TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Actief leren gaat over de verscheidenheid aan lesmethoden die aan studenten worden aangeboden en die van hen verlangen dat zij actief bijdragen aan het leerproces. Het gaat verder dan de passieve overdracht van kennis en probeert de geest actief te betrekken, waarbij studenten worden aangemoedigd om kritisch na te denken.
Actief leren kan worden gedefinieerd als “een pedagogische benadering die meer nadruk legt op het ontwikkelen van vaardigheden van studenten dan op het overdragen van informatie en vereist dat studenten iets doen—lezen, discussiëren, schrijven— dat hogere-orde-denken vereist.” (Centre for Teaching, Vanderbilt University, 2016). Deze benadering is geworteld in het constructivisme. Een van de centrale principes van het constructivisme is dat leren een proces is van kennis construeren waarbij je steeds voortbouwt op de kennis die je al hebt
Vanaf het begin worden studenten betrokken bij hun eigen leerproces door na te denken over en bij te houden wat en hoe ze leren. Een gerelateerde theorie, het sociaal constructivisme, zegt dat actief leren het beste gebeurt wanneer kennis in samenwerking met anderen wordt opgebouwd. Hiervoor is het nodig een leeromgeving te creëren waarin studenten actief meedoen aan het verwerken van de lesstof door samen te werken aan taken en door interacties met elkaar.