TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Deze pagina is bedoeld om docenten te informeren en te inspireren op het gebied van toetsing. Neem contact op voor vragen en advies, of als je zelf graag een voorbeeld op het gebied van toetsen of beoordelen wilt delen ter inspiratie.
Hoe ontwerp je een toets goed? De toetscyclus kan je hierbij helpen. De cyclus bestaat uit zeven fasen die ieder een eigen plaats in het proces van toetsing hebben. Op deze pagina vind je per fase van de cyclus een korte uitleg van de belangrijkste aandachtspunten, gevolgd door veel gestelde vragen en antwoorden.
Houd er rekening mee dat er voor een specifieke opleiding ook toetsbeleid kan zijn geformuleerd waarbinnen jouw keuzes moeten passen. Zorg dat je op de hoogte bent van de regels en richtlijnen op het gebied van toetsing aan jouw faculteit of opleiding. Voor hulp op maat kun je contact opnemen met het TLC van jouw faculteit.
Contact:
Heb je vragen over toetsing? Wil je een andere toetsvorm kiezen voor jouw vak, of wil je feedback op jouw opdrachtinstructies of toetsvragen? Neem dan contact op met een toetsdeskundige via de TLC van jouw faculteit. Je kunt ook altijd terecht bij de toetsdeskundigen van het centrale TLC (tlc@uva.nl).
Andere artikelen over toetsing:
Klik op één van de fases in de toetscyclus om verder te lezen:
1. Ontwerpen
Hoe kies ik een toetsvorm die mijn leerdoelen betrouwbaar meet? |
2. Construeren
Hoe maak ik goede vragen en opdrachten? |
3. Afnemen
Waar moet ik bij het afnemen van de toets op letten? |
4. Nakijken
Hoe kijk ik zo efficiënt mogelijk na? |
5. Analyseren
Hoe kan ik achteraf de kwaliteit van mijn toets beoordelen en verbeteren? |
6. Rapporteren
Waar moet ik op letten bij het bekendmaken van cijfers en het geven van feedback? |
7. Evalueren
Hoe kan ik mijn toetsing de volgende keer verbeteren? |
Hieronder vind je alle artikelen die behoren tot het onderwijsthema toetsing.
Bij gesloten vragen moet je rekening houden met de gokkans of raadkans: de kans dat studenten het goede antwoord kunnen raden zonder kennis van de stof. Hoe kan je hier het beste mee omgaan?
Met een rubric kun je het werk van studenten efficiënt en betrouwbaar beoordelen. Maar hoe maak en gebruik je een rubric?