TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Je zou kunnen zeggen dat al het leren actief is. Tijdens leerprocessen spreken studenten immers actief hun cognitieve vermogens aan. Echter, om studenten echt te betrekken en uit te dagen om te werken aan hogere orde leren (zie ook de taxonomie van Bloom), is het nodig om ze een actievere rol te laten spelen binnen het onderwijs. Strategieën om actief leren te bevorderen richten zich op het bieden van onderwijsactiviteiten waarin studenten zelf aan de slag gaan en uitgedaagd worden om na te denken over wat ze doen (Bowel & Eisen, 1991).
Actief leren impliceert dat studenten actief worden betrokken bij onderwijsactiviteiten. Bijvoorbeeld, door te participeren in het ontwikkelen van kennis of kritisch te reflecteren op de onderwijsactiviteiten die hen worden aangeboden door docenten. Een belangrijk uitgangspunt voor actief leren is dat de studenten verantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces, waarbij docenten een faciliterende rol spelen om dit te ondersteunen. Theoretisch komt actief leren voort uit het constructivisme, waarin leren wordt gezien als een actief proces waar studenten kennis en betekenis construeren vanuit eigen ervaringen. Volgens het constructivisme bestaat er geen kennis buiten betekenis die wordt gegeven door de lerende aan ervaringen (Hein, 1991). Binnen deze aanpak ligt de focus dan ook meer op het leerproces van de student, dan op het specifieke onderwerp of les.
Een aantal voordelen van actief leren beschreven in de literatuur zijn:
Bonwell, C. C., & Eison, J. A. (1991). Active Learning: Creating Excitement in the Classroom. 1991 ASHE-ERIC Higher Education Reports. ERIC Clearinghouse on Higher Education, The George Washington University, One Dupont Circle, Suite 630, Washington, DC 20036-1183.
Prince, M. (2004). Does active learning work? A review of the research. Journal of engineering education, 93(3), 223-231.
Settles, B. (2009). Active learning literature survey. University of Wisconsin-Madison Department of Computer Sciences.