Terugblik: Teaching Tomorrow – exploring GenAI in education

De opkomst van Generatieve Kunstmatige Intelligentie (GenAI) verandert het onderwijs. Het biedt kansen, maar ook uitdagingen en stof tot nadenken. Binnen verschillende faculteiten worden AI-tools al op een ethisch verantwoorde manier gebruikt. Reden genoeg voor de Special Interest Group (SIG) for Educational Use of AI om op 19 maart 2024 een evenement te organiseren. Om good practices te delen, te luisteren naar inspirerende sprekers, te reflecteren op de huidige initiatieven binnen de UvA en te discussiëren over toepassingen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Op deze pagina vind je een verslag van het event. Je leest meer over de sprekers, workshops en belangrijkste uitkomsten en highlights. En waar je terecht kunt voor meer informatie en jouw vragen over GenAI.

 

Voorwaarden scheppen voor een verantwoorde integratie van AI

Goed overbrengen van een boodschap is het belangrijkste

Om 15:00 opende Lela Mosemghvdlishvili het event in een goed gevulde Doelenzaal in de Universiteitsbibliotheek. Lela is voorzitter van de Special Interest Group (SIG) for Educational Use of AI en opende met een interactieve activiteit. Deelnemers hoorden drie stemopnames waarin een docent zijn zorgen uitte over het gebruik van GenAI in het onderwijs. Aan de deelnemers werd gevraagd om te raden welke van deze spraakopnames door AI was gegenereerd en welke door een mens. Dit zorgde voor leuke interactie en bracht een spectrum aan reacties naar boven, met als hoogtepunt een tot nadenken stemmende takeaway dat het steeds moeilijker wordt om de scheiding tussen GenAI en menselijke activiteiten te handhaven. Lela benadrukte de noodzaak om af te stappen van de ‘of/of’-houding en zich te richten op hoe ethisch gebruik van GenAI een interactieve verbintenis is tussen technologie en mensen, waarbij de rol van de mens bij het beoordelen, selecteren en afronden van de output die door GenAI wordt gegenereerd, wordt benadrukt.

Terughoudend UvA-beleid bij gebruik GenAI

Hierna nam Ivar Kolvoort (onderwijsadviseur AI bij TLC-Centraal) het over en gaf een overzicht van wat de huidige beleidsdiscussies zijn binnen de UvA. Het huidige beleid (juli ’23) is terughoudend en staat actief gebruik van tools als ChatGPT door studenten of docenten niet toe. Het beleid wordt momenteel herzien om meer mogelijkheden te bieden voor het veilig en verantwoord gebruik van GenAI-toepassingen in de colleges. Naast beleidsdiscussies introduceerde Ivar welke nieuwe initiatieven er worden gelanceerd. Zo lopen er op verschillende faculteiten in totaal 13 pilots waarbij GenAI wordt gebruikt in het onderwijs. Al met al benadrukte Ivar wat de voorwaarden zijn voor het gebruik van GenAI in het onderwijs en hoe deze voorwaarden worden onderhandeld en vormgegeven op universitair en facultair niveau.

“We moeten afstappen van de binaire opvatting dat werk ofwel door GenAI geproduceerd wordt of niet”

Focus op verkennen en innoveren

Als derde spreker richtte Dora Achourioti (hoofd of Studies for the Academic Core aan de Hogeschool van Amsterdam) zich op het perspectief van docenten en gaf een overzicht van de lessen die tot nu toe zijn geleerd. Ze deelde haar visie op de huidige ontwikkelingen en de invloed van GenAI in ons onderwijssysteem. Er zijn veel initiatieven die samen de voorwaarden helpen creëren voor verantwoord gebruik en integratie van AI. Dora: “Samenwerking is en blijft hierin een belangrijke succesfactor. We moeten af van het idee dat we moeten bepalen of er werk wordt geproduceerd door GenAI of niet. Maar we moeten ons niet gaan afvragen OF GenAI is gebruikt, maar, nog belangrijker, HOE het is gebruikt in relatie tot de leerdoelen.” De uitdaging is dat er niet één regel is die je kunt toepassen als het gaat om het gebruik van GenAI in relatie tot leerdoelen of beoordeling. Flexibiliteit en diversiteit zijn essentieel en de focus voor toekomstig beleid moet liggen op verkennen en innoveren in plaats van focussen op risico’s en wantrouwen.

