AI en onderwijs aan de UvA: een lezing en discussie met rector magnificus Peter-Paul Verbeek

Het is een thema dat de gemoederen in het onderwijs dit academische jaar flink bezighoudt. Ook UvA- docenten en -studenten worden steeds vaker geconfronteerd met Artificial Intelligence (AI) en  de chatbot ChatGPT. De ontwikkelingen met betrekking tot AI leiden tot bezorgdheid, maar veel docenten zien ook de mogelijkheden van AI. Reden genoeg voor rector magnificus Peter-Paul Verbeek en het UvA Teaching & Learning Centre (TLC) om samen een evenement te organiseren over de rol van AI en ChatGPT in het UvA-onderwijs. Het evenement was bedoeld om vragen en ideeën op te halen en hier een open discussie over te voeren. Na een lezing van de rector, gingen de 150 aanwezigen daarom met elkaar in gesprek over verschillende thema’s binnen AI. Op deze pagina vind je een samenvatting van de lezing van de rector en lees je meer over de belangrijkste uitkomsten en aanknopingspunten van de middag.

Veel vragen en nog weinig antwoorden

Vanaf 14:30 uur stroomt het prachtige auditorium van de Hermitage Amsterdam langzaam vol. Om 15:00 uur is er zelfs geen leeg stoeltje meer te vinden. “De populariteit van het evenement is boven verwachting”, vertelt Hoofd TLC Mariska Min-Leliveld, die het spits afbijt met een introductie. “Het begon als een opzet voor een klein evenement over AI en ChatGPT, maar al snel werd de oorspronkelijke locatie te klein en moesten we het aanmelden na 150 aanmeldingen zelfs stopzetten.” Toch is de interesse voor het evenement en het onderwerp ook geen verrassing legt Min-Leliveld verder uit. “We gaan een hele interessante periode tegemoet en momenteel zijn er heel veel vragen onder UvA-collega’s, maar nog weinig antwoorden. En dat is precies waarom we hier zijn vandaag.”

Lezing rector magnificus

Nadat iedereen welkom is geheten, gaat de middag verder met een lezing van de rector magnificus van de UvA: Peter-Paul Verbeek. Met zijn achtergrond in de technologische ontwikkelingen binnen de wetenschap en de ethiek is hij een expert op het gebied van AI binnen de wetenschap en het onderwijs. Al in 2020 stelde Verbeek dat we AI niet moeten aanvaarden of afwijzen, maar dat we moeten leren hoe we ermee om kunnen gaan. In zijn lezing bouwt hij daar op voort. “ChatGPT en AI vormen een uitdaging en we kunnen vandaag niet alle definitieve antwoorden bieden, maar het is een mooi begin om samen te komen en AI verder te verkennen.” Hier voegt hij aan toe dat er een aantal dingen zijn die we moeten begrijpen als we willen leren met AI om te gaan. “We wisten nog niet dat AI zich zo snel kon ontwikkelen. ChatGPT is slechts één van de vele AI-technologieën die er bestaan. Het is niet een soort database waar je doorheen bladert en informatie in opzoekt, maar een technologie die eigenlijk niet meer doet dan steeds voorspellen wat de meest logische volgende zin zou zijn. Dat betekent dat het antwoord dat je krijgt heel erg afhangt van de input die je geeft. Het gevaar is, dat de output die ChatGPT geeft door een mens geschreven lijkt te zijn,  terwijl dat niet het geval is. Het onderscheid tussen echt en onecht vervaagt daardoor.”

Drie kernthema’s

“Binnen de universiteit moeten we vooral nadenken over het gebruik van AI binnen drie kernthema’s”, gaat Verbeek verder. “Het onderwijs is het eerste thema en dit roept natuurlijk direct veel vragen op. Hoe kun je nog toetsen afnemen en essays laten schrijven als je niet zeker weet of het ingeleverde werk door studenten zelf geschreven is? Wat moeten studenten leren om voorbereid te zijn op een wereld waarin kunstmatige intelligentie een centrale rol speelt? Hoe zorgen we dat hun diploma’s nog waardevol zijn? Ten tweede, moeten we nadenken over het doen van academisch onderzoek. Want AI kan ons hierbij helpen en daarnaast ingezet worden om elkaars werk te beoordelen. Ten slotte, is het natuurlijk belangrijk om de rol van AI in de samenleving in acht te nemen, want dit is de samenleving waar we onze studenten op voorbereiden: hoe verandert kunstmatige intelligentie de zorg, de rechtspraak, het onderwijs?”

