Principal Educator: Irene de Graaf

PE-Onderwijsnetwerk

Gedurende een periode van drie jaar richten Principal Educators (PE’s) zich één dag per week op activiteiten binnen een gekozen profiel. Naast het werken aan het project, delen Principal Educators hun expertise met andere professionals. Alle Principal Educators maken onderdeel uit van het PE-onderwijsnetwerk dat door het Teaching & Learning Centre is opgezet.

Heb je een vraag voor het PE-onderwijsnetwerk?

Mail naar TLC

Irene de Graaf

• Dr. Irene de Graaf is gynaecoloog – perinatoloog bij Amsterdam UMC.
  • Per juni 2016 is zij benoemd tot Principal Educator.

Vertel eens over je aanmelding als Principal Educator?

“Onderwijs is een belangrijke academische taak, maar krijgt als taak niet altijd de aandacht die het verdient. Ik wilde graag een bijdrage leveren aan het stevige fundament voor onderwijs, als ook aan het stevige fundament dat studenten nodig hebben om voorbereid te zijn op hun toekomstige rol als arts.”

Wat is jouw expertisegebied als Principal Educator?

“Ik ben zelf 30 jaar geleden opgeleid aan hetzelfde instituut waar ik nu werk als gynaecoloog en docent. Ik ben goed opgeleid! Ik ben dan ook een goede dokter. Maar ik heb een aantal vaardigheden buiten mijn opleiding om moeten ontwikkelen om mijn werk te kunnen doen en te kunnen blijven doen. Zo was ik na mijn studie geneeskunde niet voorbereid op de vele managementtaken, ik was niet voorbereid op het hebben van een eigen bedrijf, ik was niet voorbereid op de taken die mijn “maatschappelijke positie” van mij vroegen, maar ik was vooral niet voorbereid op de CULTUUR waarin ik ging werken.
Een cultuur waar iedereen het altijd “nog drukker heeft”, waar iedereen altijd “nog meer diensten doet”, waar iedereen altijd “nog ingewikkelder patiënten heeft”, “nooit ziek of moe” is, nog meer output, nog meer beurzen…  Deze cultuur vraagt vaardigheden als zelfkennis, zelfvertrouwen, relativeringsvermogen en weerbaarheid. Weerbaarheid en zelfbewustzijn/zelfzorg kun je ontwikkelen door meer aandacht te besteden aan de arts als mens, zodat er een leven lang leren en zorgen kan worden bereikt.”

Wat wil je graag bereiken?

“Ik wil de studenten een stevige basis meegeven in voorbereiding op hun toekomstige rol als arts. Ik wil ze een opleiding aanbieden waar aandacht is voor kennis en kunde, maar ook voor persoonlijke ontwikkeling. “When the roots are strong, there is no reason to fear the storm”. Cultivate the roots, than the tree will grow (Confucius). Ik heb me voornamelijk ingezet voor de verdere ontwikkeling van Epicurus (Bachelor en Master).”