Grassroots: Een voorbeeld hoe je met weinig middelen en tijd toch kennisclips kunt aanbieden

ICTO had een Grassroots beurs aangevraagd voor docent Politicologie Roel van Engelen toen de pandemie begon. Zij wilden hem met deze beurs voor ICT-toepassingen in het onderwijs de kans geven een goede innovatie-slag te maken in zijn vakIntroduction to International Relations’, door middel van het ontwikkelen en creëren van kennisclips. Het maken van korte kennisclips is een manier om interactief lesstof aan te bieden en het flipped classroom principe toe passen. Studenten bekijken de kennisclip voorafgaand aan het college. Zo komen ze beter voorbereid naar college en kan de docent tijdens de lessen meer de diepte in gaan. Dat maakt het college aantrekkelijker voor student en docent. Voor het maken van de kennisclips maakte Roel van Engelen gebruik van het videoplatform Kaltura, wat heel handig geïntegreerd is in Canvas. 

Roel van Engelen, docent International Relations/Political Economy, assessment coordinator BA Political Science

 

Meer informatie over Roel van Engelen

Mogelijkheden Kaltura

Met Kaltura kun je op een eenvoudige manier kennisclips opnemen en video’s interactief maken. In plaats van ieder jaar dezelfde dingen tijdens college uit te leggen, kun je dat ook voorafgaand aan het college als kennisclip aanbieden. Als de inhoud goed en tijdloos is, kun je kennisclips behouden als basis en iets uit de actualiteit toevoegen om te updaten. Zo gaan ze langer mee dan één academisch jaar, tot je denkt dat het beter is ze helemaal te vervangen.

Om te voorkomen dat een clip alleen uit een ‘talking head’ bestaat, wat niet motiverend is voor studenten, ga je creatiever nadenken over hoe je een kennisclip beter kunt maken. Bijvoorbeeld door het inbouwen van vragen en reflectiemomenten. Daar moet de student even stoppen en reflecteren op een bepaalde vraag, en verder kijken als de vraag beantwoord is. Het is heel handig dat Kaltura die functie biedt. Verder kun je ook externe fragmenten toevoegen van het web. Het college zelf wordt door het gebruik van kennisclips en het flipped classroom idee meer een uniek interactiemoment waarin je nog dieper op de stof in kan gaan.  

Tijdens de lockdowns mochten we niet on-campus college geven, waardoor de kennisclips in mijn vak uiteindelijk een vervanging werden voor het hele college. Hoewel mijn kennisclips hierdoor niet helemaal tot hun recht konden komen in de zin van een echte flipped classroom, vormden ze wel dé manier om de collegestof aan de studenten te kunnen presenteren. In die zin was de timing van mijn beurstoekenning, waardoor ik die clips als informatieoverdracht ging ontwikkelen en inzetten, eigenlijk perfect. 

Opgeknipte oude hoorcolleges als basis voor kennisclips

Omdat Kaltura geïntegreerd is in Canvas, hoef je er niets voor te installeren. Het is er al en het is fijn dat je daardoor op één plek kunt werken. Online kun je informatie vinden over Kaltura en TLC biedt ook Kaltura trainingen op aanvraag. Het is een redelijk intuïtief programma, maar je moet er wel even een middag of wat voor gaan zitten. Als je zelf voor het eerst kennisclips maakt, moet je toch iets nieuws ontwikkelen, nadenken over wat je met kennisclips kunt doen. Je moet zelf een stappenplan maken, dat is er niet kant en klaar. Door tijdgebrek heb ik nogniet eens alle mogelijkheden van Kaltura kunnen benutten, maar een tussenoplossing gevonden om snel en makkelijk kennisclips te maken.

In eerste instantie heb ik gekozen voor het opknippen van bestaande hoorcollege-opnames in kortere brokjes, aangevuld met wekelijks een nieuwe ‘start of the week’ clip die het materiaal kort introduceerde en relateerde aan de actualiteit. De opnames van mijn oude colleges heb ik door de webcollegedienst in Kaltura laten zetten. Die webcolleges waren de basis voor mijn kennisclips. Met Kaltura kun je vrij makkelijk editen en langere college-opnames opknippen in kortere clips, op basis van time stamps.

Met slechts een kleine bewerking kun je essentiële informatie in kleine brokjes editen. Ik schreef een “script” – wat waar moest komen – en besteedde het editen uit aan mijn collega’s van ICTO, want ondanks dat het vrij makkelijk te doen is, kost het toch tijd en die had ik niet. Ik schreef een storyboard, een tabel met begin- en eindtijden van de verschillende fragmenten, bij welke minuut/seconde ik wat wilde hebben, de uitleg van theorie of een concept, zodat ICTO dit makkelijk voor mij kon editen. Het inbouwen van tussentijdse quizvragen of reflectiepunten in de clips heb ik vervolgens zelf gedaan.

Studenten waarderen kennisclips en steken er wat van op

Op maandagochtend publiceerde ik mijn ‘start of the week’ video, opgenomen via mijn laptop, waarin ik de thema’s van de week aankondigde, samen met een serie van tussen de 3 en 6 kennisclips over het cursusmateriaal van die week. Ik gaf aan welke clips ze moesten bekijken en verwees ook naar de weekstructuur die tevens op de Canvas pagina te vinden was. Hiermee bood ik studenten een duidelijke structuur en kader. 

