Hybride onderwijssituaties

Synchroon hybride onderwijs biedt de mogelijkheid om onderwijs op locatie te verzorgen terwijl online deelnemers tegelijkertijd deelnemen aan het college. Het is complex om te organiseren maar kan zeker voordelen hebben mits je vooraf goed nadenkt over je onderwijsontwerp. Hieronder beschrijven wij voor de volgende onderwijssituaties hoe je deze synchroon hybride kunt organiseren op locatie.

Presentaties
Hoorcolleges waarbij het bord veel wordt gebruikt
Excursies of colleges waarbij een object of handeling wordt getoond
Discussie a.d.h.v stellingen
Literatuur bespreken
Betrekken van buitenlandse onderzoekers of gastspreker

Presentaties

Doel: Studenten presenteren individueel of in een groep over een thema. Deze werkvorm is gericht op kennisdeling.
Context: In een collegereeks wil je graag dat in het laatste werkcollege de studenten hun onderzoeksresultaten presenteren aan elkaar in een collegezaal. De kans is groot dat er studenten zijn die niet fysiek aanwezig kunnen zijn. Hoe kun je dit aanpakken?
Benodigdheden: Wij raden het gebruik van de Logitech BRIO aan, een webcam met een goede camera en microfoon. Deze richt je dan op de student/studenten die presenteert/presenteren. Studenten thuis kunnen via Zoom de presentaties terplekke bekijken.

Individuele presentaties
Het is aan te raden om de studenten die fysiek aanwezig zijn tijdens de werkgroep te laten presenteren. Het is voor de aanwezige studenten lastig om een presentatie van een online student te volgen. Vraag jezelf af of het noodzakelijk is dat alle studenten een presentatie geven.

Is dit het geval, dan is een online sessie voor iedereen te prefereren boven een hybride college. Je zou er ook voor kunnen kiezen om het fysieke college in te korten, zodat de online studenten hun presentaties het laatste halfuur online voor jou via Zoom kunnen doen.

Is het niet nodig dat alle studenten individueel een presentatie houden, bedenk dan een opdracht waarmee de online studenten zich ook betrokken voelen bij de presentaties van de studenten die in de collegezaal zijn. Bijvoorbeeld door observatievragen: hoe komt de presentatie digitaal over, gebruikt de student voldoende lichaamstaal, of is hij goed te verstaan? Steeds meer vacatures vragen om video-CV’s, hier kun je als docent op inspelen.

Groepspresentaties
Bij groepspresentaties kun je werken met verschillende rollen die groepsleden ter plekke of groepsleden online op zich kunnen nemen. Het ligt voor de hand om de student die fysiek aanwezig is de presentatie te laten doen, maar het beantwoorden van eventuele vragen of het modereren van vragen van online publiek kan uiteraard ook door een online groepslid worden gedaan.

 Tips:

  • Vraag of een fysiek aanwezige student als ZOOM-moderator wil fungeren. Deze student houdt dan in de gaten of de online aanwezige studenten de presentaties goed kunnen verstaan, of er vragen zijn etc. De chatfunctie is hiervoor het handigst om te gebruiken.
  • De fysiek aanwezige studenten hoeven niet in te bellen via ZOOM, dit kan problemen opleveren in het rondzingen van het geluid en vermindert de aandacht voor wat er in de collegezaal gebeurt. En noodzakelijk is het ook niet als je een ZOOM-moderator aanwijst die de vragen van online studenten in de gaten houdt.
  • Een alternatief voor een live presentatie is een van tevoren opgenomen presentatie. In steeds meer vacatures wordt gevraagd om video-CV’s, speel hierop in door studenten een presentatie of pitch te laten opnemen. Deze kunnen ze dan delen in kleinere groepen waarin studenten elkaar feedback geven op verschillende aspecten. Dit kan ook bijdragen aan een veiligere leeromgeving. 

