TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Synchroon hybride onderwijs biedt de mogelijkheid om onderwijs op locatie te verzorgen terwijl online deelnemers tegelijkertijd deelnemen aan het college. Het is complex om te organiseren maar kan zeker voordelen hebben mits je vooraf goed nadenkt over je onderwijsontwerp. Hieronder beschrijven wij voor de volgende onderwijssituaties hoe je deze synchroon hybride kunt organiseren op locatie.
Presentaties
Hoorcolleges waarbij het bord veel wordt gebruikt
Excursies of colleges waarbij een object of handeling wordt getoond
Discussie a.d.h.v stellingen
Literatuur bespreken
Betrekken van buitenlandse onderzoekers of gastspreker
Doel: Studenten presenteren individueel of in een groep over een thema. Deze werkvorm is gericht op kennisdeling.
Context: In een collegereeks wil je graag dat in het laatste werkcollege de studenten hun onderzoeksresultaten presenteren aan elkaar in een collegezaal. De kans is groot dat er studenten zijn die niet fysiek aanwezig kunnen zijn. Hoe kun je dit aanpakken?
Benodigdheden: Wij raden het gebruik van de Logitech BRIO aan, een webcam met een goede camera en microfoon. Deze richt je dan op de student/studenten die presenteert/presenteren. Studenten thuis kunnen via Zoom de presentaties terplekke bekijken.
Individuele presentaties
Het is aan te raden om de studenten die fysiek aanwezig zijn tijdens de werkgroep te laten presenteren. Het is voor de aanwezige studenten lastig om een presentatie van een online student te volgen. Vraag jezelf af of het noodzakelijk is dat alle studenten een presentatie geven.
Is dit het geval, dan is een online sessie voor iedereen te prefereren boven een hybride college. Je zou er ook voor kunnen kiezen om het fysieke college in te korten, zodat de online studenten hun presentaties het laatste halfuur online voor jou via Zoom kunnen doen.
Is het niet nodig dat alle studenten individueel een presentatie houden, bedenk dan een opdracht waarmee de online studenten zich ook betrokken voelen bij de presentaties van de studenten die in de collegezaal zijn. Bijvoorbeeld door observatievragen: hoe komt de presentatie digitaal over, gebruikt de student voldoende lichaamstaal, of is hij goed te verstaan? Steeds meer vacatures vragen om video-CV’s, hier kun je als docent op inspelen.
Groepspresentaties
Bij groepspresentaties kun je werken met verschillende rollen die groepsleden ter plekke of groepsleden online op zich kunnen nemen. Het ligt voor de hand om de student die fysiek aanwezig is de presentatie te laten doen, maar het beantwoorden van eventuele vragen of het modereren van vragen van online publiek kan uiteraard ook door een online groepslid worden gedaan.
Tips:
Doel: Kennisoverdracht of demonstratie
Context: Voor verschillende vakken is het belangrijk om het bord intensief te gebruiken tijdens het hoorcollege, bijvoorbeeld bij taalvaardigheidsvakken. Hoe zorg je ervoor dat dit bord ook goed zichtbaar is voor de studenten thuis?
Benodigdheden: Wij raden de Logitech BRIO aan, omdat deze beschikt over een camera van hoge kwaliteit. Deze kan worden gecombineerd met een digibord dat bij de AV-dienst kan worden aangevraagd.
Tip:
Doel: Excursie, archief- en museumbezoek of demonstratie
Context: Bij excursies, vakken materiaalkennis of demonstraties is het niet altijd mogelijk om op locatie 1,5 meter afstand te houden of kan niet de gehele groep aanwezig zijn door beperkingen van de locatie waarop het onderwijs wordt gegeven.
Benodigdheden: Door niet alleen met een laptop in te loggen in een Zoomsessie, maar ook met een mobiele telefoon, kun je eenvoudig details van voorwerpen of handelingen in beeld brengen. Op de meeste telefoons kun je kiezen om gebruik te maken van de frontcamera waardoor filmen eenvoudig wordt en je zelf goed ziet wat in beeld wordt gebracht. De kwaliteit van de beelden is het beste als het object of de handeling goed wordt belicht.
Tips:
Doel: Studenten worden geprikkeld om een vraagstuk vanuit verschillende perspectieven te bekijken en deze te onderbouwen met argumenten.
Context: In werkgroepen wordt discussie vaak ingezet om studenten actief te betrekken bij de literatuur en hen te stimuleren meningen te vormen. In een hybride situatie is een goede discussie tussen online en offline studenten lastig te realiseren. Wij raden wij aan om de studenten, eventueel na een plenaire inleiding, te verdelen over een online en een offline groep. Alle online studenten kunnen met elkaar in discussie en alle fysiek aanwezige studenten kunnen in het lokaal zelf met elkaar in gesprek. Je kunt er ook voor kiezen om iedere groep twee tegengestelde argumenten/theorieën uit te laten pluizen. Probeer in ieder geval zo min mogelijk plenair te bespreken, aangezien interactie tussen beide groepen studenten niet goed werkt.
Kleine groep (max. 8 op locatie)
Benodigdheden: Wij raden de MeetingOwl aan. Met behulp van de MeetingOwl kun je met een kleine groep studenten een discussie voeren. Alle studenten zijn en face zichtbaar en goed te verstaan.
Grote groep
Benodigdheden: Wij raden de Logitech BRIO aan, een webcam met camera van hoge kwaliteit. Deze camera staat op een plek in de ruimte en filmt in principe alleen de docent. In een niet al te grote collegezaal is het ook mogelijk om interactie tussen studenten en de docent te horen via de ingebouwde microfoon, maar omdat enkel de docent in beeld is, wordt het volgen van een discussie al snel lastig.
Tips:
Doel: Introductie op de te lezen literatuur en stimuleren van studenten kritisch na te denken over de essentie van het artikel of boek.
Context:
Kleine groep (max. 8 personen)
Benodigdheden: Wij raden de MeetingOwl aan. Met behulp van de MeetingOwl kun je met een kleine groep studenten een discussie voeren. Alle studenten zijn en face zichtbaar en goed te verstaan.
Grote groep
Benodigdheden: Wij raden de Logitech BRIO aan, een webcam met camera van hoge kwaliteit. Deze camera staat op een plek in de ruimte en filmt in principe alleen de docent.
Tip:
Doel: Studenten bereiden met elkaar de komst van een internationale onderzoeker of een gastspreker voor door gezamenlijk vragen voor te bereiden.
Context: Het actief betrekken van buitenlandse onderzoekspartners in je onderwijs is eenvoudiger nu ook veel collega’s in het buitenland gewend zijn om digitaal lezingen of onderwijs te geven. Een dergelijk online gastcollege kan op locatie door de studenten gezamenlijk worden voorbereid.
Benodigdheden: In een kleine groep (maximaal 8 studenten) raden we de MeetingOwl aan. In een grotere groep kan de Logitech BRIO uitkomst bieden. Deze kan ipv op de docent, op de studentgroep gericht zijn zodat de gastspreker de studenten in de zaal voor zich ziet.
Tips:
Stuur je ideeën naar tlc-fgw@uva.nl.