Hulp van GenAI bij het oefenen met patiëntcases

Als laatste spreker gaf Floor van der Steijle (onderwijsadviseur bij de Medische Faculteit) een demonstratie van een geavanceerd experiment met GenAI binnen de Faculteit der Geneeskunde. Daar gaan studenten straks oefenen met het afnemen van een interview met behulp van een PAItient simulator. Deze simulator zal worden gebruikt als aanvulling op de oefeningen in gespreksvaardigheden die tot nu toe door acteurs worden uitgevoerd en niet breed beschikbaar zijn omdat ze moeilijk te organiseren zijn.

Discussie en interactie tijdens workshops academisch schrijven & prompting

In verschillende ruimtes binnen de Universiteitsbibliotheek waren workshops ingericht waar de deelnemers aan konden meedoen.

Workshop 1: GenAI en academisch schrijven

Deze workshop voor docenten en vakcoördinatoren was gericht op het gebruik van ChatGPT bij het schrijven: van beleid tot beoordelingsontwerp. Er was veel ruimte voor het tonen en bespreken van ethische GenAI-praktijken in academisch schrijven. Zo werd er gesproken over beoordeling, waarbij vanwege het gebruik van GenAI-tools bij schrijven de weging van items in de beoordelingsrubriek werd aangepast en was er een ander voorbeeld van een pilot binnen het PPLE honors programma, waarbij beoordeling ‘on site’ plaatsvond in een speciale setting waar studenten geen gebruik konden maken van GenAI.

Workshop 2: Prompt Engineering

In deze hands-on workshop leerden docenten hoe ze GenAI op een ethische manier kunnen gebruiken om colleges en tutorials voor te bereiden en feedback te geven aan studenten. Er werden bijvoorbeeld veel tips gedeeld over hoe je een prompt het beste kunt itereren om de meest accurate antwoorden te genereren. Bijvoorbeeld: vraag ChatGPT welke prompt je had moeten geven om direct tot de gewenste uitkomst te komen. Door dit soort vragen te stellen, verbeterden leerkrachten hun promptingvaardigheden. De organisatoren van de workshop deelden met de deelnemers een lijst met nuttige GenAI-tools en websites. Je kunt de lijst hier vinden.

“We moeten terug naar de tekentafel en ook opnieuw naar de rol van toetsing kijken.”

ChatGPT als panellid tijdens de einddiscussie

De middag werd afgesloten met een paneldiscussie met de sprekers en workshopleiders van de middag. ChatGPT ‘schoof ook aan’ als panellid. Alle vragen van de deelnemers en discussieleider Lela werden ook aan ChatGPT gesteld. Er ontstond een goede discussie met belangrijkste afdronk dat we er open voor moeten staan om te leren en te zoeken naar goede manieren om AI te integreren in het onderwijs. We moeten terug naar de tekentafel en ook opnieuw naar de rol van toetsing kijken. Al snel werd duidelijk dat ChatGPT de meest uitvoerige en vrij generieke antwoorden gaf en nog niet in staat was om compact te reageren.

Meer informatie over AI

Wat staat er nu te gebeuren op het gebied van AI. Waar vind je meer informatie over GenAI en waar kun je terecht met je vragen? Bekijk de  handige pagina’s/informatie hieronder.

  • De UvA Teaching & Learning Centres (TLC) delen kennis over het onderwijsthema AI met UvA-docenten.
  • TLC organiseert regelmatig trainingen over het gebruik van GenAI binnen het hoger onderwijs. Bekijk een overzicht van alle cursussen. Neem bij vragen contact op met Jacqui Edwards.
  • Samen met de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) vormt de UvA een taskforce om te anticiperen op de toekomstige ontwikkelingen op het gebied van AI. Voor meer informatie over de taskforce en zijn leden: neem contact op met Tetje Timmermans of Martje aan de Kerk.
  • Lees meer over het beleid van de UvA op het gebied van AI.

 

 

 

 

Meer over de SIG AI

De Special Interest Group (SIG) Educatief Gebruik van AI is gericht op genuanceerd onderzoek naar opkomende ‘Generative AI’-technologieën (GenAI) in het educatieve landschap, met een focus op ethische en zinvolle toepassingen binnen onderwijs, toetsing en leerprocessen.

De SIG is een netwerk van docenten die werken aan of geïnteresseerd zijn in het integreren van GenAI binnen het onderwijs op een ethische manier. SIG biedt regelmatige (hybride) bijeenkomsten voor leden, een samenwerkingsomgeving waarin expertise wordt gedeeld en mogelijkheden om educatieve evenementen te co-creëren.

Wil je meer weten over de SIG Educatief gebruik van AI? Kijk dan op onze webpagina of neem contact op met coördinator Dr. L. (Lela) Mosemghvdlishvili.

De SIG Educatief gebruik van AI is een initiatief van TLC-Centraal (UvA Teaching & Learning Centres) in samenwerking met het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS).