeggen als het onderwerp van hun expertise in de actualiteit staat en ze elders moeten aanschuiven; dat is het nadeel van het interviewen van hotshots.

 

Ideeën voor inzet van audio

Mooie toepassingen van audio voor het onderwijs gaan verder dat het maken van een podcast. Als we het hebben over een podcast, dan hebben we daar al snel een beeld bij: het is een professionele opname, het betreft een dialoog, het heeft wekelijkse afleveringen, etcetera. Er zijn echter veel verschillende vormen van audio die het onderwijs kunnen verrijken. Een  audiofragment kan namelijk ook een opname zijn van een paar minuten waarin je zelf als docent een onderwerp, een gastspreker, reageert op de actualiteit of iets anders toelicht. Hieronder vind je enkele ideeën voor de inzet van audio in je onderwijs.

  • Ter introductie van gastspreker, college, vak, activiteit etc.,
  • ter afsluiting van een college, activiteit etc.,
  • voor feedback,
  • voor instructie & begeleiding,
  • als opdracht voor studenten,
  • als vervanging van/ aanvulling op college of literatuur.

 

Aan de slag met het opnemen en bewerken van audio

Met Kaltura
Via deze pagina kun je een duidelijk stappenplan vinden waarmee je een recording kunt maken: Kaltura Capture – Kaltura (videoplatform) – Extranet – Universiteit van Amsterdam (uva.nl) Je kiest er dan voor om video- en screenrecording uit te zetten, dan wordt alleen de audio opgenomen.

Voor vragen over Kaltura kun je terecht bij video.uva.nl/.

Met Zoom
Via Zoom kun je je een gesprek opnemen met de ‘Record’-knop. Zoom bewaart zowel een video-opname als een geluidsopname op je computer. Deze geluidsopname wordt in dezelfde map opgeslagen als de video-opnames. Meestal vind je de ‘Zoom-map’ in je Documenten, maar dit kan per computer verschillen. Je kunt de audio ook uit het videobestand halen met behulp van de tool VLC. Voor de kwaliteit van de geluidsopname maakt het niet uit welke methode je toepast. Op deze website vind je uitleg om het geluid van de film te scheiden met VLC: Geluid van beeld scheiden met VLC Media Player – CCM.