Technologie is onderdeel van wat ons menselijk maakt

Verbeek begrijpt dat de vragen binnen deze thema’s leiden tot verschillende academische zorgen. Maar vindt dat we de technologie toch moeten omarmen, met alle voor- en nadelen die erbij horen: “We moeten het debat uitbreiden en daarom zijn we hier vandaag. AI gaat namelijk niet verdwijnen en het zal deel uitmaken van de wetenschap. We moeten dit accepteren zonder dat we daarin doorslaan en fatalistisch worden. Technologie is niet onze tegenstander, maar vormt juist een connectie tussen de mens en de wereld. Technologieën zijn altijd fundamenteel geweest voor ons bestaan en ons denken en zijn onderdeel van wat ons menselijk maakt.”

Drie-eenheid

Verbeek erkent echter dat de connectie met AI soms moeilijker is om te begrijpen en te aanvaarden. “AI lijkt op een ‘artificial agent’, een kunstmatige actor, die menselijke taken overneemt. Daarom zien we AI vaak als concurrent. Toen met het schrift één van de eerste disruptieve technologieën ontstond, was men bang dat we nooit meer iets in ons hoofd konden opslaan. Plato vreesde zelfs dat er geen waarheid meer zou zijn. Iedereen kon zijn eigen beeld vormen van Plato’s ideeën zonder dat hij erbij was om het zelf uit te leggen.” Gepassioneerd vertelt Verbeek verder: “Technologieën brengen ons naar nieuwe tijdperken en AI leidt ons nu in een nieuwe digitale revolutie. AI staat daarbij niet tegenover de mens, maar verbindt mensen met de wereld om hen heen: het helpt mensen die wereld te begrijpen en erin te handelen. Maar daarin speelt AI wel een heel eigen rol. Wij moeten begrijpen hoe AI de wereld begrijpt en AI moet leren begrijpen hoe wij de wereld begrijpen”, voegt hij daar lachend aan toe.

Snel handelen met tijd om te reflecteren

Aan het eind van zijn lezing komt Verbeek terug op de gevolgen die AI voor het onderwijs aan de UvA heeft. “Studenten maken al massaal gebruik van ChatGPT en daarom moeten we het gaan integreren in ons onderwijs. Dit is behoorlijk lastig vanwege de benodigde licenties en juridische aspecten, maar we kunnen er zeker op anticiperen dat studenten het gebruiken. We moeten de manier waarop we studenten toetsen en beoordelen daarom opnieuw tegen het licht houden. We moeten hierbij snel handelen, maar paradoxaal genoeg ook voldoende tijd nemen om te reflecteren. Op de korte termijn betekent dit het ondersteunen van docenten, het delen van kennis en het identificeren van de risico’s van het gebruik van AI. Op de middellange termijn gaan we aan de slag met het updaten van ons beleid rondom de inhoud van het onderwijs en toetsing, zowel voor de faculteiten specifiek als universiteitsbreed. Daarnaast hebben we op de lange termijn een taskforce in samenwerking met de VU opgezet om ook te kunnen anticiperen op toekomstige ontwikkelingen.”

De rector magnificus sluit zijn lezing af met een duidelijke boodschap voor de rest van de middag: “Alle kennis die we nodig hebben om verantwoord om te gaan met ChatGPT is aanwezig in de zaal, dus laten we een goede discussie gaan voeren!”

Bekijk hieronder de opname van de introductie en de lezing van de rector magnificus.

'Open Space'-discussie

Die goede discussie kwam er en deze werd vormgegeven via een ‘open space-sessie’. Hierin stond de agenda met te bespreken onderwerpen en punten niet van tevoren vast. Er was veel ruimte voor deelnemers om onderwerpen en agendapunten aan te dragen. Zo werd een volledig open discussie gefaciliteerd.

Achter in de zaal was een tijdelijke markt gecreëerd met zeven verschillende ‘marktkraampjes’. Bij elk kraampje stonden één of meerdere hosts ofwel ‘marktkooplieden’, die de discussie over een bepaald AI-onderwerp in het onderwijs begeleidden. Iedereen was vrij om zich over de ‘markt’ te bewegen. Bij de verschillende kraampjes werden verschillende onderwerpen bediscussieerd. Deelnemers konden hierbij ook zelf nieuwe discussiepunten aan dragen. Waar de kraampjes op een normale markt steeds leger raken, werden de kraampjes op deze open space-markt steeds voller ofwel ‘rijker’ aan kennis. Hieronder lees je de belangrijkste uitkomsten van de discussies per onderwerp.

 

Belangrijkste uitkomsten per onderwerp

Toetsing

Bij het Toetsingskraampje lag de focus op de enorme impact die AI heeft op de huidige vormen van toetsen aan de universiteit. De belangrijkste uitkomsten van de discussies waren:

  • Veel van onze huidige toetsvormen zijn kwetsbaar voor ongeoorloofd gebruik van AI. We moeten minder gaan toetsen met schrijfopdrachten, papers en take-home tentamens zonder enige supervisie en/of minder gewicht aan dergelijke toetsvormen toekennen in het eindcijfer.
  • Door de opkomst van AI wordt het waarschijnlijk minder belangrijk dat studenten bepaalde vaardigheden zelf beheersen. Die vaardigheden hoeven dus minder geoefend of getoetst te worden. De keerzijde hiervan is dat studenten moeten leren om verantwoord en kritisch met AI te werken. Dit alles vraagt van docenten een ingrijpende aanpassing van onderwijs en toetsing. Misschien zelfs van de eindtermen van opleidingen.
  • Met name voor het toetsen van de lagere cognitieve niveaus zoals kennis, begrip en toepassen, kan het een uitkomst bieden om meer op locatie en/of mondeling te toetsen. Bij mondelinge toetsen moeten er wel genoeg docenten zijn om grote groepen te kunnen opdelen. Goede kalibratie en coördinatie zijn daarbij essentieel. Hier moet structureel in geïnvesteerd worden.
  • Als er toch wordt gewerkt met schrijfopdrachten voor de hogere cognitieve vaardigheden, zoals kritisch analyseren en evalueren, dan is het aan te bevelen om de nadruk meer te leggen op het proces dan op het eindproduct. Het begeleiden en overzien van het proces kost voor docenten wel veel tijd.
  • Ook projectmatiger onderwijs is minder fraudegevoelig. Dit kan studenten helpen om de competenties te ontwikkelen, die ze nodig hebben voor de arbeidsmarkt. Niet alle vakken lenen zich hiervoor, en docenten hebben hier ondersteuning bij nodig.
  • Helemaal out-of-the-box: De nadruk op summatief toetsen kan studenten verleiden om te frauderen met AI. Misschien moeten we af van deze cijfercultuur en principes als ‘ungrading’ toepassen om studenten op een andere manier te motiveren.
  • Docenten (maar ook onderwijs- en opleidingsdirecteuren) hebben tijd nodig om de impact van AI op hun onderwijs en toetsing in kaart te brengen en verwerken.
Onderwijs

De term onderwijs is natuurlijk breed en alomvattend. Bij dit kraampje werd in bredere zin gediscussieerd over hoe we in het onderwijs ervoor kunnen zorgen dat we het overzicht bewaren op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen. De belangrijkste uitkomsten van de discussies waren:

  • Noem het gebruik van AI geen fraude, verbiedt het gebruik van AI niet en zorg dat het geen taboe wordt. Het is een nieuwe vaardigheid die we moeten ontwikkelen en kunnen bespreken. Hiervoor moet de UvA het dialoog openen en ook grotere meta-discussies faciliteren.
  • We moeten wel onderscheid maken tussen de verschillende faculteiten en disciplines en verschillende normen hanteren voor het gebruik van AI.
Informatievaardigheden

Met de aanwezigheid van AI is het belangrijk dat studenten ook weten hoe ze AI kunnen gebruiken. De UvA moet hen daarom helpen met het ontwikkelen van hun informatievaardigheden op het gebied van AI. De belangrijkste uitkomsten van de discussies waren:

  • De controleerbaarheid van bronnen is een belangrijk onderdeel, studenten blijven namelijk verantwoordelijk voor hun bronnengebruik. Dit kan echter wel complex zijn.
  • ChatGPT mag niet gebruikt gaan worden als een ‘short cut’, studenten moeten wel hun eigen werk blijven doen. ChatGPT kan daarentegen wel gebruikt worden als een inspiratiebron.
Beleid

Het volledige evenement was niet bedoeld om het beleid van de UvA rondom AI te delen. Dit beleid is namelijk nog grotendeels in ontwikkeling. Deze middag was dus een uitgelezen kans om ideeën over het beleid op te halen. De belangrijkste uitkomsten van de discussies waren:

  • Het beleid loopt met de ontwikkelingen snel achter, dus beleid op het gebied van AI zal de komende tijd flexibel moeten zijn om mee te bewegen met die ontwikkelingen.
  • Deze ontwikkelingen vragen enorm veel van het onderwijs van de toekomst. Daarom moeten we als UvA een nieuwe visie op onderwijs ontwikkelen.
  • De examencommissie heeft nieuwe richtlijnen nodig. Voor het opstellen daarvan kan gebruikt gemaakt worden van de input van individuele docenten.Momenteel is de scriptie heel dominant in de onderwijsprogramma’s. Er kan gekeken worden naar andere toetsvormen als afstudeerproject. Het is noodzakelijk het hele toetsprogramma van opleidingen onder de loep te nemen om te zorgen dat we kunnen blijven borgen dat studenten de eindtermen van hun opleiding op een verantwoorde manier kunnen behalen.
  • We hebben licenties nodig voor AI-hulpmiddelen die ethisch verantwoord zijn en de privacy waarborgen. Het beleid moet ten alle tijden transparant zijn.
  • Het lokale beleid kan verschillen per faculteit. Het centrale UvA-beleid moet daarvoor flexibel zijn.
Verantwoord AI

