Waarom zou ik de kennisclipstudio gebruiken?
Als docent ervaar je wellicht dat je onderwerpen regelmatig opnieuw uitlegt. Dat kost veel tijd. Door goed voorbereid en onder gecontroleerde omstandigheden de lesstof op te nemen, al dan niet voorzien van een PowerPointpresentatie of animatie, ontstaat een duurzaam product waarin de uitleg optimaal gepresenteerd wordt. Deze kennisclip kun je vaak langere tijd gebruiken en kan ook als ‘naslagwerk’ dienen.
Als medewerker kun je de studio gebruiken om instructiefilmpjes te maken of informatie over bijvoorbeeld een conferentie op te nemen.
Waarom een kennisclip?
- je kunt kennis eenmaal vastleggen en vervolgens delen en hergebruiken;
- je kunt in korte tijd theoretische concepten of handelingen zo optimaal mogelijk uitleggen;
- je kunt achtergrondkennis van studenten opfrissen;
- tijdens colleges houd je tijd over voor toepassing van de stof of interactie;
- je biedt studenten mogelijkheden om (zelf)studie flexibel in te plannen;
- je kunt studenten met verschillende voorkeuren of op verschillende niveaus bedienen.
Door kennisclips voorafgaand aan het college tot verplichte lesstof te maken komt er tijdens de contacturen meer ruimte voor verdieping vrij, ook wel Flipped Classroom genoemd
De kennisclipstudio in het Bushuis
- je start met een intake met een collega van het Teaching and Learning Center. Dit gesprek vindt online plaats. Je bespreekt wat je wilt, voor welke doelgroep, of je alleen komt of met een collega. Aan het eind van het gesprek boek je een dag en tijd in de studio;
- je bereidt je presentatie voor;
- in de studio wordt je laptop aangesloten (neem deze zelf mee) en krijg je uitleg hoe je de clip opneemt;
- je gaat zelfstandig in de studio aan de slag;
- je kiest voor een UvA/UvA FGw/neutrale leader, wel/geen gebruik van (bijvoorbeeld) een PowerPoint;
- je kunt zo vaak als je wilt een clip opnemen;
- je clip wordt opgeslagen op video.uva.nl;
- eventuele bewerkingen van de video doe je zelf (op je werkplek).
Impressie van de kennisclipstudio
Waar is een kennisclip minder geschikt voor?
- leerstof die regelmatig onderhevig is aan verandering;
- het overbrengen van praktische vaardigheden;
- meerdere en langere onderwerpen. Wanneer de clip langer dan 5-8 minuten duurt, is de kans groot dat de studenten hun aandacht verliezen en de kennis niet beklijft.