Hoe ontwerp je effectieve Powerpoint-slides?

Het maken van PowerPoint slides kan een uitdaging zijn; hoe zorg je ervoor dat de slides je verhaal zo goed mogelijk ondersteunen? In het onderwijs bestaan de slides vaak voornamelijk uit tekst, wat niet altijd de effectiefste vorm is. Ben je benieuwd hoe je jouw PowerPointpresentaties effectiever kunt ontwerpen? In dit artikel beschrijft het TLC FGw verschillende adviezen waarmee je eenvoudig aan de slag kunt.

Vind je het prettig als een van onze collega’s met je presentatie meekijkt? Maak dan een afspraak met een van ons.

Wil je meer lezen over het effectief ontwerpen van Powerpointslides?
  • Mayer, R. E., & Moreno, R. (2003). Nine ways to reduce cognitive load in multimedia learning. Educational psychologist38(1), 43-52.
  • Mayer, R. E., & Moreno, R. (1998). A cognitive theory of multimedia learning: Implications for design principles. Journal of educational psychology91(2), 358-368.
  • Duarte, N. (2008). Slide:ology: The art and science of creating great presentations. Sebastapol: O’Reilly Media.

Audio versus visueel…

Je werkgeheugen kan maar een bepaalde hoeveelheid prikkels verwerken. Wanneer er teveel stimuli zijn ontstaat een cognitieve overbelasting waardoor de informatie niet kan worden verwerkt. In het onderwijs proberen we dit altijd te voorkomen, je wilt immers dat de studenten zoveel mogelijk onthouden van jouw verhaal. Deze overload kun je op verschillende manieren proberen te voorkomen. Het effectiever ontwerpen van PowerPoint is een manier waar gemakkelijk veel winst te behalen valt.

De belangrijkste boodschap om effectievere slides te ontwerpen is: houd het eenvoudig en bondig, focus op de essentiële informatie. Als een student naar je verhaal luistert en tegelijkertijd veel tekst probeert te lezen zal een overload snel ontstaan. Terwijl een visuele prikkel het narratief juist kan ondersteunen; een afbeelding kan bijdragen aan het begrip en verwerken van je verhaal. Tijdens het ontwerpen van de PowerPoint kun je jezelf hierom de volgende vraag stellen: Welke informatie vertel ik en wat is voor de studenten cruciaal om zelf te lezen of in een afbeelding te zien?. En daarbij: Hoe kan ik dit zo eenvoudig en bondig mogelijk presenteren op een slide?
Hieronder lees je verschillende concrete adviezen voor het ontwerpen van je presentaties.

1. Verhoog de coherentie

Voorkom overbodige stimuli, het werkgeheugen wordt hierdoor overbelast waardoor de informatie niet effectief kan worden verwerkt.

•  Draagt een afbeelding voor 100% bij aan het begrip?
  •  Kan deze boodschap eenvoudiger worden geformuleerd?
2. Benadruk de belangrijkste informatie visueel

Mensen kunnen informatie gemakkelijker verwerken als duidelijk is wat de belangrijkste elementen zijn.

• Geef aan welke woorden het meest belangrijk zijn door het lettertype hiervan te vergroten, de woorden een andere kleur te geven of pijlen te gebruiken.

3. Voorkom het presenteren van dubbele informatie

Probeer te voorkomen dat informatie onnodig dubbel wordt verteld: een paar steekwoorden op een slide kunnen studenten helpen je verhaal te begrijpen, uitgeschreven argumenten vaak niet.

4. Organiseer de elementen op een slide op een logische manier

Mensen lezen en bekijken informatie over het algemeen in een Z-vorm, van links naar rechts. Dit betekent dat je de elementen ook het beste in deze vorm plaatsen: elementen die bij elkaar horen dus naast en niet onder elkaar.

5. Gebruik alleen betekenisvolle digrammen en cijfers

Vraag jezelf af waarom je bepaalde diagrammen of cijfers aan de studenten laat zien: welk punt probeer je hiermee te maken? Kan dit ook eenvoudiger worden weergegeven? Een overload ontstaat gemakkelijk wanneer studenten resultaten moeten interpreteren terwijl ze naar je verhaal proberen te luisteren.

Tip: Geef studenten even de tijd om een diagram of model te bestuderen, zonder zelf door te praten. Dit kun je ook aangeven: ‘Bekijk dit model eerst even zelf voor een minuut, wat valt je op?’.

6. Maak de informatie op de slide pas zichtbaar op het moment dat je erover praat

Laat bulletpoints of afbeeldingen pas verschijnen als je over dat specifieke element praat. Je wilt dat de studenten zich focussen op het punt waar je op dat moment over spreekt. Vele afbeeldingen kun je beter over verschillende slides verspreiden dan samenvoegen op een slide.

Tip: je kunt bulletpoints eenvoudig per stuk laten verschijnen door eerst een opsomming te maken en hierna Animaties te selecteren in PowerPoint.

7. Formuleer zo kort en informatief mogelijke bulletpoints

Soms wordt er beweerd dat een maximale hoeveelheid woorden en bulletpoints op een slide mag staan: bijvoorbeeld 4 x 4 woorden, 5 x 5 woorden of enkel 7 woorden per slide. Dit kan niet zo zwart-wit worden gesteld omdat de complexiteit van het woord/fragment invloed heeft op het verwerkingsproces van het werkgeheugen. Daarom doen wij de volgende suggesties:

• Probeer bulletpoints als krantenkoppen te formuleren, zonder bijvoorbeeld onnodige voorzetsels. Of, gebruik zelfs alleen losse woorden ter ondersteuning van je verhaal.
  • Probeer sub-bullets altijd te voorkomen, deze zijn vaak onnodig.

8. Maak je slides qua tekst zo consistent mogelijk, dit voorkomt onnodige belasting van het werkgeheugen
  • Begin iedere bullet met hetzelfde type woord: een voorzetsel, werkwoord of bijwoord.
  • Het maakt niet uit of de bulletpoints zinnen of fragmenten zijn, zolang ze consistent zijn.
  • Als je een bulletpoint met een punt eindigt, doe dit dan voor iedere zin.

En tot slot, als het noodzakelijk is dat er veel tekst op een slide staat, geef de studenten dan de tijd om de slide te lezen zonder zelf door te praten. Daarna kun je altijd verder aanvullen.

Wil je meer mogelijkheden of inspiratie opdoen om je onderwijs vorm te geven? Neem dan contact op via tlc-fgw@uva.nl.

Plan direct een afspraak in