TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Teacher Stories zijn inspirerende verhalen van UvA-docenten. In deze verhalen over verschillende thema’s komt behalve het docentenperspectief, ook het studentenperspectief aan bod. Verbreed je kennis en laat je inspireren door collega-docenten!
Wil jij ook een verhaal delen als Teacher Story? Laat het ons weten via tlc@amsterdamumc.nl.
De bachelor Geneeskunde van de UvA gaat vanaf 2026-2027 op een andere manier selecteren. Studenten worden dan tot de opleiding toegelaten op basis van ongewogen loting met een vrijwillige deelname aan een studiekeuzecheck.
Cabaret als vorm om de veerkracht voor masterstudenten Geneeskunde te vergroten. Chantal Albicher, programmacoördinator programmatisch toetsen bij de Faculteit der Geneeskunde (UvA), ontving twee jaar geleden een Comeniusbeurs om dit idee verder uit te werken. Inmiddels heeft Albicher een mooi lespakket ontwikkeld dat nu voor iedereen beschikbaar is.
Mondelinge toetsen werden vroeger vaak gebruikt. In het hoger onderwijs is deze beoordelingsmethode minder populair geworden vanwege zorgen over efficiëntie en betrouwbaarheid.
Autistische stemmen ontbreken zowel in onderzoek als in (onderzoeksgericht) onderwijs. Dit vond UvA-docent dr. Ileana Grama opvallend en daarom bedacht zij om een cursus te ontwikkelen over onderzoek naar neurodiversiteit. Dit werd Neurodiversiteit: Participatieve Actie in Onderzoek en Onderwijs.
Opgegroeid in een onderwijsgezin, geniet Annerieke van Groenestijn van het vertellen van verhalen aan studenten. “Ik houd ervan om studenten te boeien. Een les is ook wel een moment om te shinen! Mijn vak, de revalidatiegeneeskunde, over de bühne brengen, met mooie patiëntcasuïstiek, is heel belangrijk.
Kim Ploegmakers is, vanuit het team Medical Educators, coördinator van het vaardighedenonderwijs. “Mijn geneeskundelopleiding heb ik aan de UvA, dus op het toenmalige AMC, gedaan, waarna ik een promotietraject in ging en daarbij ook onderwijs gaf.”
David van Meenen is 35 jaar, anesthesioloog en postdoctoraal onderzoeker op de afdelingen anesthesiologie en intensive care van Amsterdam UMC. Hij heeft zijn studie, opleiding en promotie allemaal binnen Amsterdam UMC gedaan. “De anesthesiologie is voor mij het mooiste vak in het ziekenhuis.”
Onderwijs loopt als een rode draad door het leven en de carrière van internist-endocrinoloog Tamira Klooker. Zij maakte voor méér onderwijs de overstap van een perifeer ziekenhuis naar Amsterdam UMC.
Wat is specialiseren en wat is generalisme? In gesprek met Principal Educators Marcella Müller en Paul Krediet.
Principal Educator Marij Hillen geeft, ontwikkelt en verbetert onderwijs en training in medische communicatie, zowel in de geneeskundeopleidingen (bachelor en master) als in de medisch-specialistische vervolgopleidingen.
Zowel Kim als Niekie zijn opgeleid tot basisarts in Amsterdam, Niekie aan de UvA en Kim aan de VU. Vanuit het basisarts-zijn hebben hun wegen zich ietsje anders, maar met een grote gemene deler, ontwikkeld: het beroep van arts wordt door beiden steeds gecombineerd met een onderwijstaak.
Medical Educators vormen een unieke groep medewerkers betrokken bij het onderwijs van de geneeskunde-opleiding aan de UvA. Het team bestaat uit ongeveer 30 academisch geschoolde onderwijsprofessionals met een diverse (bio)medische achtergrond.

