Activerend Leren – good practices

video opdrachten
gamification

Inspiratie van mede-docenten

Hier vind je een verzameling van goede voorbeelden van andere UvA docenten die activerend leren in de praktijk hebben toegepast. In de komende jaren zullen we hier veel nieuwe voorbeelden aan toevoegen. Heb je zelf een good practice die je  wilt delen? Neem dan contact op met het TLC-team.

Gamification

Door gamification elementen zoals competitie toe te voegen, kan de betrokkenheid van studenten worden verhoogd.

Teams strijden met elkaar voor een prijs door punten te behalen. In plaats van een cijfer te geven aan het einde, begint ieder team op 0 punten en worden door het doen van een aantal uitdagingen gerelateerd aan het cursusmateriaal, punten behaald.

Een competitieve omgeving kan leiden tot meer betrokkenheid en inzet van studenten.
De uitdagingen zijn redelijk eenvoudig te maken op basis van traditionele groepsopdrachten.
Gamification grading is vooral geschikt voor werkcolleges / seminars.
Docenten moeten continu het werk van studenten beoordelen om zodoende doorlopend een ‘live’ score te kunnen communiceren.
Een te competitief klimaat kan negatieve gevolgen hebben voor het pedagogisch klimaat.
Er is een gevaar dat studenten teveel kijken naar het verdienen van punten.

Student  panels

Het gebruik van studentpanels kan een traditioneel college interactiever maken door studenten een actieve rol te laten spelen.

Een studentpanel is vergelijkbaar met een expertpanel tijdens een wetenschappelijke conferentie. De docent nodigt panelleden als peers op het podium om te participeren tijdens het college, bijvoorbeeld door vragen te stellen, een discussie aan te gaan of vragen te beantwoorden.

Studentpanels werken goed voor zowel grote hoorcolleges als kleinere groepen studenten.
Studenten worden mede-eigenaar van het succes van een college of werkgroep.
Colleges en formele presentaties worden interactiever.
Voor sommige studenten is het spreken in het openbaar lastig.
Om de prestaties van de deelnemers aan het studentpanel te beoordelen, is vaak een tweede docent nodig aangezien de docent die het college geeft hier geen aandacht aan kan geven.

Video opdrachten

Deze good practice richt zich op studenten die een video moeten maken als opdracht.

We leven steeds meer in een visuele wereld. Videos zijn snel, toegankelijk, aantrekkelijk en dwingen makers om zich op de belangrijkste argumenten te richten. Echter, voor veel docenten is het geven van video opdrachten nieuw. Deze good practice bevat een aantal praktische tips.

Video opdrachten helpen studenten om zich te richten op hogere orde denken omdat ze informatie moeten toepassen, concepten moeten verbinden en keuzes moeten maken wat ze wel en niet laten zien.
Video is voor studenten een aantrekkelijk medium om aan opdrachten te werken.
Video is een goed medium om informatie tussen studenten uit te wisselen.
Het maken van een video opdracht kost vaak meer tijd dan traditionele geschreven opdrachten.
Docenten kunnen praktische vragen krijgen over het maken van video.
Er is een gevaar dat studenten teveel kijken naar het verdienen van punten.