Activerend leren – Wat is activerend leren?

activerend leren
leermethode
werkwijze
blended
denkvaardigheden
flipped classroom
leerhouding

Wat is activerend leren?

Je zou kunnen zeggen dat al het leren actief is. Tijdens leerprocessen spreken studenten immers actief hun cognitieve vermogens aan. Echter, om studenten echt te betrekken en uit te dagen om te werken aan hogere orde leren (zie ook de taxonomie van Bloom), is het nodig om ze een actievere rol te laten spelen binnen het onderwijs. Strategieën om activerend leren te bevorderen richten zich op het bieden van onderwijsactiviteiten waarin studenten zelf aan de slag gaan en uitgedaagd worden om na te denken over wat ze doen (Bowel & Eisen, 1991).

Students sit down in a lecture, write down what’s being said, but they’re not really engaged with the material.

Dr. Janet Rankin – Director Teaching & Learning Lab MIT

Activerend Leren & Constructivisme

Activerend leren impliceert dat studenten actief worden betrokken bij onderwijsactiviteiten. Bijvoorbeeld, door te participeren in het ontwikkelen van kennis of kritisch te reflecteren op de onderwijsactiviteiten die hen worden aangeboden door docenten. Een belangrijk uitgangspunt voor activerend leren is dat de studenten verantwoordelijk zijn voor hun eigen leerproces, waarbij docenten een faciliterende rol spelen om dit te ondersteunen. Theoretisch komt activerend leren voort uit het constructivisme, waarin leren wordt gezien als een actief proces waar studenten kennis en betekenis construeren vanuit eigen ervaringen. Volgens het constructivisme bestaat er geen kennis buiten betekenis die wordt gegeven door de lerende aan ervaringen (Hein, 1991). Binnen deze aanpak ligt de focus dan ook meer op het leerproces van de student, dan op het specifieke onderwerp of les.

Voordelen van activerend leren

Een aantal voordelen van activerend leren beschreven in de literatuur zijn:

• Studenten leren meer wanneer ze actief betrokken zijn bij onderwijsactivteiten.
  • Activerend leren stelt studenten in staat om aan hogere orde denken te werken (zie de  taxonomie van Bloom).
  • Studenten voelen meer eigenaarschap en verantwoordelijkheid over hun leerprocessen wanneer ze er een actieve rol in spelen.
  • Activerend leren leidt tot betere attitudes van studenten ten aanzien van hun onderwijs.

Een korte introductie rond activerend leren

Dr. Janet Rankin (MIT Teaching & Learning Lab) on active learning