TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Innovaties zoals ChatGPT hebben een nieuwe discussie aangewakkerd, waarin sommigen zich bezorgd uitspreken tegen deze technologieën, terwijl anderen deze innovaties juist volledig omarmen. De Special Interest Group (SIG) Educatief Gebruik van AI is gericht op genuanceerd onderzoek naar opkomende ‘Generative AI’-technologieën (GenAI) in het educatieve landschap, met een focus op ethische en zinvolle toepassingen binnen onderwijs, toetsing en leerprocessen.
De SIG zet zich in voor een kritische, creatieve en draagkrachtige benadering van het gebruik van AI in het onderwijs. Dit betekent dat de instrumentele toepassing van hulpmiddelen in het onderwijs, zonder een diepgaande discussie over de gevolgen hiervan, moet worden vermeden. Daarom benadrukt de SIG de noodzaak van een open dialoog en discussie over verschillende aspecten van het onderwijs, waaronder de centrale rol van leerkrachten, de dynamiek tussen studenten onderling, menselijke en ecologische waarden en ethische overwegingen in de context van AI.
De SIG is een netwerk van docenten die werken aan of geïnteresseerd zijn in het integreren van GenAI binnen het onderwijs op een ethische manier. Als je een docent, opleider, onderzoeker, examinator of beleidsadviseur bent met interesse in het raakvlak van AI en universitair onderwijs, nodigen we je uit om lid te worden van de SIG. Door lid te worden van de SIG krijg je de kans om in contact te komen met een opkomende en groeiende gemeenschap, inzichten en expertise uit te wisselen en samen te werken aan nieuwe initiatieven. Of je nu ervaren bent in het gebruik van GenAI of onbekend bent met het onderwerp, iedereen is welkom!
Voor meer informatie en/of om je aan te melden voor de SIG kan je per e-mail contact opnemen met de coördinator Dr. L. (Lela) Mosemghvdlishvili. Zij voorziet je van alle benodigde informatie.
Neem contact op met coördinator Lela Mosemghvdlishvili
Starting from November 2023, SIG offers regular (hybrid) meetings for members, a collaborative environment where expertise is shared, and possibilities to co-create educational events. Bekijk het huidige team hieronder.
Dr. L. (Lela) Mosemghvdlishvili (zij/hen) heeft 15 jaar ervaring in het onderwijzen van bachelorstudenten en streeft ernaar vernieuwende pedagogische methoden te introduceren ter ondersteuning van betekenisvol en bevredigend onderwijs. Met de opkomst en het gebruik van GenAI-chatbots heeft Lela haar interesse verbreed in het integreren van innovatieve technologieën in een holistische pedagogie die de student centraal stelt. Ze is vastbesloten om een balans te vinden tussen diepgaand (en langzaam gefaseerd) leren en technologisch ondersteund leren.
Een Special Interest Group (SIG) is een groep voor docenten met gedeelde interesse en expertise over een bepaald thema. Binnen een SIG komen geïnteresseerden samen om kennis en ervaring uit te wisselen, te ontwikkelen en toe te passen. Daarmee richt een SIG zich op expertise- en netwerkvorming rondom een specifiek thema. Thema’s die docenten aan het hart gaan en relevant zijn voor het academisch onderwijs aan de Universiteit van Amsterdam. In SIG’s overstijgen we facultaire grenzen en ontmoeten docenten vanuit alle faculteiten elkaar.