• Contact
Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

  • Contact
Faculteiten
Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
FMG
Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

FMG
Menu

Toetsing

Toetsing

Hoe zorg je als docent voor een betrouwbare toetsing? En hoe kijk je efficiënt na? Dit is waar het thema Toetsing om draait. Op deze pagina vind je informatie over de toetscyclus. Ontdek de 7 fasen van deze cyclus en leer hoe jij je toetsing kunt verbeteren.

De toetscyclus

Hoe ontwerp je een toets goed? De toetscyclus kan je hierbij helpen. De cyclus bestaat uit zeven fasen die ieder een eigen plaats in het proces van toetsing hebben. Op deze pagina vind je per fase van de cyclus een korte uitleg van de belangrijkste aandachtspunten, gevolgd door veel gestelde vragen en antwoorden.

Houd er rekening mee dat er voor een specifieke opleiding ook toetsbeleid kan zijn geformuleerd waarbinnen jouw keuzes moeten passen. Zorg dat je op de hoogte bent van de regels en richtlijnen op het gebied van toetsing aan jouw faculteit of opleiding. Voor hulp op maat kun je contact opnemen met het TLC van jouw faculteit.

 

Contact

Heb je vragen over toetsing? Wil je een andere toetsvorm kiezen voor jouw vak, of wil je feedback op jouw opdrachtinstructies of toetsvragen? Neem dan contact op met een toetsdeskundige via de TLC van jouw faculteit. Je kunt ook altijd terecht bij de toetsdeskundigen van het centrale TLC (tlc@uva.nl).

 

Andere artikelen over toetsing

E-learning toetsing

Toetsing en AI

Inspiratie voor toetsing, door collega’s en TLC

Klik op één van de fases in de toetscyclus om verder te lezen:

1. Ontwerpen

Hoe kies ik een toetsvorm die mijn leerdoelen betrouwbaar meet?

2. Construeren

Hoe maak ik goede vragen en opdrachten?

3. Afnemen

Waar moet ik bij het afnemen van de toets op letten?

4. Nakijken

Hoe kijk ik zo efficiënt mogelijk na?

5. Analyseren

Hoe kan ik achteraf de kwaliteit van mijn toets beoordelen en verbeteren?

6. Rapporteren

Waar moet ik op letten bij het bekendmaken van cijfers en het geven van feedback?

7. Evalueren

Hoe kan ik mijn toetsing de volgende keer verbeteren?

 

Hieronder vind je artikelen uit het TLC-netwerk over Toetsing. Bekijk ook de andere onderwijsthema’s.

Filter op thema:
Toetsing Onderwijs en AI
Toetsing

Inclusief toetsen

Wil je zorgen dat jouw toetsing zo inclusief en toegankelijk mogelijk is? In dit artikel vind je belangrijke aandachtspunten, geordend aan de hand van de vier kwaliteitseisen aan toetsing.

Lees meer
Toetsing

Mondelinge toetsing: praktijkvoorbeelden

Mondelinge toetsen werden vroeger vaak gebruikt. In het hoger onderwijs is deze beoordelingsmethode minder populair geworden vanwege zorgen over efficiëntie en betrouwbaarheid.

Lees meer
Toetsing

Nadenken over het gebruik van GenAI bij schriftelijke opdrachten

De kans is groot dat studenten GenAI gebruiken voor thuisopdrachten. Hoe voorkom je als docent ongeoorloofd AI-gebruik bij schriftelijke opdrachten zonder toezicht? Overweeg of zulke opdrachten nog passen bij je leerdoelen nu GenAI veel wordt gebruikt. We bieden vier stappen en praktische tips om je opdrachten te evalueren en minder kwetsbaar te maken.

Lees meer
Toetsing

GenAI & toetsing

Toetsing

Gokkans en cijfers berekenen

Bij gesloten vragen moet je rekening houden met de gokkans of raadkans: de kans dat studenten het goede antwoord kunnen raden zonder kennis van de stof. Hoe kan je hier het beste mee omgaan?

Lees meer
Toetsing

Rubrics

Met een rubric kun je het werk van studenten efficiënt en betrouwbaar beoordelen. Maar hoe maak en gebruik je een rubric?

Lees meer
Toetsing

Mondelinge toetsing: handleiding

Een mondelinge toets wordt meestal ingezet als een summatieve toetsingsvorm waarbij door middel van interactie wordt achterhaald of een student de stof beheerst. Wil je meer weten over deze vorm van toetsing en hoe je hier zelf mee aan de slag kunt gaan? In dit artikel geven de toetsdeskundigen van FGw meer informatie en tips.

Lees meer

TLC
Door docenten.
Voor docenten.

Ga naar
Faculteiten
Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
Pagina's
Cursussen Onderwijsbeurzen Teacher stories Onderzoek en kennisdeling
Extern
Universiteit van Amsterdam
Webdesign bureau Antum