Teacher Story: Nina Zipfel

Even voorstellen

“Sinds september ben ik senior onderzoeker bij de afdeling Public en Occupational Health. Mijn onderzoek richt zich voornamelijk op verbetering binnen de arbeidsgerichte zorg, aan de hand van waardegedreven zorg, maar ook op implementatie van die verbeteringen. Daarnaast ben ik betrokken bij een onderzoek naar de ontwikkeling van interprofessioneel onderwijs binnen de arbeidsgerichte zorg.”

Op 4 december heb je vanuit Amsterdam UMC Postdoc Network een bijeenkomst georganiseerd. Daarin was aandacht voor onderwijs en voor HR. Met welk doel?

“Dit was het laatste event wat ik, onderdeel uitmakend van het de board van het postdoc netwerk, heb georganiseerd. Aanleiding om dat event te organiseren was, dat ik zelf als postdoc merkte dat het belangrijk is om me verder te professionaliseren binnen het onderwijs. Ik merkte dat veel collega’s om mij heen onderwijs gaven, en hoorde vooral vanuit de buitenlandse postdoc-collega’s dat zij eigenlijk niet zo goed weten wat de BKO (Basiskwalificatie Onderwijs)  inhoudt en waarom dit belangrijk is. Dus dat was voor mij de aanleiding om het event op 4 december te organiseren: om andere postdocs binnen Amsterdam UMC te informeren over de vele mogelijkheden in termen van professionalisering op het gebied van onderwijs. En dat dat ook voor internationale postdocs die bij ons werken interessant kan zijn.”

Wat heeft BKO je gebracht?

“Ik gaf zelf al onderwijs, en vond dat heel leuk en interessant om te doen. Maar ik merkte dat ik bepaalde achtergrond en inzichten miste. Waarom kiezen we voor specifieke werkvormen of opzet binnen een vak? Ik was daar benieuwd naar. Het was toen Coronatijd, en eerst nam ik deel aan een online workshop over blended learning. Via die weg dacht ik, ik vind het eigenlijk heel interessant om me daarin te verdiepen, om meer te leren hoe we beter onderwijs kunnen geven. En zo ben ik bij het BKO-traject terechtgekomen. Daarin leer je heel duidelijk het hele proces van onderwijs geven, je doet achtergrondkennis op, en kunt vaardigheden leren om onderwijs van betere kwaliteit te leveren aan studenten. Het was van mij een persoonlijke behoefte, eigen nieuwsgierigheid naar wat ik meer kan leren en vooral naar hoe ik beter onderwijs kan geven. En ik denk oprecht dat het heel relevant is voor onderzoekers, en vooral postdoc-onderzoekers, om die vaardigheden te leren zodat we ook kwalitatief goed onderwijs kunnen geven.”

Hoe verhoudt onderwijs zich tot het onderzoek dat je doet?

“Ik geef onderwijs in de bachelor Geneeskunde, de master Geneeskunde en vanuit onze afdeling Public and Occupational Health geven we Health Sciences aan de VU. Gelukkig mag ik hieruit kiezen wat het beste vanuit mijn interesse en onderzoek aansluit. Zo geef ik bijvoorbeeld een vak Doelmatigheid in de zorg, wat aansluit bij mijn expertise op het gebied van waardegedreven zorg. Mijn onderzoek gaat over verbetering van de kwaliteit van arbeidsgerichte zorg, en doelmatigheid is daarin natuurlijk een belangrijk onderwerp. Van de studenten krijg ik meer inzichten in wat er op dat moment speelt omtrent doelmatigheid en wat daarover besproken wordt. Dus het is een mogelijkheid om mijn eigen kennis vanuit het onderzoek te verspreiden naar de studenten en tegelijkertijd mijn eigen begrip van het vakgebied te versterken vanuit de studenten.”

“Bij de aanstelling als postdoc-onderzoeker word je geacht ook structureel bij te dragen aan onderwijs. Dit is niet alleen lesgeven, maar ook studenten begeleiden met hun bachelorthesis of masterscriptie. Terugkijkend heb ik er heel veel van geleerd, niet alleen van het volgen van het BKO-traject zelf, maar ook heeft het geven van onderwijs mijn presentatie- en communicatievaardigheden helpen verbeteren. En het bijdragen aan onderwijs biedt ook mogelijkheden om te netwerken. Dus bijvangst voor mij is dat ik kennismaak met enthousiaste studenten, die me wellicht kunnen enthousiasmeren voor het vakgebied van de arbeidsgerichte zorg. Of in de toekomst kunnen studenten mij vinden voor het schrijven van een scriptie.

Tevens biedt onderwijs een mooie afwisseling naast de onderzoekstaken; niet alleen het contact met de studenten tijdens het onderwijs, maar ook als begeleider of supervisor. En het voelt lonend om onderwijs te geven; het is meer afgebakend, en als een vak is afgerond geeft dat veel  voldoening.”

Carrièreontwikkeling postdocs

“Voor de carrièreontwikkeling van postdocs is onderwijs geven heel goed. Voor een volgende academische stap is het belangrijk om een goed beeld te hebben wat er speelt op het gebied van onderwijs en hieraan bij te dragen. Als een postdoc wil doorgroeien, dan is een volgende stap doorgroeien naar de functie van een universitair docent en daar hoort onderwijs bij. Dus: hoe eerder een onderzoeker begint met professionaliseren als docent en met aandacht geven aan kwaliteit van onderwijs, hoe beter.”