TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Gedurende een periode van drie jaar richten Principal educators zich één dag per week op verdieping en ontwikkeling binnen een eigen expertisegebied. Naast het werken aan het project, worden bevindingen gedeeld met andere professionals.
Alle Principal educators maken onderdeel uit van het onderwijsnetwerk dat door het Teaching & Learning Centre is opgezet. De Principal educators ontmoeten elkaar iedere drie maanden om kennis en ervaringen te delen.
Ook deel uitmaken van dit netwerk?
In 2012 heeft de Raad van Bestuur van het toenmalig Academisch Medisch Centrum (AMC) besloten om Principal educators (PE’s) te introduceren. Dit was in navolging van het instellen van Principal investigators, met als doel onderwijs en opleiden, net als het doen van onderzoek, in academisch-medische context een stevige positie te geven (Heineman, MJ en Jaarsma, D in Discours, juni 2012). Het PE-programma biedt deelnemers een stimuleringsbeurs, die ten goede komt aan onderwijs.
Bekijk hieronder de profielpagina’s van verschillende Principal educators:
“Weerbaarheid en zelfbewustzijn/zelfzorg kun je ontwikkelen door meer aandacht te besteden aan de arts als mens, zodat er een leven lang leren en zorgen kan worden bereikt.”
Ik hou me bezig met de implementatie en werkbaarheid van ‘Entrustable Professional Activities’ (EPA’s) in de dagelijkse (klinische) praktijk. In bredere zin gaat het hierbij om beoordeling en toetsing vanaf de werkvloer.
Zelfregulerend leren draagt bij aan het gevoel van autonomie, helpt richting te bepalen naar passende leertaken: het gevoel van competentie en zelfregulerend leren gaat beter in verbinding met anderen: het gevoel van verbondenheid.
Diversiteit, inclusie en equity zijn belangrijk: aan de ene kant om diversiteit goed in het curriculum te integreren zodat studenten leren om zorg te verlenen aan alle patiënten. Aan de andere kant om een inclusieve leeromgeving te creëren waarin alle studenten zich welkom voelen en van elkaars perspectieven kunnen leren.
Artsen hebben basiskennis van gezondheidszorg-IT nodig om deze tools goed te kunnen gebruiken en om zo de beste artsen te kunnen zijn. Zowel Geneeskunde- als MI-studenten hebben praktische ervaring nodig met patiëntendossiersystemen.
De implementatie van farmacologische kennis in de klinische praktijk is waar klinische farmacologie zijn potentieel kan en moet waarmaken. Niet eenvoudig, want elke patiënt is anders en wil andere dingen.
Er liggen grote kansen om het onderwijs meer af te stemmen op het maatschappelijke thema van ecologische duurzaamheid en om dat onderwijs verder uit te rollen.
Goed onderwijs is de basis voor groei en ontwikkeling van de zorgprofessional van de toekomst.
Verbetering van Leefstijl en Omgeving: evidence based preventie van ziekte en complicaties in de medische praktijk (COC-MSV).
Door veranderingen in de maatschappij en binnen de gezondheidzorg, neemt de behoefte aan goede, veilige en praktische scholing toe. Simulatie-onderwijs is bij uitstek een geschikte tool hiervoor.
Inzet van ICT voor het ontwerpen en onderhouden van curricula. Een curriculum is een complex geheel van samengestelde elementen, zoals doelen, toetsen en leeractiviteiten.
Het bevorderen van de mentale gezondheid van geneeskundestudenten, de zorgprofessionals van de toekomst.