(C) Universiteit van Amsterdam

Activerend lesgeven

Voor iedere docent

Actieve en betrokken studenten behalen betere resultaten. Bovendien, zijn ze meer gemotiveerd dan studenten die verwachten dat ze passief informatie opnemen met beperkte betrokkenheid. Wij beseffen echter dat het niet altijd gemakkelijk is om je lessen zo te ontwerpen dat studenten een actievere rol spelen in hun eigen leerproces.

Als je wilt leren hoe je lessen zo kunt inrichten dat ze studenten aanzetten tot actievere participatie en verder nadenken, dan is dit de cursus voor jou. Je verkent het ontwerpen en uitvoeren van lessen, het integreren van best practice strategieën voor actief leren met collega-docenten, krijgt de gelegenheid om feedback te ontvangen en te geven en eventuele problemen op te lossen, zodat je voorbereid bent om een succesvolle en interactieve les te geven.

Contact TLC

Handig om te weten

Voor wie? BKO+
Voorkennis Geen specifieke voorkennis vereist
Gevraagde tijdsinvestering 2 dagdelen van 4 uur en tussendoor toepassen van opgedane kennis in je eigen onderwijspraktijk
Begeleider TLC Centraal opleider
Groepssamenstelling Minimaal 4, maximaal 12 deelnemers
Data Op dit moment staat er geen cursus gepland, wil jij deze cursus graag volgen, laat het ons weten!
Kosten De cursus wordt bekostigd uit centrale gelden, maar aanmelden is niet vrijblijvend.
Als je je aanmeldt gaan we ervan uit dat je meedoet.

Toelichting programma

Tijdens de eerste bijeenkomst leer je de principes van de actieve leerbenadering, raak je geïnspireerd, leer je van elkaar en ontwerp je een constructief gerichte activiteit of -les waarin actief leren is verwerkt. Na deze eerste bijeenkomst beschik je over de vaardigheden om de nieuw verworven kennis toe te passen in je eigen onderwijs en wordt je gevraagd een strategie te kiezen en te implementeren die past bij jouw context. In de tweede bijeenkomst reflecteer je op de implementatie van je gekozen strategie en deel je je bevindingen. Je oefent en brainstormt ook over oplossingen voor moeilijke situaties die zich kunnen voordoen wanneer je op weerstand van studenten stuit.

Na afloop van de cursus kun je kiezen uit meerdere strategieën voor actief leren, je kunt ze toepassen in je eigen onderwijs en je bent beter uitgerust om met weerstand van studenten om te gaan.

Veelgestelde vragen

Krijg ik een diploma of certificaat na afronding van de cursus?

Na afronding van deze cursus ontvang je geen diploma. Het is immers geen opleiding die je afrondt. Het is wel mogelijk om een bewijs van deelname te krijgen.

Wat is de tijdsinvestering buiten de bijeenkomst(en) om?

Voor aanvang van elke cursus vragen we alle deelnemers een formulier in te vullen en deze op te sturen naar de trainer. Dit helpt de trainer om inzichten te verkrijgen in de leerdoelen en verwachtingen van de deelnemers. Voor deelnemers kan dit een goede manier zijn om zich voor te bereiden, bijvoorbeeld voor op het stellen van vragen en het bespreken van de onderwerpen waar ze het meeste baat bij hebben. Dit proces zou niet langer moeten duren dan ongeveer 5-15 minuten.

Tussen de sessies door krijgt je van de instructeur een opdracht die de mogelijkheid biedt om het wat je eerder hebt geleerd toe te passen. Mogelijk word je gevraagd een korte ‘sessie’ voor de groep te plannen en te geven, feedback te geven aan anderen op hun sessie, een strategie te oefenen in je eigen lespraktijk of je eerdere ervaringen te bespreken.

Deze opdrachten bieden je de mogelijkheid om wat je leert in de praktijk te brengen. Hoeveel tijd je aan een opdracht besteedt, kun je grotendeels zelf bepalen; een redelijke schatting zou ongeveer 1 à 2 uur voor de hele cursus zijn.

Aan het einde van de cursus vragen we je ook een evaluatieformulier in te vullen, dit duurt ongeveer 5 minuten.

Meer weten?