TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Leer over de onderwijspraktijk in het universitair onderwijs aan de UvA. Teacher stories zijn inspirerende verhalen van docenten van alle faculteiten van de Universiteit van Amsterdam. In deze ideeën en voorbeeldpraktijken over verschillende thema’s komt behalve het docentenperspectief, ook het studentenperspectief aan bod. Laat je inspireren en deel de kennis over de onderwijspraktijk.
Heb jij een ervaring die je wilt delen met andere collega-docenten? Stuur dan een e-mail naar tlc@amsterdamumc.nl.
Op 28 maart 2024 vond het allereerste FRIS Festival plaats in Spui25. Lees meer over alle inspirerende verhalen, interactieve workshops en verbindende connecties.
De opkomst van Generatieve Kunstmatige Intelligentie (GenAI) verandert het onderwijs. Het biedt kansen, maar ook uitdagingen en stof tot nadenken. Binnen verschillende faculteiten worden AI-tools al op een ethisch verantwoorde manier gebruikt. Reden genoeg voor de Special Interest Group (SIG) for Educational Use of AI om op 19 maart 2024 een evenement te organiseren.
Honderden academici van over de hele wereld kwamen bijeen om het te hebben over Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). UvA TLC-onderzoekster Svenne Groeneweg hostte hier samen met drie andere panelleden van verschillende hogeronderwijsinstellingen een sessie over de verschillende SoTL-programma’s.
“Voor de carrièreontwikkeling van postdocs is onderwijs geven heel goed. Voor een volgende academische stap is het belangrijk om een goed beeld te hebben wat er speelt op het gebied van onderwijs en hieraan bij te dragen.”
Lisa van Klaveren is PhD-student Interprofessioneel leren samenwerken. Daarnaast is zij als Medical Educator coördinator van IPE in de master en was zij als projectleider betrokken bij het opzetten van de Interprofessionele leerwerkplaatsen in het Vrouw-Kindcentrum van Amsterdam UMC.
‘Voor ons vakgebied geldt dat we vrij klein zijn, maar dat het voor de patiëntenzorg belangrijk is om veel ervaring te hebben. Hoe meer je ’t doet, hoe beter je wordt.’ Juist om die expertise te bundelen, wordt er samengewerkt door de twee academische ziekenhuizen en door de drie daaraan verbonden universiteiten.’
Drijfveer van Remco om zich steeds intensiever met het bacheloronderwijs bezig te houden is de overgang van studenten naar de praktijk soepel te laten verlopen. ‘Hoe je uit de bachelor komt, is hoe je start als masterstudent, dus als coassistent op de werkvloer. En in mijn andere rol, namelijk als praktiserend arts, zie ik vooral die masterstudenten.’
Van de coördinatie van het destijds drieweekse blok ‘Wetenschappelijke vorming’ voor de bachelor Geneeskunde tot nu het coördinatorschap van een track voor masterstudenten Biomedische wetenschappen, van gastdocentschap aan de VU tot de UU: Anje combineert het doen van onderzoek graag met lesgeven aan en begeleiden van studenten.
Onderzoeksfellow Joost van Kordelaar (FMG, voorheen FNWI) onderzocht rubrics als beoordelingsinstrument binnen het thema (Formatieve) beoordeling en feedback. De psychometrische eigenschappen van rubrics en de beoordelaarstevredenheid vormden de kern van zijn project. Hij ontwikkelde een dashboard waarmee beoordelaars psychometrische eigenschappen, zoals validiteit en betrouwbaarheid, van hun rubrics kunnen analyseren. Daarnaast onderzocht hij de beoordelaarstevredenheid over rubrics met een vragenlijstonderzoek.
Op 16 en 17 november kwamen UvA-docenten van verschillende faculteiten bijeen tijdens de 24-uurs onderwijsontwerpretraite. In de terugblik vertellen deze docenten zelf over rappende collega’s, waardevolle workshops en het (her)ontwerpen van je onderwijs.
Rosanne van Wieringen (IIS, voorheen FMG) is 1 van de onderzoeksfellows die haar eigen onderwijspraktijk onderzocht met als doel: meer inzicht krijgen in het leerproces en verbeterd onderwijs. Rosanne deed onderzoek naar Impact Learning en wat transformatief leren volgens Placemaking studenten inhoudt.
Hoe betrek je je studenten op een actieve manier bij jouw onderwijs? Het netwerk van Teaching & Learning Centres (TLC) ontwikkelde een nieuw ondersteunend middel dat hierbij kan helpen: de UvA Kaartenset.