3. Afnemen

surveilleren
toetsing

Voorbereiding

Als je toets klaar is, is het tijd de afname voor te bereiden. Bij opdrachten zoals papers en presentaties stel je de opdrachtomschrijving en instructies bijtijds beschikbaar aan de studenten en geef je aan waar en wanneer ze hun werk moeten inleveren of presenteren. Bij papieren tentamens op locatie is het bij de meeste faculteiten de regel dat de examinator van het vak aanwezig. Die zorgt ook voor voldoende surveillanten. Bij digitale tentamens (op locatie of online, met of zonder proctoring) is er meestal wat extra voorbereiding vereist; raadpleeg de ICTO-afdeling van jouw faculteit.

Surveillanceprotocol

Bij het afnemen van een digitaal, papieren of online tentamen is het surveillanceprotocol van jouw faculteit van toepassing. Hierin staat bijvoorbeeld hoeveel surveillanten je nodig hebt, wie er naast de examinator bevoegd is om te surveilleren, wat de gang van zaken is bij aanvang van het tentamen en wat te doen bij vermoedens van fraude.

Extra tijd of bijzondere voorzieningen

Studenten met een functiebeperking of chronische ziekte kunnen in aanmerking komen voor extra tijd of bijzondere voorzieningen. Meer informatie over de mogelijkheden en procedure staat in de OER van jouw opleiding.

Praktische organisatie

De praktische organisatie van een tentamen (bijvoorbeeld roostering, tentamenpapier) verschilt per faculteit. Soms is er een tentamenbureau dat alle taken uit handen van de docent neemt, en soms draagt de docent zelf zorg voor dit soort taken. Zorg dat je bijtijds op de hoogte bent van hoe het in jouw faculteit geregeld is.

Veelgestelde vragen

Wat moet ik regelen voor een digitale toets op locatie?

Afhankelijk van jouw faculteit kan je dit bespreken met jouw OPC of ICTO-afdeling.

Waar moet ik op letten bij het afnemen van een online tentamen (thuis)?

Zorg dat (online) toetsing op afstand zo goed mogelijk bestand is tegen ongewenst samenwerken of frauderen. Wees daarom terughoudend met het toetsen van kennis die studenten zonder toezicht kunnen opzoeken of met elkaar kunnen uitwisselen. Geef duidelijke en specifieke richtlijnen en overweeg om studenten een integriteitsverklaring te laten ondertekenen.

Daarnaast zijn kun je backtracking uitzetten, de vragen in willekeurige volgorde aanbieden, of de toets voor elke student individueel laten samenstellen uit een vraagbank. Sommige faculteiten gebruiken ook proctoring. Overleg de mogelijkheden met de toetsdeskundige van jouw faculteit.

Hoeveel docenten moeten er aanwezig zijn bij een mondeling tentamen?

Bij mondelinge tentamens moet er een tweede examinator aanwezig zijn, of er wordt een opname gemaakt. Zie ook de Regels en Richtlijnen van de examencommissie van jouw faculteit.

De Toetscyclus

Ontwerpen Hoe kies ik een toetsvorm die mijn leerdoelen betrouwbaar meet?
De vorige stap: Construeren Hoe maak ik goede vragen en opdrachten?
Afnemen Waar moet ik bij het afnemen van de toets op letten?
De volgende stap: Nakijken Hoe kijk ik zo efficiënt mogelijk na?
Analyseren Hoe kan ik achteraf de kwaliteit van mijn toets beoordelen en verbeteren?
Rapporteren Waar moet ik op letten bij het bekendmaken van cijfers en het geven van feedback?
Evalueren Hoe kan ik mijn toetsing de volgende keer verbeteren?