De studenten hebben het wekelijkse videomateriaal als positief ervaren. Ze waardeerden het dat de moeite was genomen om het materiaal enigszins te bewerken en aan te passen, in plaats van integraal oude college-opnames voor te schotelen. Ik merkte in de werkgroepen dat studenten het materiaal daadwerkelijk bekeken hadden en specifieke gerelateerde vragen hadden. Ik zag hun participatie in de voorbereidende opdrachten, waarin ze informatie uit de kennisclips hadden verwerkt. In de werkgroepen kwam het idee van een flipped classroom hierdoor toch enigszins uit de verf. Verder zitten er in Kaltura ook statistieken ingebouwd, zodat je kunt zien hoe vaak iets is bekeken en door wie. Ik was eerst sceptisch over flipped classroom, maar heb geleerd dat studenten dit waarderen en er ook veel van opsteken. De huidige studentengeneratie wil meer interactiviteit.

Kennisclips zijn nooit een totale vervanging van het hoorcollege, maar kunnen een bijdrage leveren in het bespreken van droge theorie of de uitleg van meer complexe informatie. Een hoorcollege geeft sociale cohesie en draagt bij tot academisch burgerschap, maar is nu eenmaal minder interactief. Werkgroepen kunnen en moeten misschien wel interactiever worden. Nu ik weer volledig les geef op campus, merk ik overigens dat ik minder gebruik maak van mijn kennisclips. Wel laat ik studenten regelmatig van tevoren een clip over een casus op YouTube bekijken. Het weekoverzicht geef ik nu weer live aan het begin van het hoorcollege.

Het hoeft niet perfect te zijn

Ik ben een voorbeeld van hoe je met relatief weinig middelen en weinig tijd toch iets kunt aanbieden op gebied van kennisclips. Mijn aanpak is een redelijke ‘quick win’ geweest, wat mij betreft een eerste stap in de richting van de ontwikkeling van kennisclips. Vraag de webcollegedienst je collegeopnames in Kaltura te zetten en dan kun je aan de slag. De belangrijkste les voor mij was dat je met opnames van colleges een beetje kunt spelen, wat weinig tijd kost en waarmee je toch redelijk eenvoudig iets kunt maken wat lijkt op kennisclips, wat door de studenten wordt gewaardeerd. Als je integrale webcolleges laat zien, haken studenten snel af. Daarmee laat je eigenlijk zien dat je er geen moeite voor wil doen. Met deze eenvoudige kennisclips maak je de stof toegankelijk en behapbaar. Dus als je weinig tijd hebt, dan is dit een mogelijkheid, een eerste stap.

Het hoeft niet perfect te zijn. Alles is beter dan integrale opnames van colleges voorschotelen. Kijk naar welk materiaal je al hebt en ga aan de slag met je eerste clip. Als je de slag te pakken hebt, zullen er meer volgen en je krijgt meer inzicht in hoe je het steeds professioneler kunt maken. Ik heb er inmiddels zo’n 35. Het editen is op zich niet moeilijk, maar kost toch wel redelijk wat tijd. Daarom heb ik uiteindelijk het editen ook uitbesteed aan ICTO. Ik denk dat het investeren in het maken van kennisclips uiteindelijk netto toch tijd scheelt als je de clips langer dan een academisch jaar gebruikt.

Doorontwikkelen kennisclips

Ik ben door de beursaanvraag van ICTO eigenlijk min of meer voor het blok gezet om kennisclip te gaan maken. Wat op zich ook goed was, want ik heb veel geleerd en toch iets ontwikkeld, wat ik hoogstwaarschijnlijk op de lange baan had geschoven als zij die stap niet voor mij hadden gezet. De verdere ontwikkeling ligt op dit moment vanwege tijdgebrek weer even stil, maar ik ben van plan te proberen mezelf te bekwamen in het professioneler opnemen van de clips die er nu al zijn. Misschien opnemen in een studio of zelf een goede lamp, webcam en green screen kopen, iets doen met een achtergrond. In Zoom kan je bijvoorbeeld jezelf in de powerpoint presentatie zetten. Vanwege alle toegankelijke software is er veel mogelijk. Maar dat brengt weer nieuwe vraagstukken over kosten en uren met zich mee, terwijl je als docent altijd kampt met werkdruk en tijdgebrek. Dat is best een praktische horde.

Ik ben wel blij dat er iets bestaat als de UvA Grassroots Beurs, om innovatie in onderwijs te stimuleren en toe te passen. Maar ook als je zo’n beurs hebt moet je veel zelf doen, want structurele begeleiding is er niet en uren krijg je er niet voor. Uren zijn belangrijker dan euro’s en docenten zitten qua uren al aan hun taks. Het is voor veel docenten niet motiverend als er geen uren beschikbaar zijn, omdat ze eenvoudigweg de tijd niet hebben. Je werkt aan dit soort projecten in eigen tijd en in zelfstandigheid. Ik ga langzaam verder nadenken over de inhoud en structuur van de clips hoe ik deze clips in kan zetten in combinatie met een fysiek hoorcollege wat dan bijvoorbeeld meer een Q&A-sessie kan zijn. Mijn gebruik van kennisclips tijdens de pandemie was vooral een convenience-oplossing, maar het heeft mij zeker gemotiveerd om kennisclips als instrument van informatieoverdracht serieus te nemen en verder na te denken over hoe deze structureel ingezet kunnen worden in mijn onderwijs.  

Kaltura workshops en informatie

TLC centraal biedt op aanvraag online Kaltura trainingen aan voor UvA docenten, aangepast aan ervaring en expertise. Meer informatie?

Bekijk de volgende links…

Klik hier voor meer informatie over Kaltura en alle mogelijkheden op een rij.

Grassrootbeurzen

Grassroots zijn kleinschalige, laagdrempelige projecten waarbij studenten en/of docenten met behulp van een ICT-toepassing het onderwijs verrijken, verbeteren en/of intensiveren. De resultaten van een Grassrootsproject worden direct in het onderwijs ingezet.

Tip: Docenten huren van het geldbedrag dat ze van Grassroots krijgen vaak studentassistenten in om hen te ondersteunen.  

Meer informatie over Grassroots