Principal Educator: Neelke van der Weerd

PE-onderwijsnetwerk

Gedurende een periode van drie jaar richten Principal Educators (PE’s) zich één dag per week op activiteiten binnen een gekozen profiel. Naast het werken aan het project, delen Principal Educators hun expertise met andere professionals. Alle Principal Educators maken onderdeel uit van het PE-onderwijsnetwerk dat door het Teaching & Learning Centre is opgezet.

Heb je een vraag voor het PE-onderwijsnetwerk?

Mail naar TLC

Dr. Neelke van der Weerd

  • Dr. Neelke van der Weerd is Internist-nefroloog binnen Amsterdam UMC.
  • Per oktober 2020 is zij benoemd tot Principal Educator.

 

Wat heeft je gemotiveerd om je aan te melden als Principal Educator?

“In mijn werkzaamheden was ik al zeer betrokken bij onderwijs en opleiding binnen het Amsterdam UMC Locatie AMC (als differentiatieopleider nefrologie, lid van de examencommissie, oud-coördinator binnen de master geneeskunde, examinator SAS coschap) maar ook in landelijke commissies en werkgroepen. Het leek mij van aanvullende waarde als ik mijn betekenis voor onderwijs en opleiding middels het PE-schap meer zichtbaarheid kan geven. Het gaf me ook de mogelijkheid om een specifiek project (implementatie van ‘Entrustable Professional Activities’) meer verdieping te geven.”

 

Kun je iets meer vertellen over jouw expertisegebied?

“Ik hou me bezig met de implementatie en werkbaarheid van ‘Entrustable Professional Activities’ (EPA’s) in de dagelijkse (klinische) praktijk. In bredere zin gaat het hierbij om beoordeling en toetsing vanaf de werkvloer. Ik zie EPA’s als een middel om de voortgang en de toenemende zelfstandigheid van een AIOS explicieter te maken, waarbij dit proces in wezen al jaar en dag onderdeel is van de medische vervolgopleiding. Voor mij zijn EPA’s ‘niets nieuws’ maar een explicitering van wat we doen. Ik vind het interessant om verschillen te zien tussen medische vervolgopleidingen en tussen verschillende disciplines (master geneeskunde, verpleegkundige opleidingen etc.).”

 

Wat wil je bereiken als Principal Educator?

“In het algemeen: Meer zichtbaarheid en explicitering van mijn academische taak en expertise in onderwijs en opleiding.
M.b.t. de EPA’s: opname van EPA’s in de dagelijkse praktijk van het opleiden en het verbinden van verschillende vervolgopleidingen op dit onderwerp, zodat zij van elkaar kunnen leren, zonder dat iedereen zelf ‘het wiel moet uitvinden’.”

 

“Als je je eigen taak en expertise op het gebied van onderwijs en opleiding wil professionaliseren en als je het als een academische hoofdtaak voor je zelf ziet, zou ik het PE-schap zeker aanbevelen.”