TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Podcasts hebben in het afgelopen decennium de harten van vele luisteraars veroverd, waaronder die van studenten: ruim 70% van de 18- tot 35-jarigen beluistert regelmatig podcasts. Podcasts zijn niet alleen leuk om naar te luisteren, maar kunnen ook een waardevolle toevoeging zijn aan het leerproces. Ben je benieuwd welke meerwaarde podcasts kunnen hebben voor jouw onderwijs? In dit artikel worden twee onderwijstoepassingen van podcasts beschreven: als leermateriaal en als toetsvorm. Wil je zelf aan de slag gaan met podcasts in je onderwijs? Bekijk dan de Podcaststudio in het Bushuis
Je kunt podcasts gebruiken als onderdeel van het leermateriaal, voornamelijk ter aanvulling op en verrijking van bijvoorbeeld leesmateriaal en hoor- en werkcolleges. Het gebruik van podcasts als leermateriaal is enkel effectief op het moment dat het wordt ingebed in het onderwijsontwerp, bijvoorbeeld door luisteropdrachten of een discussie tijdens contacturen. Volgens het principe van constructive alignment sluiten leerdoelen, toetsing en leeractiviteiten in een goed onderwijsontwerp nauw op elkaar aan.
Studenten waarderen de inzet van podcasts als leermateriaal om verschillende redenen. De belangrijkste reden is dat het een hoge mate van flexibiliteit en autonomie met zich meebrengt. Anders dan het moeten lezen van artikelen of het bekijken van kennisclips is het beluisteren van een podcast iets dat gemakkelijk kan worden geïntegreerd in dagelijkse bezigheden – voor veel studenten zijn dat er vaak nogal wat. Als je ervoor kiest zelf podcasts op te nemen als onderdeel van het leermateriaal biedt dit ook flexibiliteit voor jou als docent en voor eventuele gastsprekers, doordat je de podcasts kunt opnemen op een moment dat voor jou het beste past.
Het aanbieden van podcasts als onderdeel van het leermateriaal geeft studenten de vrijheid te leren waar en wanneer ze willen. Daarnaast kunnen podcasts van toegevoegde waarde zijn voor het leerproces doordat abstracte kennis in een betekenisvolle context wordt geplaatst. Door nieuwe kennis te relateren aan de belevingswereld van studenten reik creëer je kapstokjes om nieuwe kennis aan op te hangen. Dit relateren aan de belevingswereld gebeurt in veel podcasts in verhaalvorm, wat kennisoverdracht ten goede komt. Mensen kunnen kennis beter tot zich nemen op het moment dat het in verhalende vorm wordt aangeboden, omdat de structuur van verhalen sterk overeenkomt met de structuur van onze herinneringen: onze hersenen organiseren herinneringen in scripts met een logische volgorde.
Het feit dat er heel veel verschillende podcasts beschikbaar zijn biedt kansen voor het verrijken van de leerervaring van studenten. Podcasts maken het mogelijk om je te verplaatsen in andere perspectieven, bijvoorbeeld die van gemarginaliseerde groepen, welke niet altijd vertegenwoordigd zijn in wetenschappelijke literatuur. Een goed verteld verhaal kan luisteraars in staat stellen zich (emotioneel) te verplaatsen in de ervaringen van anderen, en zodoende bijdragen aan een meer pluralistische kijk op uiteenlopende vraagstukken.
De ervaren nabijheid van de verteller in een podcast die kan leiden tot blikverruiming, kan ook leiden tot een verhoogde studentbetrokkenheid wanneer de docent de rol van verteller op zich neemt. Podcasts worden vaak beluisterd via een koptelefoon of oortjes, waardoor de stem van de verteller heel dichtbij is. Dit vergroot de nabijheid van de docent in het leerproces buiten de contacturen, wat een positieve uitwerking heeft op de betrokkenheid van studenten. Een verhoogde studentbetrokkenheid leidt op diens beurt tot verhoogd welzijn en betere leerresultaten. Als docent van FGw kun je gebruik maken van de FGw podcaststudio in het Bushuis om zelf een podcast op te nemen. Onderaan dit artikel vind je de mogelijkheid om een intake te plannen met een medewerker van het TLC.
Het inzetten van podcasts als toetsvorm sluit naadloos aan op het principe van student generated content: door studenten zelf content te laten creëren krijgen studenten eigenaarschap over het leerproces en ontstaat er ruimte voor meningsvorming vanuit het eigen perspectief. Ook hier is het belangrijk na te gaan of het past het onderwijsontwerp: is een podcast een passende vorm om te meten of de leerdoelen behaald zijn? Als het antwoord hierop ‘ja’ is, dan is het maken van een podcast een leuke en waardevolle afwisseling op meer traditionele toetsvormen als tentamens en het schrijven van een essay. Een podcastopdracht draagt bij aan de ontwikkeling van vakoverstijgende competenties die zowel binnen als buiten de academische wereld van belang zijn, zoals samenwerken, communiceren, creativiteit, ICT-vaardigheden en digitale en mediageletterdheid. Let er in het onderwijsontwerp op dat de leeractiviteiten bijdragen aan de ontwikkeling van deze vaardigheden.
Door studenten een podcast te laten maken zet je ze aan tot actieve verwerking van het leermateriaal. Een podcast heeft vaak een andere toon dan wetenschappelijke literatuur, omdat het gemaakt wordt voor een breder publiek. Bij het maken van een podcast moet dus goed worden nagedacht over de manier waarop wetenschappelijke kennis op een toegankelijke manier kan worden overgebracht. Om ze hierop voor te bereiden kun je ze een podcast laten luisteren waarin een onderzoeker vertelt over diens werk, en ze ter vergelijking de wetenschappelijke publicatie laten lezen. Studenten zullen bijvoorbeeld keuzes moeten maken over het gebruik van jargon en de context waarin conceptuele of abstracte kennis wordt aangeboden. Het is aan te raden om bij podcast-opdrachten de doelgroep te definiëren of de studenten vragen dit te doen.
Het maken van een podcast voor een bredere doelgroep dan een academisch publiek geeft studenten de kans een bijdrage te leveren aan het op een laagdrempelige manier verspreiden van kennis in de samenleving. Hierbij moet wetenschappelijke kennis gekoppeld worden aan de belevingswereld van de beoogde luisteraar. Naast dat de podcast studiepunten oplevert, leent een podcast zich dan ook voor verspreiding op openbare platformen of bijvoorbeeld onder vrienden of familie. Op die manier krijgt het product van de student maatschappelijke waarde, in plaats van dat het na beoordeling in het archief verdwijnt. Kortom, het inzetten van podcasts als leermateriaal of toetsvorm heeft verschillende voordelen, mits het past binnen je onderwijsontwerp.
Als medewerker van de Faculteit der Geesteswetenschappen kun je gebruik maken van de podcaststudio in het Bushuis. Je kunt de studio boeken voor jezelf of voor kleine groepen studenten die werken aan een podcastopdracht. Ook is het mogelijk ondersteuning te krijgen bij leeractiviteiten rondom de technische vaardigheden die nodig zijn voor het maken van een podcast. Plan via onderstaande knop een intake om de mogelijkheden te bespreken met een medewerker van het Teaching & Learning Centre.
Plan een intake voor de FGw podcaststudio