TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Hoe betrek je je studenten op een actieve manier bij jouw onderwijs? Dit is waar het thema Actief leren over gaat. Op deze pagina lees je meer over wat actief leren is en hoe je dit toepast in je eigen onderwijs. Ook vind je in dit onderwijsthema praktijkvoorbeelden van collega’s, relevante cursussen, het e-book Interactive Teaching Techniques of gebruik de UvA Actief leren kaartenset in je lessen.

Met actieve leerstrategieën kun je studenten stimuleren zich voor te bereiden en onafhankelijk op te stellen. Ben je benieuwd hoe je actief leren in jouw onderwijs kunt integreren? Dit artikel verkent het concept actief leren, bespreekt de voordelen en biedt praktische tips. Lees verder…

Hoe combineren we de kracht van fysiek onderwijs met de voordelen van online onderwijs? Leer meer over blended learning en verrijk de leerervaring van je studenten. Zo bevorder je de interactie tussen studenten en de leerstof, tussen studenten en jou als docent, en tussen studenten onderling. Lees verder…

Teacher Stories zijn inspirerende verhalen van UvA-docenten. In deze verhalen over verschillende thema’s komt behalve het docentenperspectief, ook het studentenperspectief aan bod. Verbreed je kennis en laat je inspireren door collega-docenten! Lees verder…
Hieronder vind je artikelen uit het TLC-netwerk over Actief leren. Bekijk ook de andere onderwijsthema’s.
Om studenten actief te betrekken bij de lesstof en (groeps)opdrachten kun je gebruik maken van het digitale Microsoft Whiteboard.
Om de studentbetrokkenheid te verhogen kun je studenten op verschillende (online) manieren stimuleren om actief input te leveren.
Wat kun je doen om bij studenten het lezen van artikelen te stimuleren en begeleiden?
Door studenten te laten werken met software waarmee ze een storymap kunnen maken, kun je een impuls geven aan betekenisvol onderwijs. Lees hier wat de inzet van ArcGIS in het onderwijs opleverde.
Het activeren van je studenten in grotere groepen, zoals bij hoorcolleges, kan een uitdaging lijken. In dit artikel vind je enkele strategieën met bijbehorende werkvormen voor het integreren van actief leren in je hoorcolleges.
Hoewel er enkele algemene principes zijn waarmee je rekening moet houden bij het toepassen van Actief leren, vereisen verschillende omgevingen en groepsgroottes verschillende overwegingen om om je leerdoel te bereiken.
Aan het begin van je college is het waardevol om te weten hoe het met je studenten gaat: Waar staan ze? Wat houdt hen bezig? Welke vragen hebben ze?
We herkennen de uitdaging. Je wil graag je studenten activeren tijdens werkgroepen, maar je loopt tegen beperkingen aan wanneer de groepsgrootte toeneemt.
Hoewel het een uitdaging zal blijven, hebben we vier tips om studenten óók bij grotere groepen te activeren.
In het onderwijs ligt nadruk op actief leren, vanuit student-docent, student-content en student-student interacties. Hoe kan de inrichting van onderwijsruimtes deze interacties ondersteunen?
De inrichting van onderwijsruimtes heeft invloed op de leeruitkomsten van studenten: een passende inrichting versterkt het effect van actieve werkvormen.
Hoe betrek je je studenten op een actieve manier bij jouw onderwijs? Het netwerk van Teaching & Learning Centres (TLC) ontwikkelde een nieuw ondersteunend middel dat hierbij kan helpen: de UvA Kaartenset.
Activerend leren stelt studenten echter in staat om de regie over hun onderwijs in handen te nemen.

