Hoe laat je studenten zelf een podcast maken?

inspiratie
good practices
online onderwijs

Elize Mazediego en Sruti Bala gaven hun studenten de opdracht om podcasts te maken en waren onder de indruk van de kwaliteit van deze opnames. Wij gingen in gesprek met Elize over deze vorm van opdrachten. “Je hoeft als docent geen podcast-expert te zijn om deze opdracht aan je studenten te geven.”

Opzet
Elize en Sruti gaven hun MA-studenten van het vak ‘Art & Activism’ een groepsopdracht die ze ook in tijden van corona konden uitvoeren:

“The aim is to use the medium (video or podcast) to creatively explore a topic that stems from the module. This can take the form in a reflective response, constructive argument, crafted dialogue or story, filmic artwork or documented performance. The choice is yours. The objective is to demonstrate that you have critically “digested” a topic from the module and creatively reflected on it in your production.”

De meeste studenten kozen ervoor een podcast te maken. Maar, hoe kun je studenten ondersteunen in het ontwikkelen en produceren van een podcast? Elize vertelde dat zij een journalist en podcaster hebben gevraagd een workshop over storytelling en het structureren van een podcast te verzorgen. De studenten bleken het namelijk lastiger te vinden om een goed verhaal voor een podcast te schrijven, dus beroep te doen op story-telling vaardigheden, dan om een podcast technisch op te nemen. Elize raadt het dus aan om hier meer tijd aan te besteden in het onderwijs. De studenten kregen de opdracht om kritisch naar bestaande podcasts te luisteren: wat hoor je, welk format gebruiken ze, etc.? Dit konden ze dan meenemen naar hun eigen podcast. Hiernaast kregen de studenten de opdracht om een voorstel voor hun podcast op papier in te leveren, waar Elize en Sruti feedback op gaven. Zo konden Elize en Sruti voor de opnames sturing geven aan de richting en inhoud van argumenten. De studenten hebben de opnames gemaakt met behulp van Kaltura, waarin het delen van media-opdrachten met studenten zeer gemakkelijk is (meer info via video.uva.nl ). Alle podcasts werden verzameld op een website zodat studenten ook elkaars materiaal konden en kunnen beluisteren.

De ervaringen
Elize en Sruti hebben deze opdracht nu twee keer georganiseerd: in 2020 en in 2021. Beide docenten waren onder de indruk van de kwaliteit van de podcasts. Ook de beoordeling van de podcasts kwam ter sprake waar Elize en Sruti niet veel moeite mee hebben gehad. Ze maakten gebruik van beoordelingscriteria en overlegden met elkaar om te bepalen welke cijfers van toepassing waren: creativiteit, inhoud en overdracht. Vorig collegejaar gaven Elize en Sruti hun studenten deze opdracht voor het eerst, waarin zij toen peer-assessment hadden verwerkt. Dit bleek te complex te zijn voor de studenten en maakte dit collegejaar niet langer deel uit van de opdracht.

En natuurlijk zijn de ervaringen van de studenten ook van belang. Volgens Elize voelden de studenten zich niet verloren tijdens de opdracht, terwijl hij afwijkt van andere opdrachten en veel vrijheid voor eigen invulling geeft. Wel geeft ze mee dat dit creatieve masterstudenten zijn, het kan wellicht uitdagender zijn voor bachelorstudenten. Deze jongere studenten kunnen gebaat zijn bij meer follow-ups en kleinere deelopdrachten. Bijvoorbeeld: eerst een voorstel inleveren, dan een script en uiteindelijk de opname. Zo heb je als docent ook beter zicht op de voortgang van de opdrachten en kun je meer sturing geven.

Tips
Elize kan het iedere docent aanraden; het is prettig om een andere modus te hebben. En je hoeft als docent zeker geen expert in podcasts te zijn om hiermee te starten. Maar, je moet je er wel in verdiepen: wanneer bestaat een podcast uit een ‘goed’ verhaal? Als je hier geen beeld van hebt, kun je dit lastig beoordelen. Als je hier als docent zelf mee wil experimenteren raadt Elize het aan om klein en kort te beginnen. Tot slot geeft ze mee dat je als docent ook bestaande podcasts kunt verwerken in je onderwijs, ook veel onderzoekers nemen immers podcasts op!