• Contact
Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

  • Contact
Faculteiten
Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
FMG
Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

FMG
Menu

Blended learning

Blended learning

Hoe combineren we de kracht van fysiek onderwijs met de voordelen van online onderwijs? Leer meer over het thema Blended learning en verrijk de leerervaring van je studenten. Zo bevorder je de interactie tussen studenten en de leerstof, tussen studenten en jou als docent, en tussen studenten onderling. Op deze pagina lees je meer over wat blended learning is en hoe je dit toepast in jouw onderwijs. Bekijk praktijkvoorbeelden van collega’s. En profiteer van het ontwikkelingsaanbod, waaronder de e-learning en cursus Blended learning.

WAT

Wat is blended learning?

HOE

Blended learning implementeren

Teacher Stories

FGw
Blended Learning innovatieproject Arabische Taal en Cultuur

Het doel was om nieuwe lesmaterialen te ontwikkelen die beter aansluiten op de lesmethode. Hiervoor zijn video’s opgenomen en Canvas Quizzes ontworpen.

Lees meer
FGw
Blended Learning innovatie project Engelse Taal en Cultuur

Het doel van dit project was om studiemateriaal, in de vorm van kennisclips, te ontwikkelen. De studenten bekijken voorafgaand aan een college een kennisclip over een specifiek onderwerp, waarna het college start met een aantal oefeningen over de stof die in de kennisclip behandeld is.

Lees meer
Programming with Python

Martijn Stegeman en Ivo van Vulpen over de cursus ‘Inleiding tot wetenschappelijk programmeren’ voor elke bètastudent.

Lees het verhaal (English)
Maike Steen – Blended learning in het vak “Inleiding Strafrecht”

Duidelijke structuur, afwisselende werkvormen en heldere communicatie maakten het blended learning vak Inleiding strafrecht een succes.

Lees het verhaal
Interactive teaching for large groups

Erwin van Vliet over flipped-class pedagogie in combinatie met peer instruction via een online stemsysteem tijdens de les.

Lees het verhaal (English)
Teacher Story: Dr. Annemarie Zand Scholte

Flipped classroom werkt alleen als je studenten stimuleert om video te bekijken en de colleges echt interactief maakt.

Lees het verhaal
Virtual Reality als middel om onderwijskwaliteit te verbeteren

Het 4D Research Lab (4DRL) gaat Virtual Reality (VR)-technologie inzetten om studenten kennis te laten maken met beperkt toegankelijke archeologische sites, laboratoria, museumopstellingen en historische plaatsen.

Lees het verhaal
Docenten enthousiast over het herontwerpen van hun vak bij project ‘Virtual Past Places, reinventing the classroom’

Jitte Waagen is tijdens de coronapandemie in het 4D Research Lab gaan experimenteren met een Virtual Reality (VR) technologie.

Lees het verhaal
Explaining math in videos

Jaap de Jonge over korte uitlegteksten voor studenten, die elk over een deel van de inhoud van een college gaan.

Lees het verhaal (English)
Hoe laat je studenten zelf een podcast maken?

Elize Mazediego en Sruti Bala gaven hun studenten de opdracht om podcasts te maken en waren onder de indruk van de kwaliteit van deze opnames.

Lees het verhaal
Waarom podcasts & audio in je onderwijs een goed idee zijn

In dit artikel lees je hoe je gepubliceerde podcasts kunt integreren in jouw onderwijs, podcasts kunt opnemen en studenten zelf een podcast kunt laten maken.

Lees het verhaal
Online education: Tools voor activerend leren met Esther Quaedackers

Geactiveerd leren in plaats van enkel luisteren. Docent Esther Quadackers laat zien welke hulpmiddelen docenten kunnen gebruiken om leren actiever te maken.

Lees het verhaal
De kracht van feedback geven

Bij een vak rond Games wilden wij interactie en technologie een prominente rol geven. Maar hoe ontwikkel je een interactieve werkgroep voor 75 studenten? Een blended learning experiment met fysieke bijeenkomsten gecombineerd met digitale, interactieve media, door middel van het platform Pitch2Peer.

Lees het verhaal
Perusall: Elke student voorbereid op elk college

In 2019, werd de Grassroots aanvraag van Universitair Docent Erwin van Vliet gehonoreerd om het sociale leerplatform Perusall verder te ontwikkelen. Inmiddels zijn er meer dan 250 UvA-cursussen die gebruik maken van deze tool, en dat aantal blijft nog groeien.

