Vaksteunpunt VO-WO Nederlands

Overgang van voortgezet onderwijs naar universiteit

In januari 2021 is het vaksteunpunt Nederlands opgericht. Marjolijn Feddema, docent Nederlands van de middelbare school ALASCA in Amsterdam, werkt één dag in de week voor de UvA om dit vaksteunpunt vorm te geven. Via het vaksteunpunt komen docenten van de universiteit en leraren uit het voortgezet onderwijs met elkaar in contact. Doelstellingen zijn het verbeteren van de aansluiting tussen VO en wetenschappelijk onderwijs, uitwisseling over vakinhoud en vakdidactiek, en samen invulling geven aan delen van het curriculum. Het project is vergelijkbaar met Bètapartners: een netwerk dat al ruim 15 jaar zorgt voor samenwerking tussen VO en WO op het gebied van de bètavakken. 

 

Activiteiten

Inmiddels houdt Marjolijn Feddema zich samen met Suzanne Adema en stafleden van de bacheloropleiding Nederlandse taal en cultuur zich onder andere bezig met activiteiten als de volgende: 

  • meedenken over keuzevak voor bachelorstudenten: Geesteswetenschappen voor tieners; 
  • opdrachten schrijven en opdrachtgever zijn voor studenten die in de context van een bachelor- of mastervak iets willen doen in het voortgezet onderwijs; 
  • inhoudelijke nascholingen vanuit de UvA voor leraren Nederlands om op de hoogte te zijn van de actuele stand van onderzoek en nieuwe inzichten in het vakgebied; 
  • voorlichting aan studenten over het beroep leraar op een middelbare school; 
  • bestaande netwerken in kaart brengen en daarbij aansluiten; 
  • vraagbaak zijn over de schoolpraktijk in het middelbare onderwijs; meedenken over de bijdrage aan regionale vaksteunpunten vanuit de faculteit; 
  • meeschrijven aan een handleiding ‘formatief handelen’ voor het Teaching & Learning Centre FGw.

 

Sparringpartner 

Je bent van harte uitgenodigd om contact op te nemen met Marjolijn als je wilt sparren over didactiek in jouw colleges. “Ik sta al acht jaar voor de klas en heb daardoor veel praktijkervaring, daarom vind ik het heel leuk om jou verder te helpen met je onderwijspraktijk”. Wil je bijvoorbeeld: 

  • peerfeedback inzetten in jouw colleges, maar ben je bang voor oppervlakkige feedback? 
  • Meer weten over hoe je kunt differentiëren in jouw colleges? 
  • Meer doen met actief leren in jouw colleges, maar weet je niet waar je moet beginnen? 
  • Aan de slag met formatief handelen, maar word je overweldigd door de talloze werkvormen? 
  • Meer weten over de praktijk van het lesgeven op de middelbare school, zodat jouw colleges beter aansluiten bij de studenten? 
  • Contacten opbouwen met het voortgezet onderwijs, zodat jouw studenten iets kunnen betekenen voor het voortgezet onderwijs? 
  • Meedenken over activiteiten die de aansluiting tussen VO en HO bevorderen? 

Je kunt Marjolijn bereiken via m.m.feddema@uva.nl, op vrijdagen (en tot de zomervakantie op donderdagen) beschikbaar voor de UvA. Als er meerdere collega’s zijn die interesse in hetzelfde onderwerp hebben kan Marjolijn een groepsafspraak maken.  

 “Ik denk graag met je mee over onderwijs!”