Bij dit kraampje ging de discussie niet zozeer over of we AI wel moeten gebruiken, maar was de vraag hoe we dit op een verantwoorde manier kunnen doen. De belangrijkste uitkomsten van de discussies waren:

  • De verantwoordelijkheid bij het gebruik van AI is complex. Het is moeilijk om te bepalen wie aansprakelijk is en ook zaken als privacy zorgen voor moeilijkheden.
  • Het is bij het gebruik en bij de beoordeling van AI belangrijk dat er altijd mensen bij het proces betrokken zijn. Als digitale systemen andere digitale systemen gaan beoordelen kan het gevaarlijk worden.
  • Op de UvA hebben we licenties nodig om verschillende technologieën met betrekking tot AI te kunnen gebruiken. Ook moeten we als universiteit met ons eigen onderzoek nieuwe hulpmiddelen en technologieën gaan ontwikkelen.
  • Er moet een vak worden opgenomen in het curriculum dat studenten en ook docenten leert om AI verantwoord te gebruiken. Een voorbeeld hiervan kan zijn om ‘Verantwoord AI’ als één van de academische vaardigheden op te nemen.

 

Studenten

Op het evenement was ook een afvaardiging van de studentenraad aanwezig. Hun input was van essentieel belang, omdat AI zo’n enorme impact heeft in het onderwijs. En omdat veel studenten zelf al aan de slag gaan met AI en ChatGPT. De belangrijkste uitkomsten van de discussies waren:

  • Studenten hebben ondersteuning en richtlijnen nodig rondom het gebruik van AI, vooral met betrekking tot ethiek.
  • Door de komst van AI moet de focus binnen het onderwijs verlegd worden. Activerend leren en kritisch en analytisch denken worden steeds belangrijker. De focus moet daarom ook meer op de inhoud komen te liggen en niet zozeer op de manier hoe studenten schrijven.
  • De studenten die geen AI en ChatGPT (willen) gebruiken moeten echter niet vergeten worden.
Docentondersteuning

Vooral voor docenten is de opkomst van AI een enorme uitdaging. Zij moeten leren omgaan met studenten die AI gebruiken. En zelf ook wegwijs worden gemaakt in deze nieuwe technologieën. Hierbij moeten de docenten ondersteund en gefaciliteerd worden. De belangrijkste uitkomsten van de discussies waren:

  • Elke docent moet een basistraining over generative AI krijgen (of in ieder geval de mogelijk hier aan deel te nemen; denk aan een e-learning) en we moeten nu gaan bedenken hoe we die training gaan vormgeven. Daarnaast moeten we ‘best practices’, templates en handleidingen gaan ontwikkelen om docenten te ondersteunen.
  • We moeten toetsing ontwerpen, die bestand is tegen studenten die AI gebruiken. AI noodzaakt tot activerende vormen van onderwijs, waarin discussies worden gevoerd over wat studenten moeten leren en kunnen. En hoe zij dit het beste kunnen doen. De vraag is niet of studenten ChatGPT mogen gebruiken, het gesprek gaat over hoe ze het goed kunnen gebruiken.
  • Docenten hebben tijd nodig om hun vormen van toetsing onder de loep te nemen en om na te kunnen denken over andere vormen van toetsing.
  • Docenten en medewerkers hebben een steuntje in de rug nodig en moeten gestimuleerd worden om creatief en optimistisch te kunnen nadenken, vooral na Covid.

Reflectie op de middag

De organisatoren en aanwezigen keken terug op een geslaagde middag. Er hing een positieve sfeer en alle deelnemers van de discussies waren duidelijk enthousiast om meer te leren over AI én om hun eigen ideeën te delen. Door de open discussie en de kraampjes met de verschillende onderwerpen kon iedereen een waardevolle inbreng leveren en zelf ook nieuwe inzichten opdoen.

De rector magnificus gaf aan in zijn afsluitende woorden: “De energie was uitstekend vandaag. Iedereen ziet AI als een uitdaging, maar we hebben op de UvA een hoop kennis en expertise. We gaan er in ieder geval voor zorgen dat er een verplicht vak komt over AI en dat docenten de tijd krijgen om alles te implementeren. Deze middag was het begin van het proces en alles wat er is besproken wordt meegenomen.”

 

Concrete aanknopingspunten

Wat staat er nu te gebeuren op het gebied van AI en waar kun je terecht voor vragen? We zetten de belangrijkste aanknopingspunten even op een rijtje:

 

 

Contactpersonen AI per faculteit