Hoorcolleges waarbij het bord veel wordt gebruikt

Doel: Kennisoverdracht of demonstratie
Context: Voor verschillende vakken is het belangrijk om het bord intensief te gebruiken tijdens het hoorcollege, bijvoorbeeld bij taalvaardigheidsvakken. Hoe zorg je ervoor dat dit bord ook goed zichtbaar is voor de studenten thuis?
Benodigdheden: Wij raden de Logitech BRIO aan, omdat deze beschikt over een camera van hoge kwaliteit. Deze kan worden gecombineerd met een digibord dat bij de AV-dienst kan worden aangevraagd.

Tip:

  • Vraag of een fysiek aanwezige student als ZOOM-moderator wil fungeren. Deze student houdt dan in de gaten of de online aanwezige studenten de presentaties goed kunnen verstaan, of er vragen zijn etc. De chat functie is hiervoor het handigst om te gebruiken.

Excursies of colleges waarbij een object of handeling wordt getoond

Doel: Excursie, archief- en museumbezoek of demonstratie
Context: Bij excursies, vakken materiaalkennis of demonstraties is het niet altijd mogelijk om op locatie 1,5 meter afstand te houden of kan niet de gehele groep aanwezig zijn door beperkingen van de locatie waarop het onderwijs wordt gegeven.
Benodigdheden: Door niet alleen met een laptop in te loggen in een Zoomsessie, maar ook met een mobiele telefoon, kun je eenvoudig details van voorwerpen of handelingen in beeld brengen. Op de meeste telefoons kun je kiezen om gebruik te maken van de frontcamera waardoor filmen eenvoudig wordt en je zelf goed ziet wat in beeld wordt gebracht. De kwaliteit van de beelden is het beste als het object of de handeling goed wordt belicht.

Tips:

  • Je kunt ervoor kiezen om zelf de mobiele camera te hanteren of een student vragen dat te doen terwijl je zelf het object toont of de handeling uitvoert.
  • Elke week kun je een andere groep studenten uitnodigen zodat elke student in de gelegenheid is geweest om een keer op locatie een college of excursie bij te wonen.

Discussie a.d.h.v. stellingen

Doel: Studenten worden geprikkeld om een vraagstuk vanuit verschillende perspectieven te bekijken en deze te onderbouwen met argumenten.
Context: In werkgroepen wordt discussie vaak ingezet om studenten actief te betrekken bij de literatuur en hen te stimuleren meningen te vormen. In een hybride situatie is een goede discussie tussen online en offline studenten lastig te realiseren. Wij raden wij aan om de studenten, eventueel na een plenaire inleiding, te verdelen over een online en een offline groep. Alle online studenten kunnen met elkaar in discussie en alle fysiek aanwezige studenten kunnen in het lokaal zelf met elkaar in gesprek. Je kunt er ook voor kiezen om iedere groep twee tegengestelde argumenten/theorieën uit te laten pluizen. Probeer in ieder geval zo min mogelijk plenair te bespreken, aangezien interactie tussen beide groepen studenten niet goed werkt.

Kleine groep (max. 8 op locatie)
Benodigdheden: Wij raden de MeetingOwl aan. Met behulp van de MeetingOwl kun je met een kleine groep studenten een discussie voeren. Alle studenten zijn en face zichtbaar en goed te verstaan.

Grote groep
Benodigdheden: Wij raden de Logitech BRIO aan, een webcam met camera van hoge kwaliteit. Deze camera staat op een plek in de ruimte en filmt in principe alleen de docent. In een niet al te grote collegezaal is het ook mogelijk om interactie tussen studenten en de docent te horen via de ingebouwde microfoon, maar omdat enkel de docent in beeld is, wordt het volgen van een discussie al snel lastig.

Tips:

  • Als je wilt dat de groepjes hun resultaten met elkaar delen, kan per groepje 1 student de belangrijkste argumenten vertellen voor de camera aan de andere groepen die hetzij in de zaal zelf, hetzij online zijn.
  • Vraag of een fysiek aanwezige student als ZOOM-moderator wil fungeren. Deze moderator houdt in de gaten of de online aanwezige studenten de presentaties goed kunnen verstaan, of er vragen zijn etc. Daarbij kan de moderator eventuele break-out rooms aanmaken voor de online studenten.
  • Laat de studenten die via Zoom aanwezig zijn onderling discussiëren. Zij kunnen hun belangrijkste argumenten en conclusie dan aan de moderator teruggeven. Het is belangrijk dat de online aanwezige studenten merken dat hun input ook wordt gehoord. Dit kan worden gerealiseerd door een moderator in te zetten.
  • Rond de bijeenkomst met de fysiek aanwezige studenten 10 minuten eerder af zodat je de tijd hebt om rustig naar de input van de online studenten te luisteren. Zo ben je ook op de hoogte van hun uitkomsten.

Literatuur bespreken

Doel: Introductie op de te lezen literatuur en stimuleren van studenten kritisch na te denken over de essentie van het artikel of boek.
Context:

  • Groepjes krijgen ieder een artikel aangewezen en bestuderen hun artikel van tevoren individueel. Wat is de essentie? Wat zijn de belangrijkste concepten? Tijdens de werkgroep bedenken ze in hun eigen groepje leesvragen die studenten uit de andere groepen moeten beantwoorden in de weken erna. Deze vragen worden op Canvas gepubliceerd.
  • Groepjes krijgen een artikel/hoofdstuk toegewezen. Tijdens de bijeenkomst schrijven ze hier een samenvatting van of maken een gezamenlijke concept map waarin ook de relaties tussen de concepten worden beschreven.

Kleine groep (max. 8 personen)
Benodigdheden: Wij raden de MeetingOwl aan. Met behulp van de MeetingOwl kun je met een kleine groep studenten een discussie voeren. Alle studenten zijn en face zichtbaar en goed te verstaan.

Grote groep
Benodigdheden: Wij raden de Logitech BRIO aan, een webcam met camera van hoge kwaliteit. Deze camera staat op een plek in de ruimte en filmt in principe alleen de docent.

Tip:

  • Laat de studenten die via Zoom aanwezig zijn onderling discussiëren.

Betrekken van buitenlandse onderzoekers of gastspreker

Doel: Studenten bereiden met elkaar de komst van een internationale onderzoeker of een gastspreker voor door gezamenlijk vragen voor te bereiden.
Context: Het actief betrekken van buitenlandse onderzoekspartners in je onderwijs is eenvoudiger nu ook veel collega’s in het buitenland gewend zijn om digitaal lezingen of onderwijs te geven. Een dergelijk online gastcollege kan op locatie door de studenten gezamenlijk worden voorbereid.
Benodigdheden: In een kleine groep (maximaal 8 studenten) raden we de MeetingOwl aan. In een grotere groep kan de Logitech BRIO uitkomst bieden. Deze kan ipv op de docent, op de studentgroep gericht zijn zodat de gastspreker de studenten in de zaal voor zich ziet.

Tips:

  • De onderzoeker zou een halfuur kunnen aansluiten bij een werkgroep. Als voorbereidende opdracht kunnen de studenten een artikel van de betreffende onderzoeker analyseren en twee vragen voorbereiden (evt. vooraf posten op Canvas). Dit kan het uitgangspunt vormen voor het gastcollege.
  • De buitenlandse onderzoeker zou ook een clip of bestaande lezing kunnen delen en tijdens een college live vragen beantwoorden van studenten.
  • Een gastspreker kan studenten een opdracht geven die zij met elkaar gaan uitvoeren. Idealiter vindt terugkoppeling plaats met de gastspreker.

Heb je aanvullingen?

Stuur je ideeën naar tlc-fgw@uva.nl.