TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Innovaties zoals ChatGPT hebben een nieuwe discussie aangewakkerd, waarin sommigen zich bezorgd uitspreken tegen deze technologieën, terwijl anderen deze innovaties juist volledig omarmen. De SIG Educatief Gebruik van AI is gericht op genuanceerd onderzoek naar opkomende ‘Generative AI’ (GenAI) technologieën in het educatieve landschap. Hierbij ligt de focus op ethische en zinvolle toepassingen binnen onderwijs, toetsing en leerprocessen.
De SIG Educatief Gebruik van AI zet zich in voor een kritische, creatieve en draagkrachtige benadering van het gebruik van AI in het onderwijs. Dit betekent dat de instrumentele toepassing van hulpmiddelen in het onderwijs zonder een diepgaande discussie over de gevolgen hiervan moet worden vermeden. Daarom benadrukt deze SIG de noodzaak van een open dialoog en discussie over verschillende aspecten van het onderwijs, waaronder de centrale rol van leerkrachten, de dynamiek tussen studenten onderling, menselijke en ecologische waarden en ethische overwegingen in de context van AI.
De SIG Educatief Gebruik van AI is een netwerk van docenten die werken aan of geïnteresseerd zijn in het integreren van GenAI binnen het onderwijs op een ethische manier. Als je een docent, opleider, onderzoeker, examinator of beleidsadviseur bent met interesse in het raakvlak van AI en universitair onderwijs, nodigen we je uit om lid te worden van deze SIG. Door lid te worden krijg je de kans om in contact te komen met een opkomende en groeiende gemeenschap, inzichten en expertise uit te wisselen en samen te werken aan nieuwe initiatieven. Of je nu ervaren bent in het gebruik van GenAI of onbekend bent met het onderwerp, iedereen is welkom!
Vanaf november 2023 biedt deze SIG regelmatig (hybride) bijeenkomsten voor leden, een samenwerkingsomgeving waar expertise wordt gedeeld en mogelijkheden om educatieve evenementen te co-creëren. Bekijk de kerngroep-leden hieronder.
Voor meer informatie en om je aan te melden kun je terecht bij coördinator dr. Lela Mosemghvdlishvili.
Dr. Lela Mosemghvdlishvili (zij/hen) heeft 15 jaar ervaring in het onderwijzen van bachelorstudenten en streeft ernaar vernieuwende pedagogische methoden te introduceren ter ondersteuning van betekenisvol en bevredigend onderwijs. Met de opkomst en het gebruik van GenAI-chatbots heeft Lela haar interesse verbreed in het integreren van innovatieve technologieën in een holistische pedagogie die de student centraal stelt. Ze is vastbesloten om een balans te vinden tussen diepgaand (en langzaam gefaseerd) leren en technologisch ondersteund leren.
Een Special Interest Group (SIG) is een groep voor docenten met gedeelde interesse en expertise binnen een bepaald thema. In een SIG komen geïnteresseerden samen om kennis en ervaring uit te wisselen, te ontwikkelen en toe te passen. Daarmee richt een SIG zich op expertise- en netwerkvorming rondom een specifiek thema. Thema’s die docenten aan het hart gaan en relevant zijn voor het academisch onderwijs aan de UvA. Met de SIG’s overstijgen we facultaire grenzen en ontmoeten docenten vanuit alle faculteiten elkaar.