TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Actief leren bevordert de ontwikkeling van bepaalde vaardigheden, een inclusieve leeromgeving en een diepgaand begrip door interactie en reflectie met de inhoud en samenwerking tussen studenten. Het opnemen van actief leren in bestaande cursussen vereist geen volledig herontwerp van de cursus, maar er zijn enkele belangrijke factoren om te overwegen om het op een zinvolle manier in je cursus toe te passen.
Hieronder vind je algemene tips voor het toepassen van actief leren in je onderwijs.
Klaslokalen en werkgroepen zijn over het algemeen kleiner van omvang en je hebt meer flexibiliteit in hoe je de sessie structureert. De fysieke omgeving is ook beter geschikt voor taken die groepswerk of samenwerking vereisen. Dit betekent dat activiteiten over het algemeen dynamischer kunnen zijn en meer gebruik kunnen maken van de fysieke ruimte. Lees deze 10 ideeën voor Actief leren om te gebruiken in een werkgroepsetting.
Het activeren van je studenten in grotere groepen, zoals bij hoorcolleges, kan een uitdaging lijken. Er zijn echter diverse pedagogische strategieën die je kunt toepassen om Actief leren te ondersteunen en ervoor te zorgen dat alle studenten actief betrokken blijven, ongeacht de groepsgrootte. Ontdek meer over strategieën om Actief leren in hoorcolleges op te nemen.
In goed onderwijs zijn de leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing precies op elkaar afgestemd; dit wordt het principe van constructieve afstemming genoemd, ontwikkeld door Biggs en Tang (1996). Concreet betekent dit dat je alleen activiteiten organiseert in de hoorcolleges/werkcolleges die terugkomen in de leerdoelen, en dat de toetsing echt test wat de studenten hebben geleerd door deze activiteiten, en dus terugkomt in de leerdoelen. Lees meer over onderwijsontwerp door middel van constructieve afstemming.
Communiceer duidelijk de relevantie van de activiteiten voor de leerresultaten, hetzij voor of na de activiteit. Door de relevantie uit te leggen, kunnen studenten de waarde van hun deelname inzien en beter begrijpen hoe de activiteit aansluit bij de leerdoelen.
Actief leren omvat actieve deelname van studenten, maar vereist doorlopende betrokkenheid, niet een “instellen en vergeten” benadering. Geef tijdige feedback om het leren te verbeteren en begrip te corrigeren, en gebruik peer feedback om samenwerking te stimuleren. Activiteiten dienen dan als formatieve toetsen, die onmiddellijke feedback geven aan zowel jou als de studenten. Dit helpt je hun huidige kennis en vaardigheden te begrijpen, informeert je onderwijsbeslissingen en biedt meer betekenisvolle feedback het leren en begrip van de student te bevorderen.
Zorg voor studentparticipatie met gestructureerde verantwoordingsmethoden. Gebruik een willekeurig ‘ pick-a-student’-systeem voor het beantwoorden van vragen en wijs duidelijke rollen toe in groepstaken om verwachtingen en bijdragen te definiëren. Deze methoden voorkomen afhankelijkheid van mondige studenten. Verhoog de verantwoordingsplicht door door het lokaal te lopen om ondersteuning te bieden, vragen te beantwoorden en studenten aan het werk te houden, wat ook formatieve beoordelingen door middel van discussies mogelijk maakt.
Het toepassen van actief leren kan ook voor obstakels zorgen. Bijvoorbeeld het tempo van de klas of het overwinnen van de terughoudendheid van studenten. Niettemin tonen studies aan dat wanneer de reden achter actief leren duidelijk wordt gemaakt en docenten effectief interactie aanmoedigen, studenten meestal meer open en ontvankelijk worden voor deze benadering.
Om weerstand te verminderen, kun je:
Actief leren biedt mogelijkheden om de uitdaging van niet-betrokken studenten aan te pakken en zinvolle leerervaringen te bevorderen. Door de focus te verschuiven van kennisoverdracht naar kennisconstructie, kun je studenten in staat stellen actieve deelnemers te worden in hun eigen opleiding. Door strategieën voor Actief Leren te integreren, kun je dynamische en inclusieve klassituaties creëren die kritisch denken, studentbehoud, motivatie en diepgaandere leerresultaten bevorderen.