TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
![]() |
Dr. Toni Pape Universitair docent mediastudies |
Wij wilden zeker bij een vak rond Games interactie en technologie een prominente rol geven. Maar hoe ontwikkel je een interactieve werkgroep voor 75 studenten? Wij hebben toen besloten om een blended learning experiment aan te gaan waar fysieke bijeenkomsten worden gecombineerd met digitale, interactieve media. Hiervoor hebben we het het platform Pitch2Peer gebruikt dat studenten in staat stelt om hun werk (individueel of in groepen) aan elkaar te presenteren. Vervolgens moeten studenten het werk van elkaar beoordelen en feedback geven.
Studenten werden na het werkcollege gevraagd om met een aantal andere studenten online werk te delen en elkaar gestructureerd van feedback te voorzien. Door elkaars werk te lezen en te becommentariëren, leren de studenten van elkaar.
Pitch2Peer verhoogt de motivatie van studenten: de studenten willen het immers goed doen omdat zij hun werk aan elkaar laten zien. Maar het kan ook een gevoel van competitie creëren. Dit vonden de studenten veelal leuk, maar vanuit pedagogisch perspectief heb ik dit wel wat aan banden proberen te leggen.
Wanneer Pitch2Peer met groepswerk wordt gecombineerd, leren studenten praktische vaardigheden van elkaar, zoals het presenteren van bevindingen in de vorm van een poster of audiovisueel essay, video editing, etc.
Wij hebben de peer feedback niet beoordeeld om het zo toegankelijk mogelijk te maken. Ik vraag me wel af welk effect dit op de kwaliteit van vooral van de peer feedback zou hebben. Oefenen studenten dan minder constructieve kritiek omdat ze de cijfers van andere studenten niet negatief willen beïnvloeden? Dit is interessant om in de toekomst te verkennen.