TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Dr. Sanjay Bissessur
Assistant Professor Accounting
Het onthouden en begrijpen van wetenschappelijke theorieën vormen de basis om tot een hogere orde van denken te komen, waarbij studenten door middel van kritisch redeneren de lesstof toepassen, analyseren en evalueren.
Een groot probleem waar we tegenaan lopen is dat studenten zich soms beperken tot het stampen van feiten, zonder begrip te kweken. Memoriseren-zonder-begrijpen komt vooral voor bij vakken waar gebruik wordt gemaakt van multiple choice tentamens. Studenten memoriseren goede antwoorden zodat ze de juiste antwoorden herkennen op het tentamen, zonder echt begrip te hebben van de stof. Wanneer een tentamenvraag vervolgens afwijkt van wat ze gestampt hebben, dalen de prestaties. Als gevolg hiervan kan de leeropbrengst van het vak in twijfel worden getrokken, zelfs als de slagingspercentages goed zijn
Om het memoriseren-zonder-begrijpen probleem aan te pakken heb ik tijdens colleges interactieve vraag-sessies geïntroduceerd, waarbij studenten via het programma Shakespeak online digitaal stemmen op multiple-choice vragen. In real-time is dan te zien hoe goed de groep de vragen kan beantwoorden.
Op basis van de response data kan ik doorvragen over hoe studenten aan het antwoord zijn gekomen. Tijdens de sessies bespreek ik vervolgens alle mogelijke MC antwoorden, zodat studenten begrijpen hoe en waarom het goede antwoord tot stand komt.
Op basis van de Shakespeak response data, bijvoorbeeld het percentage studenten die de vraag fout hebben, heb ik het pilotproject “Visuele Interactieve Feedback Online” gestart. Hierbij heb ik de response data van de interactieve vraag-sessies gebruikt. Deze op maat gesneden visuele feedback voorziet in de informatiebehoefte van mijn studenten. In deze korte kennisclips, die in de digitale leeromgeving zijn geïntegreerd, wordt visueel toegelicht hoe het antwoord tot stand is gekomen. Door de leerstof waar slecht op wordt gescoord in kennisclips te illustreren en de redenering achter de foute antwoorden toe te lichten, kan de leerstof beter begrepen worden.
Ik zie het als een variant van de Flip-the-Classroom methodiek: de content wordt niet vooraf als voorbereiding op het college aangeboden, maar achteraf naar aanleiding van het college op basis van de “live” interactie in het college. Resultaten suggereren dat deze methodiek tot hogere leeropbrengsten leidt. Het voorbeeld is te klein om conclusies aan te verbinden, maar de eerste resultaten zijn wel positief. In een volgende periode willen we de methodiek uitbreiden en meer integreren in het onderwijs.