TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Hoe betrek je je studenten op een actieve manier bij jouw onderwijs? Dit is waar het thema Actief leren over gaat. Op deze pagina lees je meer over wat actief leren is en hoe je dit toepast in je eigen onderwijs. Bekijk ook de praktijkvoorbeelden van collega’s en verschillende praktische hulpmiddelen waarvan je gebruik kunt maken als docent. Je kunt bijvoorbeeld een cursus Activerend lesgeven doen, verschillende e-learnings volgen en/of de UvA Kaartenset met maar liefst 30 verschillende technieken toepassen in je lessen.
Deze UvA kaartenset brengt nieuwe manieren ofwel technieken naar voren als het om actief leren in jouw lessen gaat. De set is ontworpen voor zowel nieuwe als ervaren docenten. Maar liefst 30 verschillende technieken komen aan bod, die passen bij een bepaald didactisch doel. Of je nu studenten wilt leren discussiëren of samenwerken of hen problemen wilt laten oplossen, er is een ruim overzicht aan inspirerende en leerzame activiteiten. Blader de set snel door en bepaal zelf welke activiteiten je inzet tijdens jouw lessen!
Mail naar communicatie-tlc@uva.nl voor meer informatie of voor het bestellen van een gedrukt exemplaar van de UvA kaartenset. Gedrukte exemplaren zijn alleen beschikbaar voor UvA-docenten.
Het e-book ‘Interactive Teaching Techniques’ geeft je als (junior) docent inzicht in technieken voor een interactieve leeromgeving. Je leert wat jij kunt doen om je studenten aan te moedigen, maar ook met welke hulpmiddelen je een gezellige en leerzame omgeving creëert. Maak kennis met je studenten, maar ook met hun manier van denken.
Met de Toolkiezer vind je de meest geschikte digitale tool voor je onderwijssituatie die voor jou van toepassing is en ontdek welke tools je kan inzetten in je onderwijs.
De inrichting van onderwijsruimtes heeft invloed op de leeruitkomsten van studenten: een passende inrichting versterkt het effect van actieve werkvormen.
Activerend leren stelt studenten echter in staat om de regie over hun onderwijs in handen te nemen.
Hoe geef je constructieve feedback? Het geven van feedback is een vaardigheid die studenten moeten ontwikkelen.
Met flexibel meubilair kun je opstellingen maken die bijdragen aan activerend onderwijs.
“Hoe kan ik nou feedback geven, ik ben toch niet de expert?”
Bij de BA Mediastudies voeren studenten zelfstandig opdrachten uit, gericht op het ontwikkelen van relevante vaardigheden.
Formatief handelen is testen om te leren, terwijl summatieve toetsing testen van het leren inhoudt. Wil je ook aan de slag met formatief handelen? In dit artikel vind je verschillende vormen van formatief handelen met passende voorbeelden ter inspiratie.
In januari van dit collegejaar is het vaksteunpunt Nederlands opgericht. Marjolijn Feddema, leraar Nederlands, werkt één dag in de week voor de UvA om dit vaksteunpunt vorm te geven. Via het vaksteunpunt komen docenten van de universiteit en leraren uit het voortgezet onderwijs met elkaar in contact.
Ben je op zoek naar manieren om interactie tussen studenten onderling te stimuleren?