TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Hoe betrek je je studenten op een actieve manier bij jouw onderwijs? Dit is waar het thema Actief leren over gaat. Op deze pagina lees je meer over wat actief leren is en hoe je dit toepast in je eigen onderwijs. Ook vind je in dit onderwijsthema praktijkvoorbeelden van collega’s, relevante cursussen, het e-book Interactive Teaching Techniques of gebruik de UvA Actief leren kaartenset in je lessen.
Hieronder vind je artikelen uit het TLC-netwerk over Actief leren. Bekijk ook de andere onderwijsthema’s.
Het activeren van je studenten in grotere groepen, zoals bij hoorcolleges, kan een uitdaging lijken. In dit artikel vind je enkele strategieën met bijbehorende werkvormen voor het integreren van actief leren in je hoorcolleges.
Hoewel er enkele algemene principes zijn waarmee je rekening moet houden bij het toepassen van Actief leren, vereisen verschillende omgevingen en groepsgroottes verschillende overwegingen om om je leerdoel te bereiken.
We herkennen de uitdaging. Je wil graag je studenten activeren tijdens werkgroepen, maar je loopt tegen beperkingen aan wanneer de groepsgrootte toeneemt.
Hoewel het een uitdaging zal blijven, hebben we vier tips om studenten óók bij grotere groepen te activeren.
Hoe betrek je je studenten op een actieve manier bij jouw onderwijs? Het netwerk van Teaching & Learning Centres (TLC) ontwikkelde een nieuw ondersteunend middel dat hierbij kan helpen: de UvA Kaartenset.
Activerend leren stelt studenten echter in staat om de regie over hun onderwijs in handen te nemen.
Een zoektocht van Dr. Lela Mosemghvdlishvili met de TLC Didactische Vernieuwingsbeurs. Hoe kunnen we studenten met verschillende achtergronden en studierichtingen trainen om hun disciplinaire kennis op een toegankelijke manier te delen? Dr. Lela Mosemghvdlishvili (zij/hen) gebruikten de beurs om de best practices van kennisdeling onder studenten met verschillende disciplinaire en methodologische achtergronden te ontdekken.
Leer over methoden om discussie te stimuleren en wat je kunt doen om studenten betrokken te houden bij discussies.
Actief leren gaat over de verscheidenheid aan lesmethoden die aan studenten worden aangeboden en die van hen verlangen dat zij actief bijdragen aan het leerproces. Het gaat verder dan de passieve overdracht van kennis en probeert de geest actief te betrekken, waarbij studenten worden aangemoedigd om kritisch na te denken.
Ontdek een verscheidenheid aan tools, waaronder interactieve e-learnings, praktische workshops en inspirerende verhalen van collega-docenten. Onze middelen zijn bedoeld om je te ondersteunen bij het creëren van dynamische en boeiende leerervaringen die kritisch denken en actieve participatie stimuleren.
Actief leren bevordert de ontwikkeling van bepaalde vaardigheden, een inclusieve leeromgeving en een diepgaand begrip door interactie en reflectie met de inhoud en samenwerking tussen studenten. Het opnemen van actief leren in bestaande cursussen vereist geen volledig herontwerp van de cursus, maar er zijn enkele belangrijke factoren om te overwegen om het op een zinvolle manier in je cursus toe te passen.

