Activerend leren – hoe

blended
flipped classroom
zelfstandigheid

Activerend leren: evolutie of revolutie?

Activerend leren is een educatieve aanpak die door sommige faculteiten, programma’s of cursussen volledig is doorgevoerd. Deze meer ‘revolutionaire’ aanpak vereist een compleet nieuwe inrichting van het onderwijs. Activerend leren kan echter ook meer ‘evolutionair’ worden ingezet. Bijvoorbeeld, door een aantal componenten van bestaand onderwijs activerender te maken. Dit varieert van kleine toevoegingen zoals peer reviews of discussies, tot studenten verantwoordelijk maken voor een deel van een cursus.

Overwegingen rond activerend leren

Het inzetten van activerend leren vereist een verandering in activiteiten en attitude van zowel docenten als studenten. Onderstaande tabel geeft een overzicht van een aantal belangrijke overwegingen die een rol kunnen spelen bij de keuze om activerend leren in meer of mindere mate te integreren in het onderwijs.

Je kunt ook klein beginnen

Wanneer je geïnteresseerd bent in activerend leren, kun je ook met kleine experimenten beginnen. Bijvoorbeeld door activerende componenten toe te voegen aan bestaande cursussen of door een kleiner vak aan te passen aan activerend leren. Door de uitkomsten van deze experimenten te toetsen, kun je bepalen in welke mate en wanneer andere onderwijsactiviteiten al dan niet kunnen worden aangepast.

Overwegingen

Mogelijke pijnpunten

Nieuwe rollen voor docenten

Activerend leren vereist dat docenten nieuwe rollen aannemen om studenten te ondersteunen in hun leerproces.

Zelf-perceptie van docenten rond hun rollen; bestaande educatieve tradities & onderwijscultuur; vaardigheden van docenten.

Nieuwe rollen voor studenten

Studenten moeten actief eigenaarschap over hun eigen leerproces nemen en werken aan hogere orde denken.

Aansporen studenten om activerend leren te omarmen; beoordelen van voortgang studenten moet worden aangepast.

Leerdoelen vaststellen

Activerend leren gaat verder dan het onthouden en reproduceren van kennis.

Bestaande educatieve tradities; nieuwe focus (Bloom’s taxonomie).

Nieuwe onderwijsactiviteiten

Activerend leren vereist de ontwikkeling van nieuwe onderwijsactiviteiten.

Vaardigheden docenten in het ontwikkelen van nieuwe onderwijsactiviteiten die activerend leren centraal stellen.

Rol van technologie

Technologie zoals samenwerkingstools en platformen kunnen activerend leren ondersteunen.

Vaardigheden van docenten & studenten in gebruik van nieuwe technologie; veiligheid & privacy rond gebruik van externe technologie.