Enhancing Student Engagement and Motivation in Tutorials by Jacques Masuret

Inspirerende video | Enhancing student engagement and motivation in tutorials

Dr. Jacques Masuret, docent wiskunde en statistiek, vertelt hoe je studenten meer betrokken houdt bij werkgroepen. Jacques benadrukt het belang van duidelijke communicatie, een veilige ruimte creëren waarin fouten gemaakt mogen worden en het integreren van leuke activiteiten voor een plezierige en productieve leservaring. Positieve feedback van studenten bevestigt het succes van deze praktijken.

De lestechnieken demonstreren praktische verbindingen met kernelementen van activerend leren door gebruik te maken van opwarmpuzzels van 5 minuten, het aanmoedigen van groepsdiscussies, optioneel te delen en elke tutorial af te ronden met een reflecterende 2-Glow- en 1-Grow-activiteit om de leerresultaten te versterken.

Het belang van de motivatie en betrokkenheid van studenten bij activerend leren

Betrokkenheid verdiept het begrip en het vasthouden van informatie, waardoor er een prettige leerervaring ontstaat. De technieken van Dr. Jacques Masuret verbeteren het kritisch denken en de reflectieve vaardigheden van studenten, waardoor een gevoel van voldoening wordt bevorderd en zo een plezierige educatieve ervaring mogelijk wordt gemaakt. Zijn technieken tonen constructieve afstemming, waarbij leerresultaten, beoordelingen en acties met elkaar worden verbonden om de betrokkenheid en motivatie van studenten te vergroten.

Bekijk de Active Learning-clip van Dr. Jacques Masuret, een perfecte match voor de “Build, Assess, Act”-piramide van Constructive Alignment.

• Build (beoogde leerresultaten): De opwarmpuzzelactiviteit sluit aan bij de sessiedoelen en legt een duidelijke basis voor elke sessie.
  • Assess (reflecterende samenvattingsactiviteit): 2-Glow en 1-Grow dient als voortdurende beoordeling en biedt inzichten in de beheersing en groei van studenten gedurende 8 weken, wat direct gekoppeld is aan de beoogde resultaten.
  • Act (betrokkenheid en motivatie): Boeiende opwarmpuzzels en reflectieve samenvattingen betrekken studenten actief, waardoor verbondenheid, intrinsieke motivatie en kritisch denken worden bevorderd. Deze acties sluiten aan bij het faciliteren van effectief leren op basis van beoordelingsresultaten.