Principal Educator: Marieke Sijm

PE-onderwijsnetwerk

Gedurende een periode van drie jaar richten Principal Educators (PE’s) zich één dag per week op activiteiten binnen een gekozen profiel. Naast het werken aan het project, delen Principal Educators hun expertise met andere professionals. Alle Principal Educators maken onderdeel uit van het PE-onderwijsnetwerk dat door het Teaching & Learning Centre is opgezet.

Heb je een vraag voor het PE-onderwijsnetwerk?

Mail naar TLC

Marieke Sijm

• Marieke Sijm is Assistant Professor (universitair docent) bij de opleiding Medische Informatiekunde aan de Faculteit der Geneeskunde UvA.
  • Per 1 juni 2019 benoemd tot Principal Educator, herbenoemd per 1 juni 2022.

“Door het PE-schap voel ik echt dat Amsterdam UMC de pijler ‘Onderwijs’ serieus neemt. Als Principal Educator kun je doelen bereiken die buiten de reguliere onderwijstaken liggen en ben je onderdeel van het inspirerende netwerk die de PE’s samen vormen.”

Wat is jouw motivatie om je in te zetten als Principal Educator?

“De zorgsector is een van de meest vervuilende sectoren als het gaat om milieu-impact. Met mijn aanmelding als Principal Educator beoogde ik tijd krijgen om onderwijs te ontwikkelen voor Medische Informatiekunde binnen de thema’s Lean en Duurzaamheid (Planetary Health).  Hiermee hoop ik het bewustzijn van studenten en collega’s over die impact te vergroten. Daarnaast keek ik uit naar het uitwisselen van kennis en ideeën met andere PE’s.”

Je richt je op duurzaamheid, kun je iets meer vertellen?

“Mijn expertisegebied is Green Lean Six Sigma. Er liggen grote kansen om het onderwijs meer af te stemmen op het maatschappelijke thema van ecologische duurzaamheid en om dat onderwijs verder uit te rollen/aan te bieden. Dit uiteraard in nauwe samenwerking met het Amsterdam UMC Centrum voor Duurzame Zorg.

Het doel dat ik wil bereiken is het curriculumbreed ontwikkelen en implementeren van onderwijs in Lean en duurzaamheid. Hiervoor zet ik mij in binnen de bachelor en master Medische Informatiekunde.”