TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Hoe betrek je je studenten op een actieve manier bij jouw onderwijs? Dit is waar het thema Actief leren over gaat. Op deze pagina lees je meer over wat actief leren is en hoe je dit toepast in je eigen onderwijs. Bekijk ook de praktijkvoorbeelden van collega’s en verschillende praktische hulpmiddelen waarvan je gebruik kunt maken als docent. Je kunt bijvoorbeeld een cursus Activerend lesgeven doen, verschillende e-learnings volgen en/of de UvA Actief leren kaartenset met maar liefst 30 verschillende technieken toepassen in je lessen.
Het activeren van je studenten in grotere groepen, zoals bij hoorcolleges, kan een uitdaging lijken. In dit artikel vind je enkele strategieën met bijbehorende werkvormen voor het integreren van actief leren in je hoorcolleges.
Hoewel er enkele algemene principes zijn waarmee je rekening moet houden bij het toepassen van Actief leren, vereisen verschillende omgevingen en groepsgroottes verschillende overwegingen om om je leerdoel te bereiken.
We herkennen de uitdaging. Je wil graag je studenten activeren tijdens werkgroepen, maar je loopt tegen beperkingen aan wanneer de groepsgrootte toeneemt.
Hoewel het een uitdaging zal blijven, hebben we vier tips om studenten óók bij grotere groepen te activeren.
In het onderwijs ligt nadruk op actief leren, vanuit student-docent, student-content en student-student interacties. Hoe kan de inrichting van onderwijsruimtes deze interacties ondersteunen?
De inrichting van onderwijsruimtes heeft invloed op de leeruitkomsten van studenten: een passende inrichting versterkt het effect van actieve werkvormen.
Hoe betrek je je studenten op een actieve manier bij jouw onderwijs? Het netwerk van Teaching & Learning Centres (TLC) ontwikkelde een nieuw ondersteunend middel dat hierbij kan helpen: de UvA Kaartenset.
Activerend leren stelt studenten echter in staat om de regie over hun onderwijs in handen te nemen.
Een zoektocht van Dr. Lela Mosemghvdlishvili met de TLC Didactische Vernieuwingsbeurs. Hoe kunnen we studenten met verschillende achtergronden en studierichtingen trainen om hun disciplinaire kennis op een toegankelijke manier te delen? Dr. Lela Mosemghvdlishvili (zij/hen) gebruikten de beurs om de best practices van kennisdeling onder studenten met verschillende disciplinaire en methodologische achtergronden te ontdekken.
Hoe geef je constructieve feedback? Het geven van feedback is een vaardigheid die studenten moeten ontwikkelen.
Met flexibel meubilair kun je opstellingen maken die bijdragen aan activerend onderwijs.
“Hoe kan ik nou feedback geven, ik ben toch niet de expert?”
Bij de BA Mediastudies voeren studenten zelfstandig opdrachten uit, gericht op het ontwikkelen van relevante vaardigheden.