TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Tijdens de coronapandemie hebben docenten veel ervaring opgedaan met het opnemen en het beschikbaar stellen van hoorcolleges. Studenten zijn tijdens de pandemie gewend geraakt aan de voordelen die opnames van college kunnen bieden, zoals flexibiliteit en de mogelijkheid om terug te kijken. Voor de pandemie werden colleges binnen FGw relatief weinig opgenomen.
Veel docenten geven aan dat studenten hen nu vragen om het college op te nemen. Of zij aan dit verzoek tegemoetkomen varieert van docent tot docent. De ene docent ziet geen bezwaar en neemt het college op. De andere docent weigert wegens privacy, invloed op de onderwijskwaliteit of de fysieke aanwezigheid van studenten tijdens de colleges. Uit gesprekken met studenten, docenten en opleidingsdirecteuren blijkt het van groot belang te zijn om hier zoveel mogelijk een lijn in te trekken; dit creëert duidelijkheid voor docenten en studenten en voorkomt ongewenste discussies en onderhandelingen via de mail en op locatie. Hoe maak je hier met collega’s een doordachte keuze in? In dit artikel lees je de voor- en nadelen van het opnemen van hoorcolleges, vanuit het perspectief van studenten en dat van docenten. Als je behoefte hebt om hierover te sparren of vragen wilt stellen kun je contact opnemen via tlc-fgw@uva.nl
Studenten geven aan dat zij de opnames van colleges op twee verschillende manieren gebruiken: als extra studiebron en/of als vervanging van een college op locatie. Ter vervanging van een college op locatie kan in plaats van een opgenomen college ook een synchroon hybride college worden aangeboden.
Specifiek in het geval van het bekijken van opnames als vervanging van een college op locatie kunnen enkele negatieve gevolgen worden genoemd.
Als we de voordelen van opgenomen hoorcolleges willen benutten zijn de volgende zaken van belang.
Nordmann et al. (2018) beschreven zes praktische richtlijnen voor studenten waarmee ze opnames van hoorcolleges zo effectief en efficiënt mogelijk kunnen gebruiken (download het document). Deze richtlijnen kun je delen en bespreken met je studenten. Hieronder beschrijven we degenen die wij het belangrijkst vinden:
Als we de voordelen van opgenomen hoorcolleges willen benutten zijn de volgende zaken van belang.