(C) Universiteit van Amsterdam

teacher story

Dr. Annemarie Zand Scholten

Directeur Centre for Blended Learning Economics and Business

Zestig prachtige video’s gemaakt, maar als studenten ze niet kijken …

De flipped-classroom aanpak valt of staat bij wat er in de collegezaal gebeurt.

Bij het ‘flippen’ van je ‘classroom’ verplaats je jouw toelichting op de stof – normaal overgedragen via het hoorcollege, naar zelfstudie thuis via video, en gebruik je de tijd in de collegezaal voor oefening, discussie en feedback. Deze aanpak kan uitkomst bieden bij grote groepen, wanneer gebrekkige voorkennis en minder betrokkenheid een probleem vormen. Maar dat werkt alleen als studenten de video’s echt kijken en het college echt activerend is.

Spectaculaire mislukking

Bij mijn eerste poging om mijn classroom te flippen ontwikkelde ik heel voortvarend zestig prachtige video’s waarin alle hoorcollege stof beknopt werd toegelicht. Ik vertelde studenten dat het bij deze cursus helemaal anders zou gaan en drukte ze op het hart om de eerste vijf video’s goed te kijken. Verder waarschuwde ik dat we in het college alleen zouden discussiëren over wat ze moeilijk hadden gevonden inde video’s.

Slechts een handjevol studenten had de video’s bestudeerd. … Probeer dan maar eens een interessante discussie te voeren met 250 mensen!

Dat ging natuurlijk spectaculair fout. Slechts een handjevol studenten had de video’s echt bestudeerd. Studenten konden niet aangeven wat ze moeilijk vonden en hadden de basisbegrippen niet paraat. Probeer dan maar eens met 250 mensen een interessante discussie te voeren of een voorbeeld grondig uit te pluizen! Binnen een kwartier liet ik me verleiden om toch mijn slides erbij te pakken…en gaf ik in mijn ‘classroom’ dat jaar weer ouderwets hoorcollege.

Standvastigheid en structuur om voorbereiding eninteractie te bewerkstelligen

Het jaar daarop liep het met een paar kleine aanpassingen wel zoals ik wilde, en was het leuker dan ooit om college te geven. Hoe? Die eerste groepsdiscussie liet ik opnieuw in de soep lopen. Alleen dit keer hield ik stand en zei: ‘kijk, dit werkt dus niet, en dat is jullie eigen schuld, academische discussie gaat alleen als iedereen tenminste de basisbegrippen kent. We stoppen nu, bereid je volgende keer wel goedvoor!’.

De discussie liep opnieuw in de soep, maar dit keer hield ik stand.

Dat was voldoende stimulans om voortaan wél de video’s te kijken. Bovendien gebruikte ik vaste elementen die structuur gaven (moeilijke stof bediscussiëren, proeftentamen, casus uitwerken) en die ik zelf goed voorbereid had (hoe zwengel ik de discussie aan als studenten dat zelf niet doen?). Hierdoor had ik gemotiveerde studenten die echt betrokken waren bij het college en actief meededen.

Moraal van dit verhaal: Doe alleen een volledige flip als je weet dat je studenten zover kunt krijgen om de video’s te kijken en als je zinnige, interactieve onderdelen aan kunt bieden in het college.  Gouden tip: Probeer eerst een klein stukje college te flippen om te kijken of je het principe ‘aan de praat’ kunt krijgen.

Voorbeeld van video: '101 of non-scientific methods'