7. Evalueren

toetscyclus
toetsing

Na afloop van je vak is het goed om het hele toetsproces te evalueren met het oog op het verbeteren van de kwaliteit van de toetsing en het onderwijs in bredere zin. Dit kan als input dienen voor de ontwerpfase van de toetsing van het vak, maar ook voor andere vakken. Het doorlopen van het hele toetsproces is dus cyclisch.

Het is aan te bevelen om je mededocenten te betrekken bij het evalueren van het toetsproces. Wat ging er goed en wat kan er beter? Hoe hebben studenten de toetsing geëvalueerd? Zijn er dingen die er veranderd moeten worden in de leerdoelen, de toets(en), of het onderwijs? Je kunt meteen een lijstje maken zodat het vak in de toekomst verbeterd kan worden.

Voorbeeldvragen voor het evalueren van het toetsproces:

• Sloten de gekozen toetsvormen goed aan op de leerdoelen en het onderwijs?
  • Weerspiegelen de toetsresultaten de mate waarin studenten het vak beheersen? Zo niet, zou een andere toetsvorm dan geschikter zijn?
  • Hebben studenten voldoende kunnen oefenen met de gekozen toets- en vraagvormen?
  • Waren er onderdelen van de toetsing die studenten niet of verkeerd hebben begrepen?
  • Konden docenten goed overweg met antwoordmodellen, beoordelingsinstrumenten en/of rubrics?
  • Waren de resultaten hoger of lager dan verwacht?
  • Waren de gekozen toetsvormen effectief en uitvoerbaar binnen de beschikbare tijd, voor zowel docenten als studenten?
  • Is er voldoende aansluiting tussen de toetsing van dit vak en dat van eerdere of latere vakken?
  • Wat leert de toetsing mij over het onderwijs dat ik heb gegeven?

Wat moet ik nu al doen als ik de toetsing volgend jaar anders wil inrichten?

Maak een lijstje van aandachtspunten of beoogde verbeteringen en bespreek die met mededocenten of eventueel je opleidingsdirecteur. Wellicht kun je de toetsregeling in de studiegids voor volgend jaar al aanpassen, of kun je alvast werken aan de studiehandleiding.

Kan ik hulp krijgen bij het overwegen van een andere inrichting van de toetsing van mijn vak?

Ja, maak een afspraak met een toetsdeskundige van jouw faculteit of van het centrale TLC.

De Toetscyclus

Ontwerpen Hoe kies ik een toetsvorm die mijn leerdoelen betrouwbaar meet?
Construeren Hoe maak ik goede vragen en opdrachten?
Afnemen Waar moet ik bij het afnemen van de toets op letten?
Nakijken Hoe kijk ik zo efficiënt mogelijk na?
Analyseren Hoe kan ik achteraf de kwaliteit van mijn toets beoordelen en verbeteren?
De vorige stap: Rapporteren Waar moet ik op letten bij het bekendmaken van cijfers en het geven van feedback?
Evalueren Hoe kan ik mijn toetsing de volgende keer verbeteren?