Strategieën om studentbetrokkenheid te stimuleren

Het stimuleren van studentbetrokkenheid verbetert leerresultaten zoals retentie, prestaties en levenslang leren aanzienlijk. Betrokkenheid omvat gedragsmatige, emotionele, sociale en cognitieve dimensies en is verbonden met competentie, autonomie en verbondenheid. Dit artikel biedt praktische voorbeelden om deze aspecten van studentbetrokkenheid te versterken.
Hybrid Learning TheatreVerbeter je onderwijs met deze tips die zowel in face-to-face als in hybride/online omgevingen werken:
  1. Echte problemen & leuke activiteiten: Baseer je lessen op echte problemen en integreer leuke activiteiten om leren zowel aangenaam als productief te maken.
  2. Veilige leeromgevingen: Creëer een omgeving waar fouten maken deel uitmaakt van het leerproces.
  3. Duidelijke communicatie: Zorg voor helderheid in je communicatie.
  4. Heterogene groepsopdrachten: Moedig diverse samenwerking in groepen aan.
  5. Eenvoudige cursusbeoordelingen: Stel studenten drie vragen: wat moeten we stoppen, wat moeten we behouden en wat moeten we toevoegen? Laat hen zien wat je gaat doen met hun antwoorden om hen gemotiveerd te houden om deze vragen ook na andere cursussen te beantwoorden.
  6. Organiseer sociale evenementen: Vraag een student-assistent om boeiende sociale evenementen te plannen.
  7. Wees benaderbaar: Wees toegankelijk voor studenten, zowel in houding als in tijd.

Strategieën voor gerichte studentbetrokkenheid

Er zijn verschillende manieren om studenten te betrekken verkennen door je te richten op de vier onderling verbonden dimensies. Zo kun je strategieën toepassen die het beste passen bij jouw onderwijspraktijk.

 

Gedragsmatige betrokkenheid

  • Competentie: Ontwerp cursussen die voortbouwen op eerdere kennis. Betrek de voorkennis van studenten, bijvoorbeeld door digitale tools te gebruiken voor peilingen of quizzen met directe feedback.
  • Autonomie: Bied studenten de mogelijkheid om kennis op hun eigen manier toe te passen.
  • Verbinding: Moedig samenwerking aan door middel van groepsprojecten en peer-feedback.

 

Emotionele betrokkenheid

  • Competentie: Gebruik echte problemen om betekenisvolle leerervaringen te creëren en studenten met de samenleving te verbinden.
  • Autonomie: Betrek de ervaringen van studenten bij het stellen van leerdoelen, of laat studenten hun eigen leerdoelen stellen.
  • Verbinding: Gebruik ijsbrekers, je eigen ervaringen of storytelling. Moedig studenten aan om open te zijn en over hun emoties te communiceren.

 

Sociale betrokkenheid

Gemeenschapsgevoel: Het gevoel geïntegreerd te zijn in een gemeenschap kan de betrokkenheid en prestaties van studenten bevorderen. Richt je op positieve dialogen en een ondersteunende cultuur van mentale gezondheid met duidelijk vastgelegde protocollen. Ondersteun studenten bij het ontwikkelen van teamwerk en socialisatievaardigheden.
  • Competentie: Faciliteer samenwerkingsgerichte probleemoplossing.
  • Autonomie: Moedig door studenten geleide discussies aan.
  • Verbinding: Creëer een veilige leeromgeving door respect te tonen en ervoor te zorgen dat elke student zijn mening kan delen. Gebruik inclusieve taal.

 

Cognitieve betrokkenheid

  • Competentie: Communiceer duidelijk gedurende de cursus over de cursusdoelen en activiteiten.
  • Autonomie: Gebruik probleemgerichte taken in plaats van procedurele taken om studenten hun leerpad te laten vormgeven met jouw ondersteuning.
  • Verbinding: Gebruik groepswerk en leg uit hoe peer-interactie hun kennis en begrip van het onderwerp kan verbeteren.

Betrokkenheid in online of hybride setting

Online onderwijs is een andere ervaring voor studenten dan face-to-face onderwijs. Zonder de fysieke aanwezigheid van medestudenten en docenten kunnen er sterkere gevoelens van ontkoppeling en isolatie ontstaan, of kunnen er problemen met timemanagement ontstaan.

 

Gedragsmatige betrokkenheid

  • Competentie: Creëer (AI-gestuurde) adaptieve leerplatformen die de interesse van studenten over een langere periode kunnen behouden met interactieve en gepersonaliseerde inhoud. Voeg realtime feedback toe op deze platformen. (Of gebruik Wooclap voor formatieve toetsingsdoeleinden)
  • Autonomie: Ontwikkel online activiteiten die geschikt zijn voor meerdere apparaten en formats en creëer online taken met toepassingen in het echte leven
  • Verbondenheid: Houd rekening met factoren zoals sociale steun, online ondersteuning, aanwezigheid van de docent en het beheersen van de angst van studenten door virtuele studiegroepen te creëren.

 

Emotionele betrokkenheid

  • Competentie: Beloon studenten met digitale badges voor het voltooien van taken.
  • Autonomie: Integreer persoonlijke ervaringen van studenten in je cursus. Sta open voor diverse leeruitkomsten (in Prayogo et al., 2023, worden verschillende artikelen genoemd waarin technische manieren worden beschreven om de leeraar autonomie van studenten te bevorderen).
  • Verbondenheid: Sta check-ins toe tijdens break-out sessies om het gevoel van verbondenheid te vergroten. Las korte bewegingspauzes in tijdens langere online sessies.

 

Sociale betrokkenheid

  • Competentie: Ontwikkel samenwerkingsgerichte taken voor realtime interactie.
  • Autonomie: Laat studenten online discussies modereren en peer-feedback geven.
  • Verbondenheid: Gebruik video’s en discussiefora om de interactie te bevorderen.

 


Cognitieve betrokkenheid
.

Houd bij blended cursussen rekening met met de cognitieve overload die wordt veroorzaakt door je gesplitste aandacht tussen online studenten en face-to-face studenten.
  • Competentie: Bied ‘scaffolding’ en gestructureerde begeleiding tijdens online discussie.
  • Autonomie: Moedig studenten aan hun bevindingen online te presenteren via digitale tools zoals een digitaal whiteboard.
  • Verbondenheid: Gebruik interactieve tools zoals live peilingen, video’s en podcasts, games, chatbots, AI-tools, collaboratieve notitieopname, interactieve quizzen, online forums, open-access computeralgebrasystemen, initiatieven voor het delen van gemeenschappen en simulaties.

Inspelen op behoeften van studenten

Studenten kunnen heel uiteenlopende ervaringen hebben met hun mate van betrokkenheid bij dezelfde cursus. Sommige studenten hebben mogelijk meer ondersteuning nodig dan anderen. Calonge en collega’s (2024) benadrukken dat sommige studenten bepaalde barrières kunnen ervaren die hen ervan weerhouden actieve leerlingen te zijn. Investeren in inclusiviteit, meertaligheid en multiculturaliteit kan helpen om al je studenten te betrekken.

Sources

 Websites