TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Groepsopdrachten komen veel voor in het onderwijs. Docenten willen studenten er bijvoorbeeld mee voorbereiden op hun latere beroepsuitoefening, ze door uitwisseling de stof laten verdiepen, de studenten van elkaar laten leren, en ze hun samenwerkvaardigheden laten ontwikkelen. Ook is het een manier om het nakijkwerk hanteerbaar te houden. Groepsopdrachten kunnen dus meerdere doelen dienen en leveren daarmee een waardevolle bijdrage aan het onderwijsproces. Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat samenwerkend leren zowel aan academische als sociale leeruitkomsten kan bijdragen.
Het kan echter een uitdaging zijn om studenten te enthousiasmeren voor een groepsopdracht: niet iedereen in de groep levert een gelijk aandeel, plannen kan lastig zijn, er kunnen conflicten ontstaan en het kan meer tijd kosten dan het tijd en/of resultaat oplevert.
Uit onderzoek blijkt dat je als docent invloed kunt uitoefenen op het succesvol inzetten van groepsopdrachten om studenten zo veel mogelijk zelf te laten leren en van elkaar te laten leren. Uit literatuur blijkt dat er twee zaken belangrijk zijn om goed aandacht aan te besteden: de instructie op samenwerken in zowel de taak als het proces en het ontwerp van de opdracht zelf. Lees meer over het beoordelen van groepswerk. Hieronder vind je een checklist voor het effectief inzetten van groepsopdrachten, met aandacht voor het ontwerp van groepsopdrachten, de instructie en de begeleiding.
Als je studenten zelf en van elkaar wil laten leren zowel door ze te laten samenwerken aan een opdracht dan is het belangrijk dat het ontwerp van die opdracht aan de volgende kenmerken voldoet:
Zonder aandacht voor de samenwerking, zullen studenten eerder geneigd zijn het werk te verdelen en individueel aan de slag te gaan met hun deel. Aandacht voor samenwerken in de instructie van de opdracht en instructie op het samenwerken nodigt uit tot aandacht van de studenten voor hun samenwerking.
Samenwerken vraagt veel vaardigheden: feedback vragen, hulp geven, organiseren, plannen, bemiddelen bij conflicten, luisteren, onderhandelen, etc. De docent kan de ontwikkeling van deze vaardigheden ondersteunen door daar aandacht te besteden inclusief de onderliggende attitude en kennis die daarvoor nodig is.
Attitude:
Kennis:
Vaardigheden:
• Scager, K., Boonstra, J., Peeters, T., Vulperhorst, J. en Wiegant, F. (2016). “Collaborative Learning in Higher Education: Evoking Positive Interdependence“, CBE Life Science Education, 15(4): p.ar69.
• Le, H., Janssen, J. en Wubbels, T. (2018). “Collaborative learning practices: teacher and student perceived obstacles to effective student collaboration“, Cambridge journal of education, 48(1): 103-122.
Geïnteresseerd in een workshop, of wil je meer informatie over hoe je het van elkaar leren bij studenten stimuleert?
Neem contact op met tlc-fgw@uva.nl. We helpen je graag verder.