SIG Educatief Gebruik van AI

Innovaties zoals ChatGPT hebben een nieuwe discussie aangewakkerd, waarin sommigen zich bezorgd uitspreken tegen deze technologieën, terwijl anderen deze innovaties juist volledig omarmen. De Special Interest Group (SIG) Educatief Gebruik van AI is gericht op genuanceerd onderzoek naar opkomende ‘Generative AI’-technologieën (GenAI) in het educatieve landschap, met een focus op ethische en zinvolle toepassingen binnen onderwijs, toetsing en leerprocessen.

De belangrijkste doelen zijn:

• Verbinden: Het vormen van een gemeenschap van docenten, opleiders en examinatoren van de Universiteit van Amsterdam (UvA) die zich inzetten om GenAI op een ethische manier te laten integreren in het onderwijs.
  • Ruimte bieden: Leden mogelijkheden bieden om inzichten en expertise te verzamelen en uit te wisselen, leidend tot nieuwe samenwerkingen.
  • Interfacultaire samenwerking: Projecten van SIG-leden ondersteunen, uitlichten en zichtbaar maken. Deze projecten worden op verschillende faculteiten uitgevoerd om zo de interfacultaire cohesie en kennisuitwisseling te vergroten.

Ethische positie

De SIG zet zich in voor een kritische, creatieve en draagkrachtige benadering van het gebruik van AI in het onderwijs. Dit betekent dat de instrumentele toepassing van hulpmiddelen in het onderwijs, zonder een diepgaande discussie over de gevolgen hiervan, moet worden vermeden. Daarom benadrukt de SIG de noodzaak van een open dialoog en discussie over verschillende aspecten van het onderwijs, waaronder de centrale rol van leerkrachten, de dynamiek tussen studenten onderling, menselijke en ecologische waarden en ethische overwegingen in de context van AI.

Wie?

Voor wie bestaat de SIG?

De SIG is een netwerk van docenten die werken aan of geïnteresseerd zijn in het integreren van GenAI binnen het onderwijs op een ethische manier. Als je een docent, opleider, onderzoeker, examinator of beleidsadviseur bent met interesse in het raakvlak van AI en universitair onderwijs, nodigen we je uit om lid te worden van de SIG. Door lid te worden van de SIG krijg je de kans om in contact te komen met een opkomende en groeiende gemeenschap, inzichten en expertise uit te wisselen en samen te werken aan nieuwe initiatieven. Of je nu ervaren bent in het gebruik van GenAI of onbekend bent met het onderwerp, iedereen is welkom!

Hoe neem ik deel aan deze SIG?

Voor meer informatie en/of om je aan te melden voor de SIG kan je per e-mail contact opnemen met de coördinator Dr. L. (Lela) Mosemghvdlishvili. Zij voorziet je van alle benodigde informatie.

Neem contact op met coördinator Lela Mosemghvdlishvili

Hoe ziet de SIG er momenteel uit?

Starting from November 2023, SIG offers regular (hybrid) meetings for members, a collaborative environment where expertise is shared, and possibilities to co-create educational events. Bekijk het huidige team hieronder.

Oprichters

Dr. L. (Lela) Mosemghvdlishvili
FdR (Voorzitter)
Claudia Santana
FdR
Dr. C.D.R.O. (Chris) Starke
FMG
Dr. F. (Fam) te Poel
FMG
Dr Jelke Bloem
FGw
E.M. (Emma) Wiersma MSc
FNWI
M.H. (Morten) Strømme MSc
FNWI
Drs. T. (Dora) Achourioti
AUC

Meer leren?

Maak je toetsing meer AI-proof op vakniveau

Gebruik deze checklist om te evalueren of de toetsing in je vak kwetsbaar is voor ongeoorloofd gebruik van genAI. In het artikel vind je ook een overzicht van algemene tips voor toetsing en genAI.

ChatGPT workshop voor docenten

Op 16 januari 2023 organiseerden het Programming Teaching Lab en het Teaching and Learning Centre Science een 4 uur durende workshop over ChatGPT voor docenten. In dit artikel vind je de belangrijkste take-aways van de workshop.

Bekijk artikel
AI biedt nieuwe mogelijkheden voor onderwijs en toetsing

Dit artikel bevat tips over de mogelijkheden die AI biedt in het onderwijs.

Bekijk artikel
Risico-inventarisatie misbruik AI bij schriftelijke opdrachten zonder supervisie

De grootste risico’s voor misbruik van AI liggen bij de beoordeling in niet-gesuperviseerde opdrachten, vooral schriftelijke opdrachten. Het is natuurlijk niet mogelijk om schriftelijke opdrachten zonder supervisie volledig te vermijden, maar je kan deze wel aanpassen om ze weerbaarder te maken tegen het gebruik van AI.

Bekijk artikel
De impact van ChatGPT op het onderwijs

Dit artikel legt uit wat ChatGPT inhoudt, beschrijft welke impact het momenteel heeft op het onderwijs en geeft nog een aantal tips voor docenten om hiermee om te gaan.

Coördinator Lela Mosemghvdlishvili

Dr. L. (Lela) Mosemghvdlishvili (zij/hen) heeft 15 jaar ervaring in het onderwijzen van bachelorstudenten en streeft ernaar vernieuwende pedagogische methoden te introduceren ter ondersteuning van betekenisvol en bevredigend onderwijs. Met de opkomst en het gebruik van GenAI-chatbots heeft Lela haar interesse verbreed in het integreren van innovatieve technologieën in een holistische pedagogie die de student centraal stelt. Ze is vastbesloten om een balans te vinden tussen diepgaand (en langzaam gefaseerd) leren en technologisch ondersteund leren.

Neem contact op met Lela
Wat is een SIG?

Een Special Interest Group (SIG) is een groep voor docenten met gedeelde interesse en expertise over een bepaald thema. Binnen een SIG komen geïnteresseerden samen om kennis en ervaring uit te wisselen, te ontwikkelen en toe te passen. Daarmee richt een SIG zich op expertise- en netwerkvorming rondom een specifiek thema. Thema’s die docenten aan het hart gaan en relevant zijn voor het academisch onderwijs aan de Universiteit van Amsterdam. In SIG’s overstijgen we facultaire grenzen en ontmoeten docenten vanuit alle faculteiten elkaar.