Lees het verhaal
eJournal

Robert van Wijk over eJournal; een tool die gekoppeld is aan Canvas en een eenvoudig te beheren beoordelingssysteem biedt.

Lees het verhaal (English)
E-learning for applied mathematics

Interview met Leo Dorst over e-learning voor toegepaste wiskunde.

Lees het verhaal (English)
Preparing for lab with a digital manual

Richard de Boer over LabBuddy, waarmee je een digitale labhandleiding kunt maken.

Lees het verhaal (English)
Interview with Giorgia Romagnoli

In het licht van Active Learning als filosofie om participatie en betrokkenheid te vergroten, hebben we Giorgia Romagnoli gevraagd naar de tools en onderwijsaanpak die ze gebruikt in haar cursus Microeconomics 2 van de BSc E&BE.

Lees het verhaal (English)
Educational Practices Wooclap

Tjibbe Bosman over het gebruik van Wooclap binnen het onderwijs.

Bekijk de video (English)
Voting in the classroom

Marthe Schut over het gebruik van een online stemhulpmiddel tijdens de oefensessies van ‘Basiskennis Wiskunde in de Psychobiologie’.

Lees het verhaal (English)
Teacher Story: Sanjay Bisseur

Dr. Sanjay Bisseur over zijn proefproject “Visuele Interactieve Feedback Online”. De data van de interactieve vragensessies zijn gebruikt om korte kennisclips met extra uitleg te maken.

Lees het verhaal (English)

Ontwikkelingsaanbod

E-learning Blended learning

Deze e-learning is ontwikkeld voor diegenen die meer willen leren over blended leren en dit ook zelf willen gaan toepassen in de onderwijspraktijk. Je leert wat blended onderwijs precies is, wat de voordelen zijn en hoe je jouw vak of onderwijsprogramma blended kunt ontwerpen.

Volg ook de cursus Blended learning om de inzichten uit de e-learning in praktijk te brengen.

E-learning Blended learning (via Canvas)
Cursus Blended learning

Tijdens de corona crisis hebben we allemaal, gewild of ongewild, veel ervaring op gedaan met online onderwijs. Daarbij hebben we ook de voor- en nadelen van online onderwijs ondervonden. Hoe kun je een blended vak ontwerpen? Daar ga je in deze cursus mee aan de slag. Samen met mededocenten leer je hoe je blended onderwijs kunt vormgeven en kunt werken met een actieve en betrokken groep studenten.  

Cursus Blended learning
Cursus Flipped classroom

In deze cursus leer je over de flipped classroom instructieaanpak. Je krijgt inspiratie voor actieve leeractiviteiten die je in je cursus zou kunnen gebruiken en je krijgt de kans om een (her)ontwerp voor te stellen voor een cursus waarin je lesgeeft. Het kost je ongeveer twee uur om deze cursus te volgen.

Cursus Flipped classroom

Hieronder vind je artikelen uit het TLC-netwerk over Blended learning. Bekijk ook de andere onderwijsthema’s.

Filter op thema:
Motivatie Activerend leren | Active Learning
Blended learning

Strategieën om studentbetrokkenheid te stimuleren

Stimuleer studentbetrokkenheid om prestaties, behoud van studenten en levenslang leren te verbeteren. Ontdek praktische tips voor gedragsmatige, emotionele, sociale en cognitieve betrokkenheid.

Lees meer
Blended learning

Wat is studentbetrokkenheid?

Het stimuleren van betrokkenheid bij je studenten is essentieel, omdat het de simpelste zaken, zoals plezier hebben in een cursus of het deelnemen aan discussies kan omzetten in diepe, betekenisvolle betrokkenheid. Het kan de sleutel zijn tot het verminderen van apathie bij studenten en het bevorderen van diepgaander leren. Aan de andere kant leidt een gebrek aan betrokkenheid tot negatieve gevolgen voor de student, hun medestudenten en jou als docent. Maar wat houdt studentbetrokkenheid precies in?

Lees meer
Blended learning

Blended learning implementeren in jouw onderwijs

Blended learning

Wat is blended learning?

TLC
Door docenten.
Voor docenten.

Ga naar
Faculteiten
Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
Pagina's
Cursussen Onderwijsbeurzen Teacher stories Onderzoek en kennisdeling
Extern
Universiteit van Amsterdam
Webdesign bureau Antum