TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Als docent wil je dat studenten zoveel mogelijk leren van je colleges en begeleiding. Je denkt daarvoor bijvoorbeeld na over een goede keuze van de materialen, over feedback op producten van studenten, een goede aansluiting op de voorkennis, een passende toets, etc. Om zicht te krijgen op de uitkomsten van je inspanningen op de leerervaring van studenten, kun je verschillende instrumenten inzetten. Door gericht informatie te verzamelen over wat het leren van studenten bevorderde, kun je je onderwijs nog effectiever maken. Je kunt deze informatie tijdens of aan het eind van de cursus verzamelen. Het voordeel van tijdens is dat de studenten er zelf ook van profiteren. Als je een vorm van evalueren gebruikt met studenten, verhoogt dat bovendien hun gevoel van betrokkenheid.
Elke opleiding heeft een OC die bestaat uit studenten en docenten. De OC komt eens in de zoveel tijd samen om het onderwijs te bespreken.
Daarnaast kun je zelf met belanghebbenden (bijvoorbeeld een aantal studenten en collega’s) een focusgesprek organiseren.
De UvA Q wordt gebruikt als basisevaluatie voor alle vakken. Met behulp van UvA Q bewaak je als docent de kwaliteit van je onderwijs structureel en krijg je concreet inzicht in de sterke en aandachtspunten van je vak. Door structureel te evalueren wordt monitoring over meerdere jaren mogelijk gemaakt.
Vakcoördinatoren kunnen in het vakinformatieformulier desgewenst aangeven welke extra vragen toegevoegd moeten worden aan de evaluatie. Je kunt de nummers uit de vragenbibliotheek hieronder gebruiken in plaats van dit handmatig in te voeren in het opmerkingenveld.
Je houdt systematisch een logboek bij voor een aantal zelf gekozen punten. Dit kan bijvoorbeeld volgens het reflectiemodel van Gibbs (1988).
Ook kan je als docent lessen opnemen, terugkijken en bespreken met een coach. Hiervoor biedt het TLC FGw videoreflecties aan. Lees over de ervaring van Caroline Roset die gebruik maakte van een videoreflectie bij het TLC.
Studenten kunnen hun ervaring en hun reflectie op hun leerproces delen. Hiervoor kun je verschillende werkvormen inzetten.
Houdt de volgende punten in gedachten als je studenten om feedback vraagt:
Een aantal werkvormen die je kunt toepassen:
Je vraagt een collega een college te observeren op punten die je zelf hebt aangegeven.
Waardoor gingen de studenten aan het werk? Wat zorgde voor betrokkenheid? Wat gaf inzicht in het leren van studenten? Door bij elkaar in het college te komen kijken en de observaties en ervaringen samen te bespreken, kun je antwoorden op dit soort vragen krijgen. Peer mentoring is een praktijkgerichte manier van leren die veel kan opleveren. De aanpak van een ander zien tijdens het observeren geeft inspiratie voor je eigen colleges. Door de observaties samen na te bespreken kom je gezamenlijk tot inzichten over wat werkt.
Wens je ondersteuning of tips bij het vormgeven van onderwijsevaluatie? Neem dan contact op met het TLC FGw