TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Hier vind je een verzameling van goede voorbeelden van andere UvA docenten die activerend leren in de praktijk hebben toegepast. In de komende jaren zullen we hier veel nieuwe voorbeelden aan toevoegen. Heb je zelf een good practice die je wilt delen? Neem dan contact op met het TLC-team.
Door gamification elementen zoals competitie toe te voegen, kan de betrokkenheid van studenten worden verhoogd.
Teams strijden met elkaar voor een prijs door punten te behalen. In plaats van een cijfer te geven aan het einde, begint ieder team op 0 punten en worden door het doen van een aantal uitdagingen gerelateerd aan het cursusmateriaal, punten behaald.
Het gebruik van studentpanels kan een traditioneel college interactiever maken door studenten een actieve rol te laten spelen.
Een studentpanel is vergelijkbaar met een expertpanel tijdens een wetenschappelijke conferentie. De docent nodigt panelleden als peers op het podium om te participeren tijdens het college, bijvoorbeeld door vragen te stellen, een discussie aan te gaan of vragen te beantwoorden.
Deze good practice richt zich op studenten die een video moeten maken als opdracht.
We leven steeds meer in een visuele wereld. Videos zijn snel, toegankelijk, aantrekkelijk en dwingen makers om zich op de belangrijkste argumenten te richten. Echter, voor veel docenten is het geven van video opdrachten nieuw. Deze good practice bevat een aantal